۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۱۷
کد خبر: 82672016
T T
۰ نفر
20 هكتار باغ با نهال گردوی پیوندی در خراسان شمالی ایجاد می شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال 20 هكتار با نهال های گردوی پیوندی در استان ایجاد می شود كه عملكرد آن 2برابر باغ های سنتی گردو است.

محمدعلی شریكیان پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا باب یان اینكه گردوی پیوندی زودرس، هم رس، یكنواخت و كیفیت و كمیت بالایی دارد اظهار كرد: در این راستا باغ های رقم گردوی پیوندی را گسترش دادیم و یارانه ای كه به نهال ها تعلق می گیرد در راستای اصلاح و نوسازی باغ ها است.
وی گفت: در شهرستان های بجنورد، شیروان و مانه و سملقان كارگاه آموزشی ایجاد باغ گردو با نهال های پیوندی برگزار شده و به باغداران در این زمینه آموزش های لازم داده شده است.
شریكیان بر اصلاح و نوسازی باغ های گردو به روش سرشاخه كاری با ژنوتیپ ها و ارقام برتر نظیر چندلر، هارتلی، فرانكت، فرنو، جمال، بی 21، زد 53 و ... تاكید كرد و افزود: این طرح یكی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی است كه باعث بهبود كمی و كیفی محصول گردو می شود.
سطح زیر كشت باغ های گردو در این استان 2 هزار و 415 هكتار است كه از این میزان 2 هزار و 161 هكتار بارور است و سالانه 5 هزار و 67 تن محصول گردو در این استان تولید می شود.
هم اكنون شیروان، فاروج و بجنورد بیشترین سطح زیر كشت و تولید گردو را در استان خراسان شمالی دارند.
خراسان شمالی دارای 344 هزار هكتار اراضی كشاورزی است كه از این میزان 40 هزار باغ است كه سالانه بیش از 200 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی