۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82672326
T T
۰ نفر
حفظ هويت تاريخي محلات در اجراي طرح هاي بازآفريني شهري ضروري است

قزوين-ايرنا-مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قزوين گفت: حفظ هويت تاريخي و فرهنگي محلات در اجراي طرح بازآفريني شهري يك ضرورت است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين، محمد علي حضرتي در نشست ستاد بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف برنامه‌هاي احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد استان، بر توجه به گردشگري فرهنگي شهري به عنوان ابزاري براي بازآفريني بافت‌هاي تاريخي تاكيد كرد.
وي همچنين در خصوص ساماندهي محله تاريخي آقا كبير قزوين نيز گفت: محله قديمي آقا كبير موسوم به آكبير در دل يك محله تاريخي به نام راه كوشك واقع شده كه قدمت آن به يك هزار و 200 سال مي‌رسد و حد غربي اين محله زرگر كوچه و گذر شيشه‌گر تا محله خلفا، زعفرانيه و دروازه راه كوشك را در بر مي‌گيرد و حد شرقي آن خيابان فعلي نادري است كه گذرهاي سنگ پانزده، سوخته چنار ، زعفرانيه، زرگركوچه، آكبير و ملاباشي را شامل مي شود و بدون شك پيش از هر گونه اقدامي در خصوص ساماندهي اين محله بايد برنامه‌اي بر اساس هويت تاريخي منطقه طراحي شود.
حضرتي با مهم خواندن گردشگري فرهنگي شهري به عنوان ابزاري براي بازآفريني بافت تاريخي، اظهار كرد: بدون شك شناسايي عناصر ارزشمند موجود در محله‌هاي قديمي و ارائه آنها به گردشگران نقش بسيار كليدي در توسعه پايدار محله هاي تاريخي خواهد داشت.
وي ادامه داد: در فرآيند بازآفريني بافت تاريخي شهر، حفظ استخوان بندي و فضايي كه از آن با عنوان ريخت شناسي شهري ياد مي‌شود، براي حفظ يكپارچگي شهر به ويژه محله‌ها ضروي است.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: متاسفانه در حال حاضر گذرها، معابر و خيابان‌هاي ما از نظر نما و منظر بسيار آشفته است، به عنوان مثال با توجه به كاركردهاي امروز گذر عبيد زاكان، بايد همزمان چند اقدام شهري اعم از اجراي طرح پياده راه از حمام قجر تا مجموعه سعد السلطنه و در كنار آن بدنه سازي خيابان براي بسامان كردن سيما و منظر شهري و احياي بازارچه آكبير انجام شود.
حضرتي، احياي ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي را از راهبردهاي اصلي تحقق گردشگري فرهنگي دانست و اظهار داشت: حفاظت از هويت فرهنگي يك محله براي معرفي آن ارزش فراواني دارد، به عنوان نمونه محله راه كوشك در عزاداري‌هاي عاشوراي حسيني داراي يك هيات با نام و نشان است كه از گذشته‌هاي دور يكي از مراكز فرهنگي و مذهبي شهر قزوين به شمار مي‌آيد كه ما مي‌توانيم علاوه بر اين عنصر فرهنگي با بهره‌مندي از خانه‌هاي تاريخي، مدرسه‌ها، آب انبارها، فضاهاي عام المنفعه، بازارچه‌ها و ميدانگاه‌هايي كه براي اجتماع اهالي اين محله پيش بيني شده بودند، خاطرات جمعي را بازتوليد كرده ودر ميان مردم افزايش مشاركت و احياي تعلق خاطر نسبت به بافت را به وجود آوريم.
وي بازگشت به سبك زندگي ايراني-اسلامي را راهبرد ديگري در جهت تحقق گردشگري فرهنگي خواند و تصريح كرد: با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري درباره سبك زندگي ايراني- اسلامي، بايد از الگوي زندگي بي‌هويتي كه در حال حاضر در بسياري از محله‌هاي ما متدوال شده فاصله گرفته و يك سبك زندگي مبتني بر ارزش‌هاي تاريخي-فرهنگي محل و شهر ايجاد كنيم.
مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان قزوين در پايان گفت: در تحقق گردشگري فرهنگي بايد به پيوند بين جاذبه‌هاي گردشگري و تعريف محورهاي تازه تاريخي-فرهنگي توجه كرد.
7389*3013
خبرنگار: نسرين رحيمي**انتشار دهنده: رضا اولادي