۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۴
کد خبر: 82675052
T T
۰ نفر

تصادفات جاده اي و دغدغه هاي رانندگان

۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۴
کد خبر: 82675052
تصادفات جاده اي و دغدغه هاي رانندگان

شهركرد- ايرنا- يكي از بزرگترين مشكلات در سلامت جامعه، تصادف و حوادث جاده اي است و راننده نيز بعنوان اولين مقصر در بروز هر تصادف شناخته مي شود كه البته اين قشر نيز مشكلات و درد دل هايي دارند.

به گزارش ايرنا، در تصادفات رانندگي بخصوص خودروهاي جمعي مانند اتوبوس، خسارات جاني و مالي فراوان تري نسبت به ديگر حوادث رانندگي دارد.
براساس گزارش ها، سالانه يك ميليون نفر در جهان قرباني و كشته در حوادث رانندگي وجود دارد كه عمده تصادفات و خسارت ها در كشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد.
بنابراين گزارش ها، در كشور ايران سالانه 17 هزار نفر در تصادفات رانندگي فوت كرده و 250 هزار نفر مصدوم مي شوند كه اين رقم 2.5 درصد تصادفات جهان را شامل مي شود.
اولين تصادف رانندگي در ايران در سال 1305 رخ داد كه در اين حادثه درشكه 'غلامحسين درويش' معروف به درويش خان يكي از نامداراترين موسيقي ‌‌دانان ايران، به خودرويي كه به تازگي وارد كشور شده بود، برخورد و قرباني اين تصادف مي شود.
رييس پليس راه فرماندهي انتظامي چهارمحال وبختياري، بالا بودن فشار خون، مصرف دخانيات، چاقي، جنگ و بارداري، خواب آلودگي، سرعت و سبقت غيرمجاز، صحبت با تلفن همراه، رعايت نكردن قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي، خستگي و خواب آلودگي و مصرف انواع موادمخدر را از جمله عوامل بروز در حوادث رانندگي مي داند.
سرهنگ حمزه رفيعي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: وسيله نقليه، انسان و جاده سه ضلع اصلي تصادفات رانندگي در جهان شناخته مي شوند كه عامل انساني با 70 تا 90 درصد مهم ترين نقش را در تصادفات دارد.
جمعي از رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر با اتوبوس در چهارمحال و بختياري معتقدند: به رغم سختي هاي مداوم و مشكلاتي كه انسان ها حين كار با آن روبه رو هستند، اما همچنان به كار خود ادامه داده و در كشور مقصر اصلي هر تصادفي شناخته مي شوند.
آنان مي گويند: رانندگان نيز همانند همه مردم ايران با داشتن مشكلات فراوان اقتصادي و معيشتي به خصوص مشكلات بيمه و نداشتن امنيت شغلي همچنان در نهايت دقت وظيفه جابه جايي مسافران را انجام مي دهند ولي هميشه متهم به كم كاري و قصور هستند.
برخي از رانندگان اتوبوس در عين حال امكانات ضعيف در جاده ها از جمله روشنايي و خط كشي ها را در جاده، تونل و اتوبان ها عامل بروز در حوادث جاده اي مي دانند.
«مهديان» راننده اتوبوس خط شهركرد - مشهد مي گويد: تجربه 25 سال رانندگي ناوگان حمل و نقل عمومي به من نشان داده كه تكنيك و تكنولوژي مورد استفاده در بخش رانندگي در هيچ كشوري با آلمان و آمريكا قابل مقايسه نيست.
وي افزود: به جز اين كشورها در ديگر نقاط دنيا قطعات يدكي تقلبي و غير استاندارد براي خودرو استفاده مي شود كه بايد دولت جلوي واردات كالاي نامرغوب و بي كيفيت را بگيرد.
مهديان گفت: حادثه رانندگي لحظه اي است و كشورهاي جهان سوم از جمله ايران روزانه با آمار تصادفات جرحي و فوتي فراوان روبه رو هستند.
وي ادامه داد: علاوه بر مشكلات اقتصادي كه ذهن رانندگان هميشه با آن درگير است، جاده ها در كشور ناهموار و داراي نقص هاي فراوان است كه حوادث رانندگي را تشديد مي كند.
اين راننده اتوبوس افزود: رانندگان به اجبار نمي توانند كمربند ايمني مسافران را ببندند و همين نبستن كمربند از سوي مسافران نه تنها منجر به جريمه شدن رانندگان مي شود، بلكه در صورت بروز حادثه براي جان آنان خطر تلقي مي شود.
وي گفت: هيچ راننده اي خواهان تصادف رانندگي نيست، درحالي كه در صورت بروز حادثه بيشترين خسارت اعم از جاني و مالي حتي اتهام ها بر رانندگان تحميل مي شود.
يك راننده ديگر خط شهركرد - تهران نيز با بيان اينكه داراي مدرك ليسانس معماري و حدود 7 سال سابقه رانندگي است، مي‌ گويد: خواب آلودگي برخي از راننده ‌ها بدليل مشكلات زيرساختي جاده اي و استاندارد نبودن تجهيزات به كار رفته در اتوبوس ها عامل اصلي تصادفات است.
اسدي در گفت وگو با گزارشگر ايرنا با بيان اينكه در طول جاده وضعيت مكان ‌هاي استراحتگاه رانندگان محدود و مناسب نيست، ادامه داد: در كشورهاي جهان سوم تكنولوژي كشورهاي اروپايي در وسايل نقليه رانندگي استفاده نمي شود و اين عاملي در بروز حوادث است.
وي بيان كرد: در طول چند سال اخير وضعيت جاده هاي كشور بهبود و نقاط حادثه خيز آشكارسازي شده است، ولي بازهم مطلوب نيست.
راننده خط شهركرد - اهواز- عسلويه نيز مي گويد: با وجودي كه رانندگي شغل سخت و طاقت فرسا و بدون امنيت شغلي است، اما مسئولان مرتبط با اين بخش از جمله پليس راه سخت گيري زيادي دارند.
سليماني در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه داراي مدرك كارشناسي برق و با 14 سال سابقه رانندگي است، ادامه داد: همه در جامعه به خصوص پليس راه به رانندگان به چشم افراد رانده شده از جامعه نگاه مي كنند.
وي ادامه داد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به خصوص افرادي كه در خط مسافربري ثابتي كار مي كنند، به جاده و وضعيت آن مسير آشنا بوده و نمي توان گفت جاده عامل بروز تصادف از سوي آنان است.
سليماني تصريح كرد: با اجراي آزمايش مواد مخدر رانندگان طي چند سال اخير، اعتياد اين افراد به مواد مخدر كه عامل بروز تصادف است، كاهش يافته است.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: جاده يك عامل در تصادف رانندگي محسوب مي شود و براي خود تعريف و استانداري دارد كه اگر راننده با سرعت بيش از حد استاندارد در جاده رانندگي كند، منجر به تصادف خواهد شد.
حسين مالكي در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: در سيستم كنترل و بررسي فني حمل و نقل، مشكلاتي از جمله نداشتن دانش كافي از سوي مديران فني وجود دارد.
به گفته وي، در اكثر مواقع فردي كه مسئول كنترل فني خودرو است از رانندگان بازنشسته و بدون تخصص فني و آشنايي به سيستم هاي جديد خودروهاست.
مالكي ادامه داد: براي هر راننده بخش كالا و مسافر 8 دوره تخصصي و عمومي آموزشي گذاشته مي شود ولي براساس استاندارد هاي روز مناسب نيست.
به گفته وي، از ابتداي امسال تاكنون پرونده تخلف 42 راننده ناوگان عمومي در كميسيون ماده 11 بررسي كه براي 21 نفر از رانندگان تذكر كتبي صادر و كارت هوشمند 21 راننده نيز براي يكماه غيرفعال شد.
وي ادامه داد: تخلف 7 شركت حمل و نقل مسافر و كالا نير در همين مدت در كميسيون ماده 12 بررسي كه 5 شركت جريمه نقدي و 2 شركت تذكر كتبي صادر شد.
مالكي تصريح كرد: با هدف افزايش ضريب ايمني و كاهش سوانح رانندگي، نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومي در اين استان با همكاري پليس راه تشديد شد.
به گفته وي، سهم ناوگان حمل و نقل عمومي اين استان در تصادفات استاني تنها 2 درصد ثبت شده است كه اين سهم از ميانگين كشوري بسيار پايين تر است.
44 شركت حمل و نقل بار، 256 دستگاه اتوبوس با ميانگين عمر 10.5 سال، يكهزار و 32 دستگاه ميني بوس با ميانگين عمر 28 سال و 905 دستگاه سواري با ميانگين عمر 9.4 سال در استان فعال است.
گزارشگر: نرگس كريمي**انتشار:جهانبخش صفري
7361/6021