۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82675322
T T
۰ نفر

بازآفريني و احياي سفال سلطان آباد در فراهان

۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82675322
بازآفريني و احياي سفال سلطان آباد در فراهان

اراك - ايرنا - سرپرست معاونت صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: رشته منسوخ شده صنايع دستي سفال سلطان آباد در قرن (هشت و نهم هجري) در فراهان بازآفريني و احيا شد.

به گزارش ايرنا، قاسم كاظمي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين رشته توسط يكي از هنرمندان خوش ذوق شهرستان اراك با حفظ ساختار و كاربري امروزي احيا و معرفي شد.
وي بيان كرد: كرباس بافي (واشقان) از ديگر رشته هاي منسوخ شده در فراهان است كه نياز دارد ضمن معرفي زمينه ورود آن به بازار با توجه به سليقه افراد و كاربري امروزي فراهم شود.
كاظمي بيان كرد: احيا و مستند سازي نساجي شهرستان فراهان نيز از جمله اقداماتي است كه امسال در دستور كار قرار دارد.
سرپرست معاونت صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي تصريح كرد: برپايي هفته فرهنگي در راستاي معرفي رشته هاي صنايع دستي و برگزاري نمايشگاه هاي فرهنگي از ديگر اقدامات كاربردي در راستاي معرفي صنايع دستي شهرستان است.
كاظمي عنوان كرد: بازارچه صنايع دستي فراهان با 20 درصد پيشرفت فيزيكي در دست احداث است و اميد مي رود با اعتبارات سال جاري تا اوايل سال 97 اين بازارچه با 10 غرفه به بهره برداري برسد و به محل دائمي براي فروش محصولات و صنايع دستي تبديل شود.
وي خاطرنشان كرد: ارائه تسهيلات به هنرمندان كه در صندوق كارآفريني اميد و رسيدگي به موضوع بيمه هنرمندان نيز از جمله اقدامات در دست اجراي اين اداره كل در سال جاري است.
سرپرست معاونت صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي در بخش ديگري از سخنانش، رشته هاي فعال هنرمندان شهرستان فراهان را دست بافت هاي سنتي، گليم گل برجسته، زير اندازهاي سنتي، آثار چوبي، منبت، معرق و قلم زني برشمرد.
كاظمي بيان كرد: با توجه به اين امركه فراهان به تازگي به شهرستان ارتقا پيدا كرده است از مجموع 58 هنرمند شناسايي شده اين خطه در مجموع 2 نفر بيمه هستند كه مقرر شده است تقويت دايره بيمه هنرمندان اين شهرستان تا اوايل سال آتي ادامه يابد.
شهرستان فراهان داراي 58 هنرمند شامل 14 هنرمند مرد و 44 هنرمند زن در رشته هاي مختلف هنري است.
شهرستان فراهان از توابع استان مركزي داراي 2 بخش مركزي به مركزيت فرمهين و خنجين است.
7114/6013/خبرنگار: شيما كريمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري