۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82676553
T T
۰ نفر
حاكميت عقلانيت و انسجام دروني شاخصه مهم نظام اسلامي درجهان است

كرج - ايرنا- دستيار ويژه و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا با اشاره به نابساماني امنيتي در منطقه خاورميانه گفت: در اين شرايط ، حاكميت رهبري با تدبير وخردمند، انسجام دروني بين قوا و مردم و عقلانيت مهمترين شاخصه نظام اسلامي در جهان است.

به گزارش ايرنا، سردار سرلشكر پاسدار سيد يحيي رحيم صفوي روز دوشنبه در يادواره 50 شهيد دانشگاه خوارزمي و شهيد مدافع حججي كه در دانشكده ادبيات اين دانشگاه واقع در كرج برگزار شد، ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبري به اساتيد و كاركنان دانشگاه خوارزمي اظهار داشت: اكنون ايران اسلامي از لحاظ سياست خارجي وضعيت بسيار بهتري نسبت به گذشته دارد.
وي گفت: امروز از لحاظ داخلي انسجام خوبي بين ملت و سران قوا تحت امر رهبري خردمندانه مقام معظم رهبري وجود دارد.
رحيم صفوي اظهار داشت: رهبري ايران اسلامي داراي ويژگي هاي خاص مانند عقلانيت، خردمندي، مهرباني، دلسوزي، بسيار پاك و با تقوا بوده و دنيا را به خوبي مي شناسد و از اين جهت كشورما با ديگر كشورها متفاوت است.
وي افزود: اكنون آمريكا با همراهي سعودي ها به دنبال فتنه در منطقه است تا سلاح هاي خود را به فروش برساند و با پول مسلمانان خود مسلمانان را بكشد.
وي اظهار داشت: تاكنون بيش از 300 هزار نفر در سوريه كشته شده اند و 9 ميليون نفر از سوريه، عراق و يمن آواره شده اند.
دستيار ويژه و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا در بخش ديگري از سخنانش با تسليت ايام ماه محرم
گفت: بين فسلفه محرم سال 61 هجري قمري ، بهمن 1357 و شهريور 1359(آغاز دفاع مقدس ) و قيام حضرت مهدي (عج ) ارتباط خاصي وجود دارد.
وي با اشاره به لزوم شناخت بيشتر مردم از امام حسين (ع)، اظهار داشت: اربعين امسال پيش بيني مي شود 20 ميليون نفر شركت كنند در حاليكه در مراسم حج حدود 3 ميليون نفر حضور داشتند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع الگوي مديريت بحران و مسائل مرتبط با هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: در جنگ ها سه سطح راهبردي، عملياتي و تاكتيكي وجود دارد كه در سطح راهبردي سران سياسي، مسئولان قواي سه گانه و فرماندهان عالي يك كشور راهبرد دشمن را بررسي كرده و راهبردي براي جلوگيري از شكست ترسيم مي كنند.
رحيم صفوي با بيان اينكه سطح راهبردي شامل مسايل اقتصادي، سياسي، فرهنگي و نظامي است، ادامه داد: در ابتداي جنگ تحميلي ، رئيس جمهور وقت (بني صدر) فرمانده كل قوا بود كه مشكلات زيادي داشت.
وي گفت: از سال 1360 خودمان را پيدا كرديم و در اين سال راهبرد دشمن و خاندان منطقه اي و بين المللي آن كه حاميان زيادي در منطقه و فرامنطقه داشت در سطح قدرت ملي عراق بررسي شد.
مشاور فرمانده معظم كل قوا ادامه داد: درجبهه مقابل ما يعني عراق در ابتداي جنگ 35 ميليارد دلار ذخيره ارزي داشت و در طول جنگ 85 تا 90 ميليارد دلار يا كمك بلاعوض يا وام از كشورهاي ديگر گرفت و در طول جنگ حدود 65 ميليارد دلار هزينه جنگ عراق عليه ايران شد.
وي بيان كرد: صدام 57 درصد درآمد ملي كشور خود را صرف جنگ كرد.
وي با اشاره به اينكه در طول جنگ عراق از جمعيت 16 ميليوني خود 2 ميليون نفر را به اجبار وارد جنگ كرد ، گفت: در اهداف سياسي دشمن حداقل هدفش لغو قرارداد الجزاير و تصرف دو طرف اروند رود بود و حداكثر آن اين بود كه نظام نوپاي ايران را ساقط كند.
وي بيان داشت: در آن زمان امام بزرگوار با مديريت مناسب خود هم آمريكايي ها و هم شوروي را مديريت مي كرد و به اين نتيجه رسيد بني صدر را عزل كند.
رحيم صفوي بيان كرد: با حذف بني صدر يك وحدت سياسي در راس نظام ايجاد شد و در جبهه ها هم پس از شكستن حصر آبادان در 5 مهرماه 1360 وحدتي بين سپاه و ارتش به وجود آمد.
وي افزود: در بعد نظامي و سطح عملياتي كه فرماندهان عالي نيروهاي مسلح هستند از 5 مهرماه 1360 به بعد 12 طرح عملياتي را آماده كرديم كه آزادسازي بستان و فتح المبين از جمله آن ها بود تا دشمن را از كشور خارج كنيم و از اين تاريخ تا خرداد 1361 يعني درمدت 9 ماه 4 عمليات گسترده شامل شكستن حصر آبادان، آزادسازي بستان، فتح المبين و آزادسازي خرمشهر انجام شد كه 8 هزار كيلومتر مربع از سرزمين مان آزاد كرديم و به مرزهاي بين المللي رسيديم.
اين فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: از خرداد ماه سال 61 به بعد با اجازه امام عمليات هاي بعدي براي گرفتن حقوق ملت ايران و آوردن دشمن پاي ميز مذاكره و تنبيه متجاوز صورت گرفت.
وي گفت: در سطح عملياتي نيز تيپ هاي ارتش و سپاه در عرصه زميني ، دريايي و هوايي از يك جنگ كلاسيك به جنگ تاكتيكي رسيدند يعني سينه به سينه كمتر مي جنگيديم و به پشت سر دشمن مي رفتيم كه از طريق اين شيوه غنائم زيادي به دست آورديم .
وي افزود: در آن زمان بيش از 2.5 ميليون نفر بسيجي عازم جبهه ها شدند و توسعه سازمان رزم داديم.
رحيم صفوي به شرايط زمان كنوني اشاره كرد و ادامه داد: در زمان جنگ 8 ساله راهبرد دشمن را شناختيم و اكنون بايد بدانيم راهبردهاي سياسي اقتصادي و فرهنگي دشمن چيست و متناسب با آن راهبرد خود را تعيين كنيم؛ اكنون حداقل روسيه در جريان سوريه با ماست و از زمان جنگ 8 ساله وضعيت بهتري داريم .
وي گفت: آن زمان هزينه اقتصادي جنگ زياد بود به طوريكه هم بايد ملت را اداره مي كرديم و آذوقه
مردم را به صورت كوپني تامين مي كرديم در شرايطي كه توليد نفت ما بسيار كاهش يافت و قيمت آن هم به حد زيادي كاهش يافت و نتيجه آن اين شد كه سال 65 كل درآمد ارزي كشورمان 7 ميليارد دلار شد كه بايد با آن هم مردم و هم جنگ را اداره مي كرديم.
رحيم صفوي بيان كرد : امروز بخشي ازر بودجه كشور صرف حقوق ، پرداخت يارانه و پروژه هاي عمراني مي شود در حاليكه در زمان جنگ تحميلي هزينه هاي توسعه اي بسيار پاييني داشتيم و در آن زمان اداره جنگ بسيار سخت بود.
وي گفت: ما داراي كشوري بزرگ هستيم كه به اندازه 30 كشور اروپايي است و داراي تنوع اقليمي خوب و معادن غني و ذخاير نفتي و گازي عظيم است .
وي گفت: اگر بتوانيم تا پايان برنامه ششم توسعه مشكلات اقتصادي و اشتغال را حل كنيم و سالانه حداقل يك ميليون شغل همراه با توليد ايجاد شود شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي بسيار بهتري نسبت به زمان جنگ تحميلي خواهيم داشت.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشاردهنده: محمد عزيزپور