۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82678813
T T
۰ نفر
سرگردانی 200 دانش آموز ششم ابتدایی بلهزار بویراحمد

یاسوج- ایرنا- حدود 200 دانش آموز دختر و پسر پایه ششم ابتدایی روستای بلهزار بویراحمد در پنج كیلومتری یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد در آستانه سال تحصیلی جدید به دلیل نبود كلاس سرگردان شده‌اند.

به گزارش ایرنا، برخی از اولیای این دانش آموزان با مراجعه حضوری و در تماس‌های تلفنی با خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار رفع این مشكل شدند.
آنها از اینكه فرزندانشان مجبورند مسافت بیش از پنج كیلومتری تا یاسوج و حتی مادوان را طی كنند اظهار گلایه داشتند.
یكی از والدین این دانش آموزان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: فرزندم را در حالی در مدرسه مادوان ثبت نام كردم كه این منطقه خود نیز به‌شدت با كمبود فضای آموزشی مواجه است.
احمد رادمردی ابراز داشت: در حالی كه یك كارگر ساده هستم و حتی قادر به پرداخت اجاره خانه تا پایان ماه نیستم اما مجبورم پاسخگوی مشكل نبود ایاب و ذهاب و مسافت طولانی برای رفتن فرزندم به مدرسه باشم.
رودابه هرمزی رئیس مدرسه دخترانه مادوان نیز گفت: به سبب فضای كم آموزشی در روستای مهریان و بلهزار، پایه ششم تنها در بخش مادوان دایر است.
وی افزود: با وجود مسافت زیاد مهریان، بلهزار و مادوان برای سرویس مدرسه دخترانه چاره‌ای اندیشه نشده است.
محمد موسوی یكی از والدین دانش آموزان این منطقه كه از عدم موفقیت برای ثبت نام فرزندش در پایه ششم در مدرسه نزدیك منزل خود گلایه دارد در گفتگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید روزانه فرزندش فاصله زیادی از خانه به مدرسه را طی می‌كند.
وی با اشاره به نبود سرویس مدرسه در مدرسه ابتدایی دخترانه مادوان می‌گوید كه قادر به تأمین هزینه‌های رفت و آمد فرزندش نیست.
بدین ترتیب كمبود فضای آموزشی در شهر یاسوج نیازمند آن است كه این موضوع با نگاه ویژه در دستور كار مسئولان كهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد، موضوعی كه از مشكلات عدیده این منطقه خواهد كاست و كیفیت آموزش در مدارس را ارتقا خواهد داد.
بدون شك پرورش استعدادهای دانش آموزان در شرایط مطلوب فضای آموزشی در فرایند توسعه استان نقش مؤثری بیش از پیش ایفا خواهد كرد.
براساس آمار آموزش و پرورش، سالانه حدود 2 تا سه هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی كهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهر یاسوج و حومه آن افزوده می‌شود كه دلیل اصلی آن مهاجرت بی‌رویه است.
برخی از این دانش موزان نیز به‌صورت پراكنده در مدارس مختلف در شهر یاسوج آمده‌اند و مجبورند مسافت پنج كیلومتری را در زمستان سخت و سرد تحمل كنند.

** تبدیل آبدارخانه به كلاس درس
روسای مدارس پسرانه و دخترانه بلهزار یاسوج نیز در این زمینه مدعی بودند كه به‌شدت با كمبود فضای آموزشی در تمامی پایه‌ها به‌ویژه ششم ابتدایی مواجه هستند.
رئیس مدرسه ابتدایی بلهزار گفت: حتی آبدارخانه را تبدیل به كلاس درس كرده‌ایم ولی جوابگوی نیاز خیل دانش آموزان نبوده است.
كاووس اولیایی افزود: بیش از 170 دانش آموز پسر پایه پنجم ابتدایی این مدرسه در سال تحصیلی گذشته، امسال با نبود فضای مناسب آموزشی برای پایه ششم مجبور به انتقالی شده‌اند.
نوش آفرین گرجی زاده مدیر دبستان دخترانه بلهزار نیز گفت كه حدود 100 دانش آموز دختر این مدرسه آماده ورود به پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی جدید بودند.
وی افزود: این دانش آموزان نیز به دلیل نبود فضای فیزیكی مناسب مجبور به انتقالی به سایر مناطق اطراف و شهر یاسوج شدند.
كمبود فضای آموزشی به یكی از معضلات و چالش‌های جدی در این شهر تبدیل شده به‌گونه‌ای كه حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌كنند.
شهر مادوان اكنون با جمعیت دانش آموزی افزون بر سه هزار نفری خود دارای كمتر از چهار هزار مترمربع فضای آموزشی است.
این در حالی است كه بر اساس استاندارد باید بیش از 15 هزار مترمربع در این شهر فضای آموزشی موجود داشته باشد.
در حالی كه شهر مادوان با جمعیت بالای 18 هزار نفر اكنون با كمبود فضای آموزشی مواجه است اما به گفته مسئولان آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد برخی مكان‌های آموزشی اكنون با كمبود دانش آموز مواجه هستند.
به گفته آنها هم اینك پنج مدرسه یك دانش آموزی در سطح استان كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
روستاهای بلهزار، مادوان و مهریان از مناطق پیرامونی و حاشیه شهر یاسوج هستند كه از سال‌های قبل تاكنون طرح ساماندهی و الحاق آنان به یاسوج در دستور كار مسئولان امر قرار گرفته است.
تراكم بالای دانش آموزان و كمبود كلاس درس به‌ویژه در روستاهای مهریان و بلهزار در حاشیه شهر یاسوج بیش از پیش اهالی این منطقه را نگران كرده است.
براساس آخرین سرشماری نفوس و مسكن سال 95، جمعیت شهرستان بویراحمد به مركزیت یاسوج به مرز 300 هزار نفر رسیده اما متناسب با رشد این جمعیت، فضای آموزشی مورد نیاز ساخته نشده است.
آن گونه كه مدیركل آموزش ‌و پرورش كهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، كمبود فضای آموزشی یكی از معضل‌ها و بحران‌های جدی در این استان است و در برخی مناطق در یك فضای آموزشی چهار مدرسه فعالیت می‌كنند.
زارع پور تأكید كرد كه در یكی از فضاهای آموزشی شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد هم‌اینك چهار مدرسه فعالیت می‌كند.
وی افزود: در یك مدرسه روستای بلهزار شهرستان بویراحمد نیز به ازای 300 دانش آموز تنها یك سرویس بهداشتی وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد با بحرانی خواندن وضعیت مدارس این شهرستان، از كمبود فضای آموزشی در منطقه گفت و تأكید كرد كه برای جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان مجبور به ثبت نام مازاد دانش آموزان در مدارس شهرستان شده‌ایم.
سید علی اكبر هاشمی افزود: مشكلات كمبود فضای آموزشی تنها مربوط به منطقه مادوان و بلهزار در شهرستان بویراحمد نیست بلكه مشكلات شهر یاسوج بیشتر از سایر جاها خودنمایی می‌كند.
در چند سال گذشته وجود مشكلاتی همچون كمبود امكانات در سایر شهرستان‌های كهگیلویه و بویراحمد سبب مهاجرت بی‌رویه از روستاها و شهرستان‌های كوچك به سمت شهر یاسوج شده به‌گونه‌ای كه در سال‌های اخیر بیش از 30 هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج اسكان پیدا كرده و مشكلات عدیده‌ای گریبان آنها را گرفته است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
9868/6110