۷ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۰۲
کد خبر: 82681175
T T
۰ نفر
بصيرت نافذ حضرت عباس (ع)، تاسوعا را با نام وي گره زده است

مشهد - ايرنا - توليت آستان قدس رضوي گفت: بصريت نافذ حضرت ابوالفضل العباس (ع) در مقابل لشكر يزيد، باعث شد تا روز تاسوعا با نام و ياد آن حضرت گره بخورد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي جمعه شب در مراسم سوگواري شب تاسوعاي حسيني در رواق امام خميني (ره) حرم مطهر رضوي اظهار كرد: در فرهنگ تشيع تاسوعا با نام مبارك حضرت ابوالفضل العباس (ع) رقم خورده است.
وي اظهار كرد: برخي تصورشان اين است كه حضرت ابوالفضل (ع) در روز تاسوعا به شهادت رسيدند، در حالي كه همه شهداي كربلا به جز مسلم بن عقيل در روز عاشورا شهيد شدند.
حجت الاسلام رئيسي افزود: دليل اينكه روز تاسوعا با نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) گره خورده، به سبب دو رخدادي است كه در روز تاسوعا به وقوع پيوست و در هر دو رخداد نقش حضرت ابوالفضل (ع) برجسته و ممتاز بود.
وي بيان كرد: در رخداد اول، در روز تاسوعا لشكر امام حسين (ع) توسط لشكر يزيد به محاصره درآمد و امام حسين (ع) به حضرت عباس (ع) فرمودند كه 'عباس جان، جان حسين قربانت، سوار شو و برو ببين اينها سخنشان چيست'.
وي اظهار كرد: حضرت عباس به سمت لشكر يزيد رفتند و علت محاصره را جويا شدند، سپس به نزد برادر آمدند و گفتند كه لشكر يزيد قصد حمله دارد؛ امام حسين (ع) فرمودند كه 'عباس جان، امشب را از آنان مهلت بگير چون من مي خواهم با خداي خود خلوت كنم'؛ در نهايت لشكر يزيد يك شب را مهلت داد.
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: رخداد دوم در تاسوعا، امان نامه اي بود كه شمر از قبيله بني كلاب براي حضرت عباس (ع) آورد.
حجت الاسلام رئيسي اظهار كرد: مادر حضرت عباس (ع) از قبيله بني كلاب بود لذا شمر خواست به همين دليل به حضرت عباس امان دهد و به همين منظور شمر در بيرون از خيمه اهل بيت (ع)، فرياد زد كه 'فرزندان خواهر ما كجايند'.
وي افزود: حضرت عباس پس از اينكه اجازه پاسخ دادن به شمر را از امام حسين (ع) دريافت كردند، بدون معطلي به شمر گفتند كه 'لعنت بر تو، من در امان خدا و رسول خدا هستم، مگر مي شود كه من در امان باشم و فرزندان رسول خدا در امان نباشند'.
وي بيان كرد: پاسخ منفي حضرت ابوالفضل (ع) به اين امان نامه، نقش ايشان را به عنوان يك قهرمان رشيد، مقاوم و با اخلاص، با وظيفه شناسي، مقصد شناسي و دشمن شناسي خود در يك حركت زمان شناسنامه بي نظير تبيين مي كند.
توليت آستان قدس رضوي گفت: بهترين سند براي شناخت ويژگي هاي حضرت عباس (ع)، زيارت نامه امام صادق (ع) است كه در آن زائر مي خواند كه 'آقا (حضرت عباس) من شهادت مي دهم كه نه تو در انجام وظيفه سست شدي و نه از آنچه وظيفه مند بودي سرباز زدي، من شهادت مي دهم كه تو اصل بصيرت بودي'.
حجت الاسلام رئيسي اظهار كرد: امام صادق (ع) در اين زيارت نامه مي فرمايند كه 'خدا رحمت كند عموي ما عباس را كه بصيرت نافذي داشت'.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم يك صفت ممتاز براي عاشورائيان بيان كنيم، اين است كه بصريت هايشان بر شمشيرهايشان حكمراني مي كرد.
توليت آستان قدس رضوي گفت: در سرزمين كربلا همه مخلص بودند، خون دادند تا مقرب درگاه الهي شوند.
حجت الاسلام رئيسي اظهار كرد: امام حسين (ع) در واقعه كربلا، بصيرت ياران خود را آزمودند. عاشورائيان زمان شناس بودند و وقتي فرياد استغاثه اباعبدالله را شنيدند، به آن لبيك گفتند.
توليت آستان قدس رضوي گفت: قطب نماي انسان سالك انقلابي، بصيرت است، مقام معظم رهبري به همه ما مي آموزند كه در فتنه ها و هنگام غبارآلود بودن مسير و در وضعيتي كه حتي خوبان هم دچار ترديد مي شوند، ميزان و شاخص اهل بيت (ع) است.
حجت الاسلام رئيسي اظهار كرد: از خدا و پيغمبر نبايد جلوتر حركت كرد، بايد دنبال مقتدا بود لذا شاخص در جامعه اسلامي براي اعتدال، ولي است و بايد به مقام ولايت و ولي فقيه جامع الشرايط نگاه كرد.
وي بيان كرد: متاسفانه بعضا يك حركت انقلابي ماندگار در كشور، متهم به تندروي مي شود، چرا بايد نيروي حزب الهي كه حس مسئوليت دارد و آمر به معروف و ناهي از منكر است، يك تندرو خوانده شود، در حالي كه بايد اين فرد به عنوان يك انسان مسئول مورد تقدير قرار گيرد.
وي گفت: وجود حقيقي دين، بايد و نبايدهاي دين است، متاسفانه پس از برقراري دين توسط رسول اكرم (ص)، اجراي آن دچار آسيب شد به طوري كه در جامعه اسلامي بعضا به حق عمل و از باطل نهي نمي شود.
توليت آستان قدس رضوي اظهار كرد: در نظام اسلامي الزاما بايد و نبايد الهي اجرا مي شود زيرا اصل اين نظام براي اجراي دين است و نظام مقدس جمهوري اسلامي جلوه اي از عاشوراي حسيني است.
7489/507
خبرنگار:ميترا عبداللهي**انتشاردهنده:شاهين فرشاد