۹ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82681767
T T
۰ نفر

عاشورا، وادی عشق

۹ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82681767
عاشورا، وادی عشق

مشهد- ایرنا- دهم محرم الحرام، سرزمین كربلا شاهد تیغ برنده شمشیرهایی است كه بر قامت حق فرو می افتند، اینجا عاشورا و كارزار حق و باطل است كه حق طلبان با سرهای بریده و بدن های متلاشی شده، آزادگی، ایثار و ظلم ستیزی را فریاد می زنند.

امروز كربلا شاهد عشق بازی شهدا در محضر خداست و این سرزمین و ریگزارهای صحرای آن، كثرت شهدا، ضجه كودكان و زنان، جوشش خون از زیر سنگ ها، بر سر نیزه رفتن حق و متلاشی شدن اجساد زیر سم اسبان را شهادت می دهد.
روز دهم محرم را عاشورا نامیدند، روزی كه نبرد مظلومانه و نابرابر 72 تن كه به عشق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به میدان آمدند، با لشكر كفر رقم خورد، در این نبرد از جنگاورترین سرباز تا طفل 6 ماهه قربانی حق طلبی شدند و اینگونه بود كه تاریخ وام دار عاشورا شد.
عاشورا وادی عشق مخلص ترین مردان روزگار ماست، عشق این رادمردان آنجا تجلی می یابد كه عباس علمدار برای پاسخ به تمنای آب كودكان یك تنه به لشكر یزید می تازد و وقتی مشك را از فرات پر آب می كند، تیغ تیز دشمن دیگر دستی از عباس برای حمل آن نمی گذارد.
عشق آنجا تجلی می یابد كه جوانان دردانه لشكر حضرت امام حسین (ع)، قاسم و علی اكبر به میدان می آیند و مردانه با دشمن می جنگند و قربانی حقانیت قیام حضرت امام حسین (ع) می شوند، اینهاست كه عطش تاریخ برای صحنه نبرد حق با باطل و شهادت طلبی را سیراب می كند.
عاشورا هنگامه عشق بازی مردانی است كه به فریاد استغاثه و 'هل من ناصر ینصرنی' فرزند نبی مكرم اسلام (ص) لبیك گفتند، آنان به میدان آمدند كه به بشریت درس آزادگی، جوانمردی، ظلم ستیزی، توحید و فداكاری در راه حق و مكتب بیاموزند.
آنچه عاشورا را در تاریخ ثبت كرد، حقانیت فرزند پیامبر اسلام (ص) بود كه به حكم قرآن عمل كرد و به قسط قیام كرد، حضرت امام حسین (ع) در عاشورا آنچنان عمل كرد كه رسم و سلوك پیشوای حقیقی دین و معیار های عقلانیت و جهالت را برای كل تاریخ به منصه ظهور رساند.
شهادت، فریاد حقانیت است، بطوریكه دشمن سر سمبل حقانیت یعنی حضرت امام حسین (ع) را در صحرای كربلا از تن جدا نمود و این شهادت و به خاك و خون غلطیدن 72 تن انسان وارسته و بزرگمرد، مكتب تشیع را در جهان جاودانه كرد.
در ماجرای عاشورا همه رفتارهای حضرت امام حسین (ع) و یارانش عبرت آموز است، عاشورا فقط یك واقعه تاریخی نیست بلكه الگویی برای زندگی شرافتمندانه، دینمدارانه و حق طلبانه است.
عاشورا هنگامه تلاش مردان راه خدا برای جلوگیری از انحراف دین است، خونی كه از بدن پاك ترین انسانها، صحرای كربلا را رنگین كرد و اسارت زنان و كودكان، باعث شد امروز پس از گذشت 1400 سال از این واقعه، شیعیان همچنان عزادار شهدای كربلا باشند.
این عزاداری فقط به معنای گریستن بر مظلومیت فرزند پیامبر اكرم (ص) و زجری كه اهل بیت آن حضرت كشیدند، نیست بلكه عزاداری برای یادآوری درسهای ایثار، از خودگذشتگی، حق طلبی، آزادگی و دفاع از مستضعفان است.
ائمه معصومین (ع) همواره بر عزاداری برای حضرت امام حسین (ع) تاكید كردند و سوگواری برای سیدالشهدا (ع) نیز در طول تاریخ منشا خیر و بركات بسیار بوده است.
در مشهدالرضا (ع) كه مركز ثقل جهان تشیع است، سوگواری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از شور و حال بی نظیری برخوردار است، وجود بارگاه منور رضوی عزاداری هیات های مذهبی در این شهر را سامان می دهد و همه در برابر ساحت مقدس هشتمین پیشوای شیعیان، رسم ادب را بجا آورده و سوگواری در شان آن حضرت برگزار می كنند.
عزاداری برای سرور و سالار شهیدان در مشهد مقدس از سیاه پوشی گنبد و صحن و سرای بارگاه منور رضوی آغاز می شود و برگزاری آیین صلات، خطبه خوانی شب عاشورا، مجالس روضه خوانی، عزاداری هیات های مذهبی، اطعام عزاداران، توزیع نذری و عمل به موقوفات سیدالشهدا (ع) از جمله برنامه های سوگواری برای حضرت امام حسین (ع) در دهه اول ماه محرم است.
از بامداد روز عاشورا هیات های عزاداری حركت خود را در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی با سینه زنی، زنجیرزنی و نوحه خوانی آغاز می كنند.
دیگ های نذری برای اطعام عزاداران در هر كوی و برزن برپا می شود، ایستگاههای صلواتی در خیابانها با توزیع شربت و چای كام خشك سوگواران را تر می كنند و عزاداران پس از اقامه نماز ظهر در میدان شهدای مشهد، اجتماع بزرگ عاشورائیان را در حرم مطهر رضوی برای برگزاری یك سوگواری حزن انگیز شكل می دهند.
برگزاری مراسم سنتی خیمه سوزان به نشانه سوزاندن خیمه های خانواده حضرت امام حسین (ع) در كربلا و مراسم شام غریبان از دیگر برنامه های روز عاشورا در مشهد مقدس است.
7489 / 6053 گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
۰ نفر