ایران به برجام پایبند بوده است/خروج از برجام اعتبار آمریكا را تضعیف می كند

اسلام آباد - ایرنا - دیپلمات پیشین پاكستان و مدیر مركز بین المللی مطالعات راهبردی پاكستان تصریح كرد:برجام (JCPOA) توافق بین ایران و آمریكا نیست و خروج از برجام از سوی آمریكا، دولت ایالات متحده را بیش از گذشته تضعیف می كند.

روزنامه آمریكایی واشنگتن‌پست طی روزهای گذشته نوشت كه رئیس‌جمهوری آمریكا بنا دارد هفته آینده تصمیم خود درباره پایبندی ایران به برجام را اعلام كند و از نظر او این توافقنامه 'در راستای منافع' كشورش نیست.
این در حالی است كه سخنگوی كاخ‌سفید در كنفرانس خبری اخیر خود در جمع رسانه ها گفته بود: دونالد ترامپ تصمیمش درباره برجام را گرفته و به زودی آن را علنی خواهد كرد اما در باره جزئیات آن توضیحی نداد.
' علی سرور نقوی ' دیپلمات پیشین پاكستانی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص وضعیت برجام در جامعه بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور كامل به مفاد برنامه جامع اقدام مشترك موسوم به برجام (JCPOA) پایبند بوده و لازم است، دیگر كشورها به ویژه ایالات متحده آمریكا نیز به مفاد آن پایبند باشند.
وی اضافه كرد: برنامه جامع اقدام مشترك، توافق بین دو كشور آمریكا و ایران نیست كه بتوان آن را یكجانبه ملغی كرد و این توافق بین چند كشور یعنی ایران و 1 + 5 است، بنابراین ایالات متحده نمی تواند به طور یكجانبه آن را به طور كامل متوقف كند.
علی سرور نقوی اضافه كرد:من فكر می كنم اگر آمریكا به صورت یكجانبه به مفاد برجام پایبند نبوده و آن را نادیده بگیرد، بی تعهدی خود به پیمان های بین المللی را نشان می دهد.
این تحلیلگر سیاسی تاكید كرد: تمامی برنامه های جمهوری اسلامی ایران زیر نظر و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال اجراست و ایران از مفاد توافقنامه برجام ( JCPOA ) عدول نكرده است.
مدیر مركز بین المللی مطالعات راهبردی پاكستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت آمریكا به گمان خود، به برنامه هسته ای ایران به عنوان هشداری برای جامعه جهانی نگاه می كند در صورتی كه بر اساس اسناد و شواهد و سخنان مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی ایران به مفاد برجام پایبند بوده و این موضوعات، تنها سوء ظن است و بر اساس واقعیت نیست.
این دیپلمات پیشین پاكستانی همچنین گفت: كشورهای اروپایی امضا كننده برجام بر تداوم اجرای آن و همكاری با ایران تاكید دارند و این موضوعات نشان می دهد كه باید این برنامه و همكاری مشترك با قدرت ادامه یابد.
علی سرور نقوی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص رویكرد كشور از برنامه صلح آمیز هسته ایران گفت: در پاكستان از توسعه و پشرفت جمهوری اسلامی ایران در برنامه های صلح آمیز انرژی اتمی حمایت می كنیم زیرا اقدامات ایران زیر نظر NPT است و بر اساس بند چهارم 'ان.پی.تی، ادامه برنامه های صلح آمیز حق این كشور است.
این تجلیلگر سیاسی در پایان سخنانش گفت: ایران باید برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آمیز توسعه دهد.'
آساق** 6125** سیدبهادر حسینی**1663**انتشا ردهنده: خسرو حسینی