۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82690008
T T
۰ نفر
دبير كل ناتو: به دنبال جنگ سرد ديگري با روسيه نيستيم

تهران-ايرنا- «ينس استولتنبرگ» دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گفت، با وجود نگراني اعضاي ناتو درباره تقويت توان نظامي روسيه در نزديكي مرزهاي ناتو، اين ائتلاف نظامي به دنبال «جنگ سرد جديدي با روسيه» نيست.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، استولتنبرگ امروز (دوشنبه) در پايان نشست چهارروزه نشست پارلماني ناتو در بوخارست پايتخت روماني، گفت: ما نگران فقدان شفافيت روسيه در موضوع رزمايش هاي نظامي اين كشور هستيم.
وي با اين حال افزود: روسيه همسايه ماست و ما نمي خواهيم اين كشور را منزوي كنيم و به دنبال جنگ سرد ديگري با اين كشور نيستيم.
استولتنبرگ افزود: اين ائتلاف كه 29 كشور در آن عضو هستند، عمليات گشت زني جت هاي خود را در درياي سياه «در واكنش به اقدامات تهاجمي روسيه در اوكراين» افزايش داده اند.
خلبانان رومانيايي و بلغار در ماه هاي اخير مانورهاي هوايي را در درياي سياه با هدف نشان دادن نارضايتي اعضاي ناتو به دنبال مداخلات روسيه در اوكراين برگزار كرده اند.
به گزارش ايرنا، استولتنبرگ جمعه گذشته گفته بود ناتو رزمايش نظامي ماه آينده روسيه را در درياي بالتيك به دقت زير نظر خواهد داشت.
وي در ديدار با «بيتا ماريا ژيدلو» نخست وزير لهستان گفت: حضور نيروهاي رزمي بين المللي ناتو در لهستان و كشورهاي بالتيك، پيام روشني است كه حمله به هر عضو حمله به كل ناتو است.
وي افزود: حضور ناتو در اين منطقه براي جلوگيري از مناقشه است نه تحريك مناقشه؛ وقتي تنشها افزايش مي يابد گفت وگو ضروري تر مي شود و به همين علت ناتو همواره كانال هاي ارتباطي با روسيه را گشوده نگاه داشته است.
ناتو كه از سال 2014 فعاليت شوراي همكاري با روسيه را تقريبا متوقف كرده است، با وجود هشدارهاي مكرر مسكو حاضر نشده است از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامي خود نزديك روسيه و حتي هم مرز اين كشور عقب نشيني كند.
مسكو از سال 2014 تاكنون شاهد تداوم استقرار سامانه پدافند موشكي آمريكا در لهستان و روماني در شرق اروپا و همچنين حضور موقت يا دائمي نظاميان ناتو در كشورهاي بالتيكي استوني و لتوني هم مرز روسيه و ليتواني همراه با مولداوي و گرجستان پنج جمهوري سابق شوروي است.
اروپام**9158 **1479
مترجم: بهجت عباسي **ناشر:حسن سالك رضائي