۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۰۱
کد خبر: 82690533
T T
۰ نفر
متیس: فضای بین المللی كنونی پیچیده ترین شرایطی است كه دیده ام

نیویورك - ایرنا - وزیر دفاع آمریكا، فضای بین المللی كنونی را پیچیده ترین و هشداردهنده ترین شرایطی دانست كه در طول 40 سال فعالیت خود دیده است و گفت: در خاورمیانه تروریست ها با وجود تحمل تلفات شدید، به قتل و جنایت ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جیمز متیس كه روز دوشنبه در نشست سالانه ارتش آمریكا سخن می گفت، در توصیف شرایط بین المللی افزود: در اقیانوس آرام، شاهد تحریكات كره شمالی هستیم كه با وجود محكومیت توسط سازمان ملل متحد، صلح منطقه و جهان را تهدید كرده است.
وی ادامه داد: در اروپا هم شاهدیم كه چگونه دولتی با هدف اعمال وتو علیه حقوق همسایگان خود، برای تصمیم گیری در حوزه های اقتصادی، دیپلماتیك و امنیتی، مرزهای بین المللی را تغییر می دهد.
رئیس پنتاگون بدون به كار بردن نام این كشورها، درباره خاورمیانه هم گفت: یك دولت حامی تروریسم در این منطقه نمی تواند خود را زیر پوشش وضعیت ملی خود پنهان كند، در حالی كه در عمل یك رژیم ثبات زدای انقلابی است.
متیس اظهار كرد: این واقعیت هایی است كه وزارت دفاع آمریكا و متحدان این كشور با آن روبرو هستند و به همین دلیل باید از ارتش مناسب برای رویارویی با این چالش ها و این زمانه برخودار باشیم.
وی تصریح كرد: این چالش ها، حوزه های مختلفی را همچون فضا و فضای سایبری نیز در برمی گیرد.
وزیر دفاع آمریكا در ادامه با قدردانی از نظامیان كشورش گفت كه چند روز پیش از افغانستان بازگشته و دیده است كه این افراد از تنها چیزی كه وحشت دارند این است كه پشت مردمشان را خالی كنند.
متیس از كهنه سربازان آمریكا در جنگ ویتنام هم قدردانی كرد.
وی معتقد است گرچه فناوری هاممكن است در ساختار های نظامی تغییر ایجاد كنند اما در عمل هیچ چیز تغییر نكرده است و افزود: پیامی كه از جنگ های جهانی گرفته این است كه باید آماده بود. ما از تجربیات گذشته جنگ ها آموخته ایم كه آماده نبودن چه عواقبی دارد.
وزیر دفاع آمریكا در عین حال تصریح كرد: اما این آمادگی ها بایستی بگونه ای باشند كه همه جهان تماس با وزیر امورخارجه آمریكا را به ارتباط و تماس با وزیر دفاع آمریكا ترجیح دهند.
متیس با اشاره به این جمله انیشتن كه گفته بود برای نجات جهان در یك ساعت، 55 دقیقه آن را به شناسایی مشكل اختصاص خواهد داد و 5 دقیقه آخر را به حل مشكل، گفت: باید به آشكارترین شكل، ابعاد مشكلاتی را كه در حال حاضر وجود دارد برای كنگره توضیح داد تا بتوانند از حمایت كنگره در مورد نیازهای نظامی این كشور برخوردار شوند.
وی ادامه داد: در زمانی كه جنگ شروع شده باشد منتظر ماندن برای تصمیم كنگره سودی نخواهد داشت. به همین دلیل بایستی از ابتدا به گونه ای آماده بود كه بتواند از بروز درگیری جلوگیری كند و یا در صورت درگیری از پیروزی اطمینان حاصل شود.
رئیس پنتاگون با تاكید بر ضرورت تحقیقات و بررسی های بیشتر در مورد فناوری های نوین و تماس مستمر با كارشناسان فناوری، گفت: در حال حاضر برخی از كشور ها، آمریكا را از لحاظ دسترسی به فناوری های پیشرفته تر نظامی پشت سر گذاشته اند.

**ارتش در برابر كره شمالی آماده باشد/راهبرد اصلی دیپلماتیك است
متیس درباره اقداماتی كه ارتش آمریكا برای كاهش احتمال وقوع درگیری در شبه جزیره كره می تواند انجام دهد، پرسیده شد.
وزیر دفاع آمریكا گفت دولت در حال حاضر با استفاده از 'راهبردهای دیپلماتیك مبتنی بر تحریم های اقتصادی تلاش می كند تا جلوی جاه طلبی های هسته ای كره شمالی را بگیرد، اما آینده پیش بینی پذیر نیست.
متیس با طرح این سوال كه پیش بینی چیست؟ اظهار كرد: نه شما و نه من نمی توانیم بگوییم، بنابراین یك چیز است كه ارتش ایالات متحده می تواند انجام دهد و آن آمادگی است تا اطمینان حاصل شود ما گزینه های نظامی داریم كه رئیس جمهوری می تواند در صورت نیاز از آن استفاده كند.
وی بار دیگر تاكید كرد: راهبرد دیپلماتیك، تلاشی برای متوقف كردن كره شمالی است كه به موجب آن، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تحریم های بیشتر را علیه این كشور سركش بخاطر رفتارهای جنگ طلبانه وضع كرد .
رئیس پنتاگون با یادآوری این كه جامعه بین المللی در این زمینه حرفش را زده است، تصریح كرد: معنی این سخنان آن است كه ارتش ایالات متحده باید آماده باشد. بنابراین وظیفه شما در زمان كنونی آن است كه آماده باشید
4-541**1429**1486**ناشر: محسن شریفی**