۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82692197
T T
۰ نفر

پذيرايي با طعم خطر در راههاي روستايي مازندران

۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82692197
پذيرايي با طعم خطر در راههاي روستايي مازندران

ساري – ايرنا – افزايش ساخت و سازدر قالب سالن و مجموعه هاي پذيرايي در حاشيه راههاي روستايي مازندران در فاصله كم با يكديگر به مساله اي نگران كننده در تامين ايمني راهها و امنيت جاني مردم در اين‌مسيرها مبدل شد.

راههاي روستايي مازندران بدور از هياهوي شهرها برخوردار از چشم انداز زيبا و طبيعي امروزه به گزينه مطلوب و مورد تقاضاي سازندگان سالن هاي پذيرايي مبدل شد تا فضايي مفرح و جذاب را براي پذيرايي از مهمانان جشن هاي عروسي و ديگر مراسم شاد مردم ايجاد بكنند .
روند رو به رشد ايجاد اين نوع سالن ها ، تردد بيشتر خودروها و افراد را در جاده هاي روستايي به همراه دارد وافزايش تردد به دليل عدم رعايت نكات ايمني در حريم راهها به علتي براي وقوع حوادث جاده اي منجر به مصدوميت و فوت افراد در اين راهها مبدل شد به طوريكه نگراني هايي را براي مردم و نيز مسئولان ايجاد كرد .
بيش از 10 هزار كيلومتر طول راههاي استان مازندران شامل آزادراه ، بزرگراه ، راههاي اصلي ، فرعي و روستايي است كه كمي بيشتر از هفت هزار كيلومتر از آن را راه روستايي و ارتباطي روستاهاي استان تشكيل مي دهد .
معصومه بانوي قائمشهري كه در اوايل دهه 90 همسر خود را براثر تصادف در جاده روستاي قاديكلاي بزرگ اين شهرستان از دست داد يكي از خسارت ديدگان ناشي از همين موضوع است .
وي به خبرنگار ايرنا گفت : به جشن عروسي بستگان در يكي از سالن هاي مسير راه روستاهاي قاديكلا به آهنگر كلا دعوت شديم كه آن حادثه خونين زندگيمان را دگرگون كرد .
وي عنوان كرد : در شب حادثه تصادف ، به دليل پرشدن جاي پارك خودرو اين سالن پذيرايي ، همسرم مجبور شد تا در مسافتي دورتر و حاشيه راه خودرو را پارك بكند .
معصومه ادامه داد : خودروي عبوري در تاريكي شب متوجه حضور همسرم در حاشيه راه نشد و با وي برخورد كرد و همسرم به دليل ضربه وارده به سرش در دم جان باخت .
وي عنوان كرد : در حالي اين سالن هاي پذيرايي در حاشيه راههاي روستايي قرار دارند كه جاده تنگ و باريك جوابگوي تردد خودروها نيست .
* مسئولان روستايي هم دل نگران ساخت سالن هاي پذيرايي در مسير راههاي روستايي
ساخت تالار و سالن هاي پذيرايي و برگزاري مراسم در راههاي روستايي در اكثر شهرستان هاي مازندران انجام شده است كه از آن جمله مي توان به شهرستان جويبار اشاره كرد .
بخشدار مركزي شهرستان جويبار با تاييد افزايش تعداد سالن هاي پذيرايي و مجالس در راههاي روستايي اين بخش گفت : اين بخش با 40 روستا 24 هزار نفر جمعيت دارد كه در سالهاي اخير حدود 10 سالن در راه روستاهاي اين بخش احداث شد و فعاليت مي كنند .
محمد مدانلو در توصيف راههاي روستايي جويبار آنان را باريك و پرتردد ذكر كرد و افزود : سازندگان سالن هاي پذيرايي سعي مي كنند تا در مسيرهاي پرتردد روستايي اين سالن ها را بسازند كه چتر جذب مشتريان را براي مجموعه خود بيشتر بكنند .
وي ادامه داد : با ساخت سالن هاي پذيرايي متعدد در مسيرهاي پرپيچ و خم و همچنين نامناسب راههاي روستايي مشكلي بر مشكلات اين راهها در جويبار اضافه شد .
بخشدار مركزي جويبار با اشاره به وقوع تصادفات منجر به فوت و مصدوميت در راههاي روستايي اين شهرستان گفت : هر چند نمي توان وقوع تمامي اين تصادفات را به وجود اين سالن هاي پذيرايي منتسب كرد اما در صورت نبود اين سالن ها در مسير مي شد از پاره اي تصادفات جلوگيري كرد .
وي افزود : چرا كه با استقرار سالن مراسم و بيشتر شدن تردد خودروها و افراد در مسير ، راهها عريض تر نمي شود و راه براي استفاده همان تعداد اهالي روستا است .
به گفته مدانلو با افزايش تردد در اين راههاي روستايي مطمئنا ضريب ايمني راهها كاهش يافته و تصادفات نيز رخ مي دهد .
* وقوع 12 فوتي در تصادفات راههاي روستايي در پنج‌ماهه نخست امسال
مدير كل پزشكي قانوني مازندران گفت : در پنج ماهه نخست امسال 272 مورد فوت براثر تصادف در راههاي استان رخ داد كه از اين تعداد 12 مورد در راههاي روستايي بود .
علي عباسي افزود : اين تصادفات منجر به فوت در راههاي روستايي واقع در شهرستان هاي ساري ، محمودآباد ، تنكابن ، قائمشهر ، جويبار ، سوادكوه ، نكا و گلوگاه رخ داد .
وي گفت : پارسال نيز 36 مورد تصادف منجر به فوت در راههاي روستايي مازندران رخ داد .
* قوانين ايمني راهها ، زير پاي ساخت وسازهاي غير مجاز
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي مازندران گفت : به استناد تبصره 4 ماده 6 قانون ايمني راهها هرگونه ساخت و ساز غيرمجاز در حاشيه راهها با ورود نيروهاي راهداري و انتظامي جلوگيري و تخريب مي شود .
عباسعلي نجفي در گفت وگو با ايرنا افزود : به دليل عدم رعايت قوانين و چهارچوب ها از سوي مردم و سرمايه گذاران ، ساخت و سازهايي بدون انجام مراحل دريافت مجوز و استعلام هاي لازم انجام شد .
وي با پذيرش ضعف اداره كل راهداري مازندران در روند نظارت و جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز ، ادامه داد : به دليل كمبود نيروهاي راهداري فعاليت نظارتي كاهش يافت و بالتبع تخلفات در ساخت و ساز نيز افزايش يافت .
وي به نتيجه رسيدن همين ميزان اقدامات نظارتي راهداري براي در امان نگهداشتن حاشيه راهها از تصرف ساخت وسازهاي غير مجاز را منوط به همكاري دستگاه هاي مرتبط دانست .
نجفي گفت : هر گونه ساخت و ساز در حريم و حاشيه راهها از جمله راههاي روستايي منوط به اخذ استعلام از دستگاه هاي مختلفي است .
وي ادامه داد : با وجود پاسخ منفي اداره كل راهداري براي برخي ساخت وسازها از جمله مجموعه و سالن هاي پذيرايي در حاشيه راههاي روستايي اما اين كار انجام مي شود و دستگاه هاي خدمات رسان نيزخدمات رساني از قبيل آب ، برق ، گاز و غيره را انجام مي دهند .
وي گفت : براساس قوانين دستگاه هاي خدمات رسان نبايد به ساخت وسازهاي غير مجاز خدماتدهي بكنند تا جلوي اين كارها گرفته شود .
معاون راهداري مازندران افزود : رعايت قوانين حاشيه راهها در افزايش ضريب ايمني راهها و همچنين امنيت ترددكنندگان تاثيرگذار است .
وي ابراز اميدواري كرد كه دستگاه هاي اجرايي مرتبط همسو با تلاش هاي اداره كل راهداري مازندران براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز گام بردارند .
مازندران بيشتر از 10 هزار كيلومتر راه دارد كه از اين ميزان هفت هزار و 600 كيلومتر راه روستايي مي باشد .
از اين ميزان راه روستايي در استان چهار هزار و 400 كيلومتر آسفالته و مابقي شني و خاكي هستند .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي **انتشاردهنده : محسن حسن نيا
2096/1899