۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82692717
T T
۰ نفر
30 تا80 درصد افراد سردردهاي تنشي را تجربه مي‌كنند

تهران- ايرنا- رئيس پنجمين كنگره سردرد و اولين كنگره بين المللي سردرد و درد با اشاره به اينكه 30 تا80 درصد افراد سردردهاي تنشي را در طول زندگي تجربه مي‌كنند، گفت: بدخوابي، استرس هاي محيطي، خستگي و آلودگي هوا مي تواند اين نوع سردردها را تشديد ‌كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي انجمن سردرد ايران، دكتر منصوره تقا درمراسم افتتاح اين كنگره ها در مورد سردردهاي شايع اظهار كرد: سردردهاي شايع، دو نوع تنشي و ميگرني است كه در همه كشورها اين شيوع مشابه بوده و به طور كلي 30 تا 80 درصد افراد سردردهاي تنشي را در زندگي خود تجربه مي‌كنند.
وي افزود: شدت سردردهاي تنشي معمولا زياد نيست ولي سردردهاي ميگرني معمولا شديد هستند و 11 تا 14 درصد شيوع جهاني دارد.
رئيس پنجمين كنگره سردرد در مورد ميگرن گفت: علت قطعي بروز ميگرن هنوز مشخص نيست ولي فرضيه‌ها در مورد علت آن زياد است و در جديدترين مطالعات مشخص شده در ميگرن تغييرات ميانجي هاي شيميايي در مغز وجود دارد؛ بنابراين در درمان‌هاي جديد به اين مساله توجه شده است.
تقا تاكيد كرد: بي‌خوابي، پرخوابي، گرسنگي، پرخوري، هواي آلوده، مواد افزودني، استفاده از پنير چرب و كاكائو، بوي غذاي سرخ كرده، عطر تند و استرس جزو عوامل محرك ميگرن به شمار مي‌روند.
وي با بيان اينكه وراثت در بروز ميگرن مي تواند نقش داشته باشد، گفت: در نوع ميگرن شايع حتي تا 80 درصد وراثت در بروز ميگرن نقش دارد ولي در افراد خانواده ممكن است در فردي ميگرن خفيف و در ديگري شديد باشد.
تقا درخصوص درمان سردرد گفت: ميگرن به دو دسته كلي مزمن و دوره‌‌اي تقسيم بندي مي‌شود كه در نوع دوره‌اي افراد به طور گاه به گاه سردرد دارند كه از چند ساعت تا سه روز ممكن است طول بكشد ولي در نوع مزمن فرد 15 روز يا بيشتر درگير سردرد است و بسياري از اين بيماران به دليل طولاني بودن زمان سردرد اقدام به مصرف مسكن زياد كرده و اين موضوع عوارض بسياري را براي آنان به همراه دارد.
وي عنوان كرد: درمان ميگرن به دو صورت درمان حمله سردرد و درمان پيشگيري است؛ در درمان پيشگيري فرد روزانه دارو مصرف مي‌كند كه دفعات و شدت سردردش كاهش يابد. همچنين بايد توجه داشت كه درمان پيشگيري روزانه در سردردهاي ميگرني كه هشت روز يا بيشتر در ماه باشد، توصيه مي شود.
تقا خاطرنشان كرد: درمان پيشگيري انواع مختلف دارد و برحسب شدت بيماري، جنسيت و سن، چاقي، لاغري و شرايط روحي فرد توسط پزشك انتخاب مي‌شود. همچنين در درمان پيشگيري حداقل مصرف منظم به مدت دو ماه نياز است كه متوجه شويم دارو موثر بوده است يا نه، بنابراين بيماران نبايد انتظار درمان سريع داشته باشند.
پنجمين كنگره سردرد و اولين كنگره بين المللي سردرد و درد از 19تا 21 مهرماه جاري در تهران با حضور مهماناني از كشورهاي آمريكا، آلمان، دانمارك و سوئد در حال برگزاري است.
علمي**1834 **1440
تنظيم: ناهيد شفيعي ** انتشار: گلشن
۰ نفر