حزب آنگلا مركل در انتخابات ايالت ساكسوني از سوسيال دموكراتها شكست خورد/تشكيل دولت ائتلافي در آلمان دشوارتر شد

برلين - ايرنا - حزب دموكرات مسيحي آنگلا مركل صدر اعظم آلمان در انتخابات پارلماني روز يكشنبه ايالت 'ساكسوني سفلي' از حزب سوسيال دموكرات شكست خورد و به اين ترتيب كار مركل در مذاكره با احزاب ديگر و تشكيل دولت ائتلافي در آلمان دشوارتر شد.

به گزارش ايرنا، سه هفته پس از انتخابات پارلماني فدرال در آلمان، مردم آلمان در ايالت 'ساكسوني سُفلي' (نيدرزاكسن) روز يكشنبه براي انتخاب اعضاي پارلمان منطقه اي به پاي صندوق هاي راي رفتند.
بر اساس نتايج به دست آمده ، حزب سوسيال دموكرات به رهبري 'مارتين شولتز' با حدود 37.7 درصد آرا در رده نخست قرار گرفته و حزب دموكرات مسيحي مركل حدود 33.7 درصد از آرا را كسب كرده است. اين بدترين نتيجه براي حزب دموكرات مسيحي در اين ايالت از سال 1959 تا كنون است.
حزب سبزها حدود 8.8 درصد و حزب ليبرال 'دموكرات هاي آزاد' نيز 7.2 درصد راي كسب كرده اند. حزب راست افراطي 'آلترناتيو براي آلمان' نيز با كسب 6 درصد آرا موفق شد به مجلس اين ايالت نيز راه يابد اما حزب چپ ها با كسب 4.5 درصد و نرسيدن به حد نصاب 5 درصدي از راهيابي به مجلس ايالت نيدرزاكسن باز ماند.
اين در حالي است كه قرار است مذاكرات سياسي مركل با احزاب سبزها و دموكراتهاي آزاد براي تشكيل ائتلاف موسوم به 'جاماييكا' از روز دوشنبه آغاز شود و نتيجه انتخابات در ايالت نيدرزاكسن چهارمين ايالت پرجمعيت آلمان براي مركل اهميت زيادي داشت.
به گزارش رسانه هاي آلمان، اكنون محاسبات مركل براي تشكيل دولت ائتلافي پيچيده تر و كار او در مذاكره با احزاب ديگر سخت تر شده است.
براي مارتين شولتز رهبر حزب سوسيال دموكرات هم كه در انتخابات پارلماني فدرال دوم مهر ماه شكست سختي متحمل شد، انتخابات محلي روز يكشنبه اهميت زيادي از حيث آينده سياسي او داشت و شولتز پس از مشخص شدن نتايج اوليه به حزب سوسيال دموكرات اين ايالت براي اين 'پيروزي فوق العاده' تبريك گفت. حزب سوسيال دمكرات در چند انتخابات محلي اخير عملكرد خوبي نداشته و در سال جاري ميلادي در انتخابات محلي دو ايالت 'هولزويگ هولشتاين' و 'نوردراين وستفاليا' در برابر حزب دموكرات مسيحي مركل شكست خورده بود.
انتخابات محلي روز يكشنبه سه هفته پس از انتخابات پارلماني فدرال آلمان برگزار شد كه نتيجه آن ريزش آراي هر دو حزب اصلي آلمان و افزايش قابل ملاحظه آراي حزب ملي گرا و پوپوليست نوظهور در اين كشور بود. دو حزب بزرگ و شريكان دولت ائتلافي كنوني آلمان در انتخابات روز يكشنبه دوم مهر ماه ميليون ها راي را از دست دادند كه تنها بيش از 1.5 ميليون آن به سبد آراي حزب پوپوليست آلترناتيو براي آلمان واريز شد.
هر چند حزب اتحاد دمكرات مسيحي آنگلا مركل همچنان با حدود 33 درصد آرا قدرتمندترين حزب آلمان باقي مانده اما مساله مهم اين است كه اين حزب نزديك به 9 درصد از آراي خود را از دست داده و بدترين نتيجه انتخاباتي از سال 1949 تا كنون را كسب كرد و متحمل يك شكست سياسي شد. حزب سوسيال دمكرات نيز بيش از 5 درصد از آراي خود را از دست داد و با كسب حدود 20 درصد از آراي ضعيف ترين نمايش انتخاباتي خود از سال 1949 تا كنون را داشت.
اروپام**1078*شبس*1613* خبرنگار: بابك جعفري*انتشار دهنده: عبدالله غفاري
۰ نفر