معاون وزیر راه: چهارخطه شدن محور هراز به 5 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: از 101 كیلومتر محور چهار خطه هراز، اكنون 45 كیلومتر آن در دست ساخت قرار دارد كه برای تكمیل آن نیازمند 5 هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان) اعتبار هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، خیراله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی تكمیل جاده هراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: محور هراز یكی از مهمترین مسیرهای منتهی به شمال كشور به شمار می رود كه تاكنون 55 كیلومتر آن چهارخطه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: عملیات چهار خطه شدن جاده هراز از سال 89 آغاز شد اما در دو سال اخیر 30 كیلومتر آن زیر بار ترافیك رفت؛ اكنون 55 كیلومتر آن به صورت چهارخطه در یكی از زیباترین مسیرهای جاده ای كشور زیر بار ترافیك است.
وی گفت: از 101 كیلومتر مسافت این مسیر، حدود 53 كیلومتر آن به تونل، پل و دیوارهای حایل اختصاص دارد و پیشرفت فیزیكی كل این پروژه به بیش از 60 درصد رسیده است.
خادمی ادامه داد: در بازدیدی كه امروز از كارگاه های مختلف تكمیل این محور انجام شده، تمام كارگاه های آن فعال است اما در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز می توانیم بازدهی كار را تا دو برابر افزایش دهیم.
وی با اشاره به اهمیت اتصال تهران به استان های شمالی كشور، اظهار داشت: برای تسهیل تردد، در این مسیر هم اكنون ساخت 6 محور مواصلاتی مهم در دست اجراست كه محور فیروزكوه به طول 185 كیلومتر در 4 قطعه آماده شده و از این مسیر 3.5 كیلومتر باقی مانده است كه برای تملك زمین های معارض و تكمیل آن باید 1100 میلیارد ریال (110 میلیارد تومان) هزینه شود.

**آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال
خادمی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال گفت: در این مسیر پس از 17 سال، پیشرفت فیزیكی قطعه اول آن حدود 30 درصد بود اما با تدبیر وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان پیشرفت فیزیكی آن به بیش از 85 درصد رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قطعه دوم این آزادراه نیز به طول 22 كیلومتر با حضور معاون اول رئیس جمهوری عملیات اجرایی آن توسط پیمانكاران ایرانی آغاز شده به طوری كه ساخت ابنیه و پل های آن در دست اجراست و از حفر تونل 6500 متری البرز تنها 1300 متر باقیمانده است.
خادمی یادآور شد: برای تكمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) باید هزینه شود.
وی درباره مسیر قزوین - الموت - تنكابن اظهار داشت: این محور نیز یكی از محورهای مهم ما برای دسترسی به شمال كشور است كه تاكنون پیشرفت فیزیكی به بیش از 45 درصد رسیده و برای تكمیل آن نیازمند 10 هزار میلیارد ریال (یكهزار میلیارد تومان) اعتبار هستیم.

** امضای تفاهمنامه ساخت هشت كیلومتر از آزادراه قزوین - رشت
خادمی درباره آزادراه قزوین - رشت نیز گفت: طول این آزادراه 138 كیلومتر است كه تاكنون 127 كیلومتر آن زیربار ترافیك رفته و به تازگی نیز 3200 كیلومتر آن برای رفت و آمد مردم آماده شد.
وی یادآور شد: تنها در سال 94 و 95 بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) برای این 3200 كیلومتر هزینه شده است و برای آماده سازی هشت كیلومتر دیگر از این مسیر تفاهمنامه آن با سرمایه گذار مربوطه یك ماه پیش امضا شد تا با هزینه ای معادل 4800 میلیارد ریال (480 میلیارد تومان) این مسیر به صورت رفت و برگشت آماده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه جاده ای نیز اعلام كرد: این شركت ساخت 7500 كیلومتر راه اصلی را در دست اقدام دارد و انتظار می رود سالانه بین 1200 تا 1500 كیلومتر از این راهها به بهره برداری برسد.

** مطالعه احداث 2410 كیلومتر آزادراه جدید
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اشاره به اینكه اكنون این شركت در 16 پروژه آزادراهی كشور مشغول فعالیت است، گفت: طول این آزادراهها 1180 كیلومتر است و اكنون 2410 كیلومتر ساخت آزادراه در دست مطالعه این شركت قرار دارد.
خادمی اظهار داشت: رویكرد این شركت این است كه 2400 كیلومتر آزادراه فعلی كشور به 5 هزار كیلومتر افزایش یابد.

** بهره برداری از 919 كیلومتر مسیر ریلی تا پایان سال
وی با بیان اینكه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سطح كشور 22 پروژه ریلی نیز به طول 3430 كیلومتر را در دست احداث دارد، گفت: پیش بینی می كنیم 919 كیلومتر از این شبكه ریلی تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد ضمن آنكه دو خطه شدن 900 كیلومتر از شبكه ریلی كشور نقطه عطفی در توسعه خط آهن در كشور خواهد بود.
خادمی با بیان اینكه برای تهیه ریل مشكلی وجود ندارد، گفت: با توجه به فاینانس كشور هند تاكنون 150 هزار تن ریل وارد كشور شده است تا در شبكه ریلی كشور به تدریج مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین ذوب آهن ایران به هر میزانی ریل تولید كند، ما آمادگی داریم این ریل ها را برای نصب در شبكه ریلی خریداری كنیم اما هنوز ذوب آهن نتوانسته ریل تولیدی خود را به بازار عرضه كند.
وی در پایان به اهمیت اتصال پنج استان كشور به شبكه ریلی اشاره كرد و افزود: شبكه ریلی به شهر همدان متصل شد؛ خط آهن كرمانشاه تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و اتصال راه آهن به ارومیه نیز تا یك هفته آینده ریل گذاری آن به پایان می رسد.
خادمی ادامه داد: از خط آهن قزوین - رشت 32 كیلومتر باقیمانده و خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز نیز به طول 65 كیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور امروز (چهارشنبه) به همراه جمعی از خبرنگاران پروژه های چهارخطه شدن هراز بازدید كرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*1108*2025*خبرنگار: ایرج منصوری*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر