۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82700383
T T
۰ نفر

هفتمین كنگره ایران شناسی در مادرید برگزار شد

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82700383
هفتمین كنگره ایران شناسی در مادرید برگزار شد

مادرید - ایرنا - هفتمین كنگره ایران شناسی در اسپانیا، دوشنبه و سه شنبه (دیروز و پریروز) در دانشگاه آئوتونوما مادرید برگزار شد .

در این كنگره دو روزه كه به همت رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و انجمن ایران شناسان اسپانیا در دانشكده ادبیات و فلسفه دانشگاه آئوتونوما و با حضور اندیشمندانی از كشورهای اسپانیا، ایران، مكزیك ، تركیه و گرجستان برپا شد، 18 سخنرانی در سه پانل ایران قبل از اسلام، ایران پس از اسلام و ایران معاصر ارائه شد .
«آنتونیو كاسكن دورادو» رئیس دانشكده ادبیات و فلسفه دانشگاه آئوتونوما، «گنزالو فرناندز پاریا» رئیس دپارتمان مطالعات عربی‌ و اسلامی دانشگاه آئوتونوما، «آلفرد كاواناگ» رئیس انجمن ایران شناسان اسپانیا و «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا سخنران های مراسم افتتاحیه این كنگره بودند.
اسماعیلی در سخنانش گفت: شكی ندارم كه در چنین جلساتی از طریق استادان و محققانی كه به تاریخ و تمدن ایران وقوف كامل دارند، تحقق ایران شناسی‌ و گسترش آن و شناخت از فرهنگ ایران و كرسی های زبان فارسی، امكان ظهور و بروز پیدا می‌ كند .
«خواكین رودریگز وارگاس» دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا، نیز در صحبت خود، رشد و گسترش ایران شناسی را در اسپانیا كند ولی غیر قابل توقف توصیف كرد و افزود: در این كنگره برای اولین بار، یك دانشگاه، یعنی داشگاه آئوتونوما، به دانشجویان شركت كننده در كنگره یك واحد درسی می دهد.
آلفرد كاواناگ رئیس انجمن ایرانشناسی اسپانیا و استاد روابط بین الملل دانشگاه 'پونتیفیسیا ده كومیاس' مادرید در نخستین پانل این كنگره مربوط به ایران قبل از اسلام هم گفت: تاریخ ایران را می‌ توان رویداد هفت تمدن دید كه تعامل آنها باعث ایجاد یك محفل دانش جهانی‌ شده است كه در رنسانس (نوزایی) غرب تاثیر گذاشت.
«نرگس رحیمی جعفری» استاد تاریخ و انسان شناسی‌ دانشگاه گرانادا نیز در این پانل درباره باورهای ابتدایی ساسانیان و نقش آنها در زندگی‌ سیاسی و اجتماعی سخنرانی كرد.
«سید احمد رضا خضری» استاد تاریخ دانشگاه تهران نیز در دومین پانل كه درباره ایران پس از اسلام بود، در مورد ویژگی‌ های حكومت سربداران سخن گفت و ویژگیهای قیام آنها را مذهب شیعه دوازده امامی، بیگانه ستیزي، ستم ستیزي، اعتقاد به مهدویت، فتوت و جوانمردي، توجه آنها به رعایا، مساوات طلبي و كمك به قیام هاي دیگر برشمرد.
«علی‌ تمیزاِل» محقق دانشكده زبان و ادبیات فارسی‌ دانشگاه سلجوق قونیه تركیه در مورد آثار فارسی‌ احمدی در آسیای صغیر در قرن هشتم هجری و «آنخل پونسلا» استاد فلسفه و تفكر اسلامی دانشگاه سالامانكا در باره ' فلسفه ابن سینا به عنوان اوج انسانگرایی اسلامی شرقی'‌ سخن گفتند و پونسلا در سخنان خود تصریح كرد: انسانگرایی دیگری افزون بر انسان گرایی غربی وجود دارد كه سكولار نیست و معتقد است بین دین و شان انسان سازگاری وجود دارد و این نظریه ای است كه ابن سینا از آن دفاع می‌ كرد .
«فاطمه كوپوز چتین كایا» محقق دپارتمان زبان های شرقی‌ دانشكده علوم و ادبیات دانشگاه ابراهیم چچن آگری در آنكارا درباره «مسعود سعد سلمان» شاعر و ادیب فارسی زبان هند در دوره غزنویان و «نیكلاز ناخوتس ریشویلی» محقق موسسه مطالعات شرقی‌ دانشگاه ایلیا در گرجستان نیز در این پانل درباره سفرنامه «لادو آغنیاشویلی» به ایران در زمان قاجار سخن گفتند.
«فاطمه نوری» دانشجوی رشته دكترای دانشگاه آئوتونوما و استاد دانشگاه آزاد تهران نیز از دیگر سخنرانان پانل دوم بود كه در سخنان خود به مقایسه شیرین و ملیبه آ، معشوقهای در دو اثر خسرو و شیرین نظامی و «سلستینا» از فرناندو ده روخاس نویسنده اسپانیایی پرداخت.
در پانل سوم این كنگره كه به ایران معاصر پرداخت، «تیا شورگایا» استادیار دانشگاه ایوانه جواكیشویلی گرجستان در مورد تكامل موجودیت دوگانه در آثار گلی ترقی‌ نویسنده ایرانی‌ ساكن فرانسه، «حمیدرضا عزیزی» استادیار مركز تحقیقات منطقه ای دانشگاه شهید بهشتی‌ تهران درباره روابط ایران و روسیه، «جلال درخشه» استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق درباره دموكراسی دینی و قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و «نادره فرزام نیا» استاد دپارتمان مطالعات عربی‌ و اسلامی دانشگاه آئوتونوما درباره داستان های كوتاه صادق هدایت و آداب و رسوم و خرافات شخصیت هایی‌ از یكی‌ از كتاب های وی و تاثیر هدایت بر نویسندگان پس از خود سخن گفتند.
اروپام *4*491**1479
ناشر:حسن سالك رضائی