به گزارش ايرنا داود كشاورزيان روز چهارشنبه در آيين تكريم و معارفه مديران كل قديم و جديد راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهار كرد: پارسال مسئوليت راهداري از اداره كل راه و شهرسازي استان ها منفك و به اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان ها محول شد و وظيفه نگهداري راه ها نيز برعهده اين اداره كل گذاشته شد.
وي افزود: نگهداري بالغ بر 15 هزار كيلومتر از راه هاي خوزستان برعهده ما بوده كه تنها آزاد راه ها را بخش خصوصي نگهداري مي كند.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور ادامه داد: حدود يك هزار كيلومتر از راه هاي خوزستان شرياني و بقيه نيز راه هاي غيرشرياني است كه در استان هاي مختلف بر اساس شرايط ترافيكي و مسيرهاي منتهي به شهرهاي مركزي اين راه هاي شرياني متفاوت است.
وي ادامه داد: در خوزستان حدود يك هزار كيلومتر از جاده ها شرياني و حدود 15 هزار كيلومتر غير شرياني بوده كه همين امر مسئوليت ما را در نگهداري اين جاده ها با توجه به كمبود اعتبارات استاني و ملي دشوار مي كند.
كشاورزيان گفت: در سال هاي اخير در بخش راه ها با تنگناي اعتباري جدي روبه رو بوده و جا دارد استانداران عنايت بيشتري نسبت به تامين منابع پايدار براي نگهداري جاده ها داشته باشند.
وي بيان كرد: نگهداري جاده ها به صورت جاري است و نمي توان در انتظار تخصيص اعتبار بمانيم و در غير اين صورت متحمل هزينه هاي سنگين تري براي احداث جاده هاي جايگزين مي شويم.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود:اكنون يكي از ضرورت ها تامين اعتبارات پايدار براي نگهداري راه ها است و بهترين محل تامين اعتبارات از جمله وضع عوارض است.
وي ادامه داد: پروژه هاي راهداري زود بازده است و از گستردگي خوبي برخوردار بوده و مختص يك استان و بخش و شهرستان نيست و اگر اعتبارات مورد نياز براي نگهداري تامين شود همه كشور از آن بهره مند خواهد شد.
كشاورزيان با بيان اينكه كنترل سرعت تاثير جدي در كاهش تلفات جادهاي دارد گفت: امسال تاكنون با رشد 2رقمي تردد وسايل نقليه نسبت به 6ماه مشابه پارسال روبه رو بوديم كه 11 درصد رشد تردد در سطح راه هاي كشور را به دنبال داشته است.
وي در ادامه گفت: بيش از يك و نيم ميليون خودرو پارسال پلاك گذاري شد و اين امر مسئوليت ما را در نگهداري جاده ها و توسعه زيرساخت ها 2 چندان كرده است.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور ادامه داذ: يكي از مشكلات ما بدهي هاي سنگين به پيمانكاران به دليل كمبود اعتبار است كه اميد مي رود دولت در اين خصوص تصميم حساب شده اي اخذ كند.
كشاورزيان در ادامه گفت: ساليانه جمعيت زيادي از زائران عتبات عاليات از پايانه هاي مرزي خوزستان عبور كرده و اين استان بنادر استراتژيك مهمي مانند بندرامام خميني(ره) را دارد كه موقعيت اين استان را خاص كرده است.
وي اظهار كرد: پايانه مرزي چذابه و شلمچه در سال هاي اخير ميزبان جمع كثيري از زائران حسيني هستند؛ در مقايسه با مرز مهران كه حجم تردد زائر بيشتر و زيرساخت هاي آن استان كمتر است، در خوزستان مشكل آن چناني نداريم.
وي همچنين خطاب به مديركل جديد اين اداره گفت: خوزستان استان بزرگي بوده كه انتظار مي رود با حضور مستمر در سطح راه هاي استان و جاده هاي درون شهري و برون شهري و بررسي نقاط ضعف، نيازهاي استان شناسايي و با برنامه ريزي دقيق اين مشكلات برطرف شود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: افزايش بهره وري و كاهش هزينه حمل و نقل كالا يكي از سياست هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور است.
وي ادامه داد: پايين بودن بهره وري و اينكه بخش حمل و نقل بيشترين بار بيكاري را بر دوش مي كشد از جمله مشكلات اساسي حمل و نقل كشور بوده كه باعث كاهش رضايتمندي برخي رانندگان نيز شده است.
كشاورزيان يادآور شد: اكنون ماشين هاي سنگيني در سطح كشور با قدمت بيش از 50 سال تردد مي كنند كه مصرف سوخت آنها بالا و آلوده كننده محيط زيست هستند كه با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته قرار است ناوگان جديد جايگزين اين ناوگان قديمي شده و تردد آنها به حداقل برسد.
وي گفت: ناچاريم در كنار نوسازي ناوگان محدوديت نيز براي ناوگان فرسوده در نظر بگيريم تا فضاي كار براي ناوگان جديد فراهم شده و رانندگان بتوانند اقساط وام هاي خود را با شرايط آسان تر پرداخت كنند.
در اين آيين كه در تالار مهتاب اهواز برگزار شد غلام عباس بهرامي نيا به عنوان مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان معرفي و از مسعود مصدقي مدير كل پيشين اين اداره كل تقدير شد.
بهرامي نيا پيش از اين سمت مديركلي راهداري و حمل و نقل جادهاي استان مركزي را بر عهده داشته است.
7152/ 6037
خبرنگار: محمدرضاخبازان ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
معاون وزير راه: اولويت در نگهداري راه هاي كشور ارتقاي سطح ايمني است
۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۲
کد خبر:
82700492
اهواز - ايرنا - معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور گفت: اولويت در نگهداري راه ها ارتقاي سطح ايمني است اما اعتبارات عمراني استاني نمي تواند جوابگوي ما در نگهداري راه هاي غير شرياني باشد.