۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82702234
T T
۰ نفر
قيمت پايين انگور شيريني آن را در كام تاكداران خراسان شمالي تلخ كرده است

بجنورد- ايرنا- قيمت پايين انگور كلاه داري شيريني آن را در كام تاكداران خراسان شمالي تلخ كرده به طوريكه اكنون انگور روي دست تاكداران مانده است و به جز زيان چيز ديگري عايدشان نمي شود.

11 درصد از درآمد استان 863 هزار نفري خراسان شمالي از محل توليد انگور به دست مي آيد اما كاهش قيمت، افزايش هزينه هاي توليد باعث شده است كه وضعيت اقتصادي تاكداران دچار مشكل و چالش شود، هم اكنون اين قشر از نبود درآمد و تامين هزينه هاي زندگي در رنج و مشقت هستند.
سالانه از سطح 18 هزار و 520 هزار هكتار تاكستان هاي خراسان شمالي بيش از 185 هزار تن محصول برداشت مي شود، بيش از نيمي از انگور استان شامل رقم كلاه داري است، انگور بيشتر به شكل تازه خوري به مصرف مي رسد و به گفته كارشناسان بخش كشاورزي، از اين ميزان 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان توليد مي شود كه نياز به راه اندازي صنايع تبديلي و تكميلي به منظور فراوري در اين خطه دارد.
با وجود اين ظرفيت در استان اكنون تاكداران خراسان شمالي اشتياقي براي جمع آوري محصول و فروش ندارند، زيرا انگور در ميادين ميوه و تره بار استان كيلويي 12 هزار تا 15 هزار ريال به فرورش مي رسد كه اين قيمت حتي كفاف هزينه خريد جعبه، كارگر و حمل و نقل نيز نيست.
واسطه ها و دلالان بومي و غيربومي كه در محل باغ ها حضور مي يابند محصول را در سرباغ با قيمت حتي پايين تر از ميدان تره بار خريداري مي كنند زيرا تاكدار خراسان شمالي چاره اي جز رضايت به اين وضعيت ندارد و به ناچار چوب حراج به محصول خود مي زند.
با وجود اينكه 65 درصد توليد بخش باغي خراسان شمالي به انگور اختصاص دارد و از 240 هزار تن انواع محصول باغي 185هزار تن شامل محصول انگور است اما فكر و چاره اي اساسي براي فراوري اين محصول و يا ايجاد بازار و صادرات آن فراهم نشده است بيش از 24 هزار تاكدار اين استان هر سال اين زيان را متحمل مي شوند.
به گزارش ايرنا نبود بازار فروش محصول، پايين بودن قيمت و فقدان صنايع تبديلي و كمبود سردخانه، كمبود انبار فني، باغداران اين استان ناگزير به فروش كيلوكيلوي محصول انگور خود كرده است و برخي از باغ داران نيز باغ خود را رها كرده اند.
تاكداران به علت مشكلات اقتصادي خود همه خطرات را به جان خريده و با گذاشتن چند جعبه انگور در حاشيه جاده، بخشي از عرض جاده را در مجاورت باغ خود اشغال كرده و به اميد كسب اندك درآمدي، انگور خود را به صورت جزيي به مشتريان مي فروشند.
يكي از باغداران منطقه بدرانلو در بجنورد به ايرنا مي گويد: هم اكنون مجبور هستيم كه محصول خود را در كنار جاده بجنورد به جنگل گلستان به فروش برسانيم چرا كه در ميدان ميوه و تربار محصول ما با قيمتي بسيار پايين خريداري مي شود. ˈمحمود صحرايي مي افزايد: برخي از تاكداران نيز محصول خود را با وانت بار به داخل شهر مي آورند و محله به محله دنبال مشتري مي گردند اما نمي توانند باز هم اين محصول را با قيمت مناسب به فروش برسانند.
وي اظهار كرد: من چند بار نيز سعي كردم براي فرار از چنگال واسطه ها محصول خود را براي فروش به استان هاي ديگر حمل كرده و به فروش برسانم كه به علت عدم اطلاع از وضعيت بازار مقصد، متحمل خسارات زيادي شدم.
وي گفت: فروش در كنار خيابان ها و معابر عمومي به صورت خرده فروشي نيز هزينه اي اضافي براي اين قشر به همراه دارد.
وي اظهار كرد: پارسال از ناحيه بيماري سفيدك داخلي انگور در تاكستان ها ضرر زيادي كرديم، علاوه بر اينكه براي مبارزه با اين بيماري متحمل هزينه هاي زيادي نيز شديم اما هيچ محصولي نيز برداشت نكرديم.
وي افزود: امسال نيز براي مبارزه با اين بيماري و تغذيه گياهي هزينه هاي زيادي متحمل شده ايم، با وجود اينكه كاهش محسوس توليد نيز وجود دارد قيمت ها نيز بسيار پايين آمده است، حتي جوابگوي خريد جعبه، و دستمزد كارگر نيز نيست.
يكي ديگر از باغداران بجنوردي گفت: اين ميوه بايد به صورت تازه خوري به مصرف برسد و ما مجبور هستيم كه محصول خود را بعد از جمع آوري سريع به فروش برسانيم كه تاخير در اين امر باعث پايين آمدن قيمت شده و تاكداران را دچار ضرر و زيان مي كند. ˈعليرضا كريمي كه بخشي از محصولاتش را در ميدان ميوه و تره بار بجنورد به قيمت هر كيلوگرم 11هزار ريال به فروش رسانده، افزود: قيمتي كه امسال براي خريد انگور تعيين شده، اصلا با هزينه هاي صورت گرفته توسط باغدار همخواني ندارد.
وي گفت: نبود بازار مناسب و عادلانه هنگام برداشت انگور مشكلي است كه هر ساله تكرار مي شود و با توجه به موانع موجود، رمق و اميدي براي تداوم كار در نزد اين قشر باقي نمانده است.
وي اظهار داشت: اين وضع موجب شده تا واسطه ها وارد ميدان شده و نرخ دلخواه خود را به باغداران تحميل كنند كه به هيچ وجه منصفانه نيست.
وي گفت: توليد هر كيلوگرم انگور براي باغدار هفت تا هشت هزار ريال هزينه دربردارد اما واسطه ها همين محصول را با قيمت پايين از چنگ آنان بيرون مي آوردند.
وي با ابراز نارضايي از وضع موجود نرخ محصولات كشاورزي به خصوص انگور مي گويد: باغدار در طول سال بايد نگران خسارات ناشي از بلاياي طبيعي باشد اما هنگام فروش دلالاني كه هيچ زحمتي براي توليد انگور نكشيده اند، همه سود آنرا به جيب خود مي ريزند.
وي خواستار ساماندهي و تعيين نرخ قيمت براي محصولات كشاورزي شد و افزود: متاسفانه تاكداران اين استان هر ساله متحمل خسارت از ناحيه قيمت پايين مي شوند اما مسئولان در اين خصوص چاره اي نمي انديشند.
وي گفت: با وجود اينكه در اين استان همايش ملي انگور، كارگروه هاي و برنامه هاي مختلفي در اين راستا گذاشته شد اما هيچ اقدام عملي براي فروش بهتر محصول كشاورزان تاكنون نشده است و يا در حد حرف بر روي كاغذ باقي مي ماند.
يك تاكدار ديگر در خراسان شمالي نيز به ايرنا گفت: يكي از مهم ترين مشكلات تاكداران استان كشت سنتي انگور است كه هزينه هاي زيادي را بر كشاورز تحميل مي كند، اما در مقابل صرف اين هزينه هاي سنگين، ارزاني اين محصول هنگام فروش موجب نارضايي باغداران شده است.
مجيد محمدي افزود: دلالاني كه وارد بازار خريد و فروش انگور شده اند پول باغدار را به موقع پرداخت نمي كنند و هم اكنون برخي از تاكداران از سال هاي پيش تاكنون نتوانسته اند طلب خود را دريافت كنند.
اين تاكدار مي گويد: نبود صنايع تبديلي در استان موجب شده كه براي تبديل باغ هاي انگور سنتي به صنعتي تلاشي انجام ندهيم.
مسوول ميدان ميوه و تره بار بجنورد با بيان اينكه هم اكنون انگور كلاه داري در اين ميدان 10 هزار تا 15 هزار ريال به فروش مي رسد گفت: قيمت انگور كلاه داري در سال زراعي جاري نسبت به سال گذشته كاهش چشمگيري يافته است.
اسماعيل وحداني در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: در سال گذشته انگور كلاه داري در اين ميدان به قيمت هر كيلوگرم 18 هزار ريال به فروش مي رسيد و در سال هاي گذشته تر نيز به 20 هزار ريال نيز رسيده بود.
وي با بيان اينكه هم اكنون تاكداران استان از اين قيمت گلايه مند هستند گفت: تاكداران خراسان شمالي هم اكنون متضرر شده اند و دسترنج خود را با قيمت پاييني به فروش مي رسانند.
وي علت كاهش قيمت انگور را نيز عرضه و تقاضا دانست و گفت: انگور كلاه داري به صورت تازه خوري مصرف مي شود كه بيش از نياز بازار به ميدان حمل مي شود كه با افت شديد قيمت مواجه شده است.
وي با بيان اينكه هم اكنون دست كشاورزان با اين وضعيت خالي مي ماند افزود: با اين ميزان قيمت هزينه خريد جعبه، حمل و نقل و كميسيون ميدان ميوه و تره بار نيز به دست نمي آيد.
وي با بيان اينه برخي از تاكداران عنوان مي كنند كه جمع آوري محصول انگور براي آنان هيچ سودي ندارد افزود: آنان به ناچار ميوه خود را از سطح تاكستان ها جمع مي كنند.
وحداني اظهار كرد: روزانه 60 تن انگور وارد ميدان ميوه و تره بار بجنورد مي شود كه از اين نظر نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد كاهش دارد.
وي افزود: بيشتر انگور كلاه داري اين استان به ساير استان ها از جمله سيستان و بلوچستان، مازندران، مشهد حمل مي شود و بخشي نيز در سال هاي گذشته صادر مي شد.

* توليد انگور در شهرستان بجنورد 20 درصد كاهش يافت
مدير جهاد كشاورزي بجنورد ضمن تاييد گلايه هاي كشاورزان گفت: پيش بيني مي شود توليد انگور از سطح تاكستان هاي اين شهرستان خراسان شمالي 20 درصد كاهش توليد داشته باشد.
اسماعيل محمود آبادي در گفت و گو با ايرنا سطح زير كشت انگور كلاه داري در اين شهرستان را 6 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: هرساله از اين سطح بيش از 70 هزار تن محصول برداشت مي شد اما طبق پيش بيني امسال با بيش از 20 درصد كاهش محصول مواجه هستيم.
وي افزود: دليل اين كاهش نيز بيماري سفيد داخلي است كه تاكستان هاي اين شهرستان در سال گذشته با آن درگير بودند كه باعث ضعيف و كم مقاومتي درختان شده بود.
به گزارش ايرنا بيماري سفيدك داخلي پارسال بيش از 800 ميليارد ريال به تاكستان هاي خراسان شمالي خسارت وارد كرده بود.
محمود آبادي با بيان اينكه اين رقم بيشتر به شكل تازه خوري به مصرف مي رسد افزود: بخشي از اين محصول نيز در سردخانه ها انبار مي شود و همچنين به ساير استان ها براي استفاده در كارخانه هاي فراوري حمل مي شود.
وي سطح تاكستان هاي اين استان را 18 هزار و 520 هكتار ذكر و پيش بيني كرد و گفت: از مجموع اين سطح زير كشت 9 هزار و 12 هكتار مربوط به انگور كلاهداري است.
مدير جهاد كشاورزي بجنورد افزود: در سال هاي گذشته سردخانه ها خيلي براي نگهداري انگور فني عمل نمي كردند اما هم اكنون اين ظرفيت در استان وجود دارد اما تاكداران به علت نبود نقدينگي و درآمد كافي به ناچار محصول خود را به واسطه ها به فروش مي رسانند.
وي افزود: در سال هاي گذشته صادرات انگور نيز از اين استان وجود داشت اما امسال به دليل مشلات مختلف در كشور پاكستان از جمله افزايش تعرفه گمركي، صادرات انجام نمي شود، تجار هايي در اين خصوص فعاليت دارند اما قيمت خريد مورد رضايت كشاورز نيست.
وي گفت: سال گذشته نيز به علت بيماري سفيدك داخلي انگور اين قشر خسارت زيادي ديد كه براي مبارزه، خريد سم مورد نياز، تغذيه گياهي، بهداشت باغ هزينه هاي زيادي انجام شد اما تاك نيز ضعيف شده اند كه نسبت به پارسال كاهش محصول نيز داشته ايم.
وي افزود: بخشي از محصول تاكداران را شركت تاكداران خريد مي كند اما اين قيمت نيز جوابگوي هزينه هاي كشاورزان نيست.
محمود آبادي گفت: كاهش قيمت انگور به ويژه كلاه داري به علت عرضه زياد و تقاضاي كم ايجاد مي شود بايد بتوانيم با تنوع قيمت ها را افزايش دهيم.
وي اظهار كرد: هم اكنون به صورت الگويي پيوندك هايي از ارقام مقاوم انگور وارد تاكستان هاي بجنورد كرده ايم تا علاوه بر نوسازي و اصلاح باغ باعث افزايش تنوع تاك ها شويد تا در فصل برداشت با كاهش قيمت مواجه نشويم.
وي گفت پارسال 300 اصله قلمه ريشه دار از ارقام رعشه، سياه مويزي، پيكاني و .. در بين تاكداران اين شهرستان توزيع كرده ايم.
محمود آبادي بر ارقام مقاوم انگور تايد كرد و افزود: بايد اصلاح و احياي باغات انگور را نيز داشته باشيم، كه اين امر با ارقام هاي جديد نيز در راستاي تنوع ايجاد شود.

*سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در خراسان شمالي توليد مي شود
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در اين استان توليد مي شود كه نياز به صنايع تبديلي و تكميلي به منظور فراوري در اين خطه است.
عبدالله يوسفي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: سطح زير كشت انگور در اين استان 18 هزار و 520 هكتار است كه در شهرستان هاي فاروج، شيروان، بجنورد، اسفراين و مانه و سملقان پراكنده است و سالانه بيش از 185 هزار تن محصول از اين سطح برداشت مي شود.
وي با بيان اينكه 65 درصد توليدات بخش باغي در خراسان شمالي مربوط به انگور است افزود: از 240 تن انواع محصول باغي 185هزار تن شامل محصول انگور است.
وي افزود: وجود شرايط اقليمي و جغرافيايي مناسب استان خراسان شمالي را هم رديف استان هاي آذربايجان غربي و همدان به يكي از قطب هاي مهم توليد انگور كشور تبديل كرده، از كل انگور توليدي حدود 13 هزار تن به صورت تازه خوري و 25 هزار تن فراوري و حدود 90 هزار تن مازاد وجود دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي ارقام عمده انگور در اين استان را شامل كلاهداري، كشمشي، عسكري، لعل و ياقوتي، انگور سياه و پيكامي ذكر كرد و افزود: مديريت صنايع كشاورزي در زمينه صنايع تبديلي باغي مثل تصفيه و بسته بندي كشمش، سردخانه و سورتينگ و بسته بندي ميوه و ... تاكنون 17 فقره جواز راه اندازي با ظرفيت اسمي 80 هزار تن و سرمايه گذاري ثابت 400 ميليارد ريال با اشتغال 643 نفر تاكنون صادر كرده است.
يوسفي در خصوص شاخص ترين صنايع تبديلي باغي اجرا شده در اين استان گفت: سه كارخانه تصفيه و بسته بندي كشمش با ظرفيت سالانه سه هزار تن جذب و جذب مواد خام 15 هزار تن و 6 سردخانه فعال با ظرفيت نگه داري 24 هزار تن محصولات كشاورزي در استان وجود دارد و سه سردخانه ديگر نيز با ظرفيت 11 هزار و 500 هزار تن در حال ساخت است.
وي گفت: براي توسعه صنايع تبديلي باغي شامل اولويت فراوري انگور شيره، روغن كشي از هسته انگور، كشمش، سركه و آبغوره است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه ظرفيت موجود در منطقه و سرمايه گذاري لازم مي تواند تحول شگرفي در مباحث اشتغال زايي، صادرات، ارزآوري ايجاد كند، مباحث صنايع تبديلي و صادرات انگور و كشمش توسعه بخش كشاورزي را به همراه دارد.
يوسفي گفت: صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي در توسعه پايدار بخش كشاورزي و ايجاد اشتغال، بالا بردن كيفيت محصول، كاهش ضايعات و فراهم كردن بازارهاي صادرات غيرنفتي از جايگاه ويژ اي برخوردار است و مي تواند عنوان حلقه تكميل كننده زنجيره توليد و زنجيره ارزش محصول نقش مهمي ايفا كند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي اظهار كرد: انگور يكي از مهم ترين ميوه هايي است كه كشت و توليد آن در كشور ما از سابقه بسيار طولاني برخوردار است، علاقه ايراينان قديم به مصرف فراورده هاي انگور به خصوص به صورت تازه خوري، شيره و خشكبار، ناشي از شرايط طبيعي كشور براي پرورش مو بوده است.
يوسفي گفت: از لحاظ اقتصادي محصول اصلي انگور و فراورده هاي خام آن بعد از پسته و خرما مي تواند در رديف بزرگترين اقلام صادراتي كشور قرار گيرد.
وي اظهار كرد: استان خراسان شمالي استعداد خوبي در زمينه توليد محصول انگور دارا است و اين محصول جزو ميوه هاي دانه ريز مي باشد، حدد 12 محصول فراوري شده از انگور مثل كشمش، تازه خوري، كنسانتره آب انگور، ژله و مارمالاد و توليد نيوپان از چوب و سرشاخه ها و ضايعات انگور است و همچنين تهيه انواع دراژه و شيريني، روغن گيري از هسته انگور، سركه، آبغوره، برگ و ذغال از انگور و فراورده هاي آن به دست مي آيد.
اين مسئول استاني گفت: خراسان شمالي با داشتن پتانسيل بالاي توليد محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي به منظور افزايش كمي و كيفي محصول به توسعه صنايع تبديلي و تكميلي نيازمند است و توسعه صنايع تبديلي حدود 17 درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص مي دهد.
به گفته كارشناسان باغي متوسط عملكرد انگور 11 تن در هكتار بوده، قيمت متوسط هر كيلوگرم 15 هزار ريال است، ارزش محصول انگور در اين استان سه هزار و 55 ميليارد و 800 ميليون ريال است، بيش از 24 هزار خانوار در اين استان در امر تاكداري مشغول به فعاليت هستند.
به گزارش ايرنا هر سال تاكداران خراسان شمالي به علت خشكسالي، سرمازدگي، نبود بازار خسارت هاي زيادي مي بينند كه در برخي از سال ها انگور روي دست آنان باقي مي ماند، پارسال نيز به علت بيماري سفيدك داخلي بيش از 800 هزار ريال متضرر شدند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: 11 درصد از درآمد اين استان از محل توليد انگور به دست مي آيد.
يوسفي اظهار كرد: 20 هزار خانوار در اين استان معيشت و درآمد خود را از تاكداري و توليد انگور به دست مي آورند و اين نشان از سهم زياد توليد انگور در اقتصاد روستاهاي استان دارد.
يوسفي گفت: سالانه 185 هزار تن انگور در تاكستان هاي استان توليد مي شود و اين منطقه جايگاه پنجمي در ميزان سطح تاكستان ها و جايگاه دهمي در ميزان توليد انگور در ميان استان هاي كشور را به خود اختصاص داده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي اظهار كرد: براي حمايت از اقتصاد كشاورزي و تاكداري در استان، ايجاد ايستگاه تحقيقات انگور در استان مورد نياز و مورد تاكيد ما است.
يوسفي توسعه تاكستان ها در زمين هاي شيبدار را از ديگر زمينه هاي توسعه تاكداري در اين استان عنوان كرد و افزود: زمين هاي شيبدار در منطقه بدرانلو و اسدلي ظرفيت هاي خوبي براي توسعه تاكستان ها است.
مدير تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: 380 هزار تن محصول كشاورزي اين استان قابليت صادرات دارد.
حضرت قلي حيدري اظهار كرد: از مجموع اين ميزان 65 هزار تن محصول دامي و 315 هزار تن محصول زراعي و باغي است.
وي افزود: 86 هزار تن انگور، 31 هزار تن سيب، سه هزار تن گلابي، دو هزار و 500 تن گيلاس، چهار هزار و 300 تن هلو از جمله محصولات باغي قابل صادرات است.
مدير تنظيم بازار محصولات و نهاده هاي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: اين استان واقع در شمال شرق كشور ظرفيت صنايع فرآوري 15 هزار تن انگور را دارد ك 100 هزار تن آن به شيوه سنتي فرآوري مي شود.
حيدري افزود: هم اكنون 10 هزار تن ظرفيت نگهداري اين محصول در صنايع استان فراهم شده است.
وي گفت: از مجموع كل انگور توليدي در اين استان 100 هزار تن فرآوري مي شود كه شامل انگور بي دانه سلطاني است كه تبديل به كشمش مي شود.

*بهره وري توليد انگور در خراسان شمالي پايين است
نماينده مردم شهرستان اسفراين با ذكر اينكه شيوه توليد انگور در خراسان شمالي سنتي است گفت: بهره وري توليد انگور دراين استان پايين است.
هادي قوامي در همايش ملي انگور و فرآورده هاي انگور در بجنورد كه شهريور ماه سال جاري برگزار شده بود اظهار داشت: متوسط توليد انگور در هر هكتار 10 تن است.
وي اظهاركرد: توليد در بخش هاي كشاورزي و باغداري اقتصادي نيست، و در اين بخش ها آسيب هاي جدي وارده شده است، در كشورهاي پيشرفته متوسط توليد انگور در هر هكتار 80 تن است كه ما نسبت به دنيا بسيار عقب هستيم.
قوامي گفت: بايد تلاش شود كه در يك دوره چهار ساله، متوسط برداشت در هر هكتار از 10 تن به 20 تن افزايش پيدا كند و توليد استان به 360 هزار تن برسد.
وي اضافه كرد: خراسان شمالي در سطح كشوراز نظر سطح زير كشت انگور دررتبه پنجم و توليد اين محصول در رتبه هفتم جاي دارد، يعني توليد انگور در استان به شيوه سنتي است و طي اين سال ها براي تغيير آن از شيوه سنتي به مدرن تلاش خاصي انجام نشده است.
وي با تاكيد بر اراضي شيب دار اظهاركرد: شخم زدن در زمين هاي شيب دار در برخي از نقاط استان موجب خسارت به منابع طبيعي شده است كه براي جلوگيري از اين امر بايد توسعه باغات در اراضي شيب دار به روش مدرن مديريت و ساماندهي شود.

*توسعه تاكداري در خراسان شمالي اقدام اقتصادي نيست
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: توسعه تاكستان ها و كشت انگور در اين استان كاري اقتصادي نيست.
عبدالرضا عزيزي نيز در همايش ملي انگور و فرآورده هاي انگور در بجنورد گفته بود: اكنون كشمش هاي توليدي استان در انبارها گنديده است و از مصرف خارج شده و تاكداران را شاكي كرده است اما باز هم تشويق ها و ترغيب ها براي توسعه تاكداري ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد: تاكدارن ما پارسال به خاطر شيوع بيماري سفيدك انگور در تاكستان ها، متحمل خسارت زياد شدند و فشار زيادي بر آنان وارد شد.
وي گفت: بر اساس اعلام سازمان جهادكشاورزي استان، نيمي از باغ هاي استان مربوط به تاكستان ها است و اين آمار نشان مي دهد كه ايجاد تنش و خسارت در اين باغ ها، چه ميزان خسارت به اين توليدكنندگان و معيشت كشاورزان وارد مي كند.
عزيزي تاكيد كرد: خانواده هاي زيادي با تاكداري امرار معاش مي كنند و بروز بيماري و وارد شدن خسارت به تاكستان ها سبب مي شود تا شمار زيادي از خانوار هاي روستاها دچار مشكل شوند.
وي از سنتي بودن كشاورزي در اين استان انتقاد و آن را از مشكلات اين بخش عنوان كرد و گفت: در چند دهه اخير هيچ تغيير خوبي در كشاورزي رخ نداده است و توليد در اين بخش به صورت سنتي انجام مي شود.
نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: بايد تلاش كنيم تا با استفاده از روش هاي نوين، كشاورزي را اقتصادي كنيم و توليد در اين بخش را از سنتي بودن خارج سازيم.
وي تاكيد كرد: استفاده از تجربه هاي كشاورزان موفق و نمونه و بهره بردن از توان تخصصي و مهارت فني كارشناسان كشاورزي مي تواند بهره وري در كشاورزي را ارتقا دهد.
وي خاطرنشان كرد: اكنون بهره وري و راندمان در كشاورزي و از جمله در توليد انگور پايين است.

* اقتصادي شدن فعاليت تاكداران خراسان شمالي نيازمند ورود بخش خصوصي است
رئيس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي خراسان شمالي گفت: اقتصادي شدن فعاليت هاي تاكداران اين استان نيازمند ورود سرمايه گذار بخش خصوصي در استان است.
عليرضا اسلامي بر حمايت از بخش خصوص تاكيد كرد و افزود: در اين راست بايد گام هايي برداشت شود.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از مجموع اين سطح 40 هزار هكتار باغ است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي