۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82703051
T T
۰ نفر
ترافیك در بلوار طالقانی یزد، نفس گیر است *محمدحسین فلاح*

یزد - ایرنا - شاید به جرات بتوان گفت مبلمان شهری یزد در دنیا از هر حیث كه بررسی كنیم بی نظیر است.

ساختمان هایی با حداكثر یك یا دو طبقه، خیابان های كم عرض، كمبود پاركینگ، رانندگی شیر تو شیر، موتورسواران قانون شكن، نبود خیابان یك طرفه(برای كاهش بار ترافیكی)، تجمع مطب ها و مراكز پزشكی در چند كوچه و خیابان از جمله عوامل منحصر بفرد بودن مبلمان شهری یزد است.
بلوار طالقانی و خیابان فرخی كه در هسته مركزی شهر واقع شده اند طی ساعاتی از روز و شب با ترافیك سنگینی روبرو هستند به گونه ای كه گاهی تحمل آن غیر ممكن است.
بلوار طالقانی كه در مركز شهر واقع شده از جمله مسیرهای پر رفت و آمد در شهر یزد است، بویژه بعد از ظهرها تا ساعات اولیه شب كه از ترافیك سنگینی برخوردار است و گاهی حجم زیاد خودروها، خیابان را قفل كرده و حركت را مشكل می سازد.
این بلوار از یك طرف به چهار راه همیشه پر ترافیك و پر حجم مهدیه ختم می شود و از سوی دیگر به میدان آزادی (باغ ملی) كه خود به چند خیابان و میدان شلوغ ختم می گردد.
حالا اضافه كنید به اینها وجود دهها مطب پزشك های متخصص و فوق تخصص در این مسیر به گونه ای كه آن را به صورت مركز پزشكی استان یزد در آورده است.
مركز درمانی تخصصی و فوق تخصص خاتم الانبیاء نیز عصرها تا پاسی از شب پذیرای خیل بیماران بومی و غیر بومی است، ضمن اینكه تعداد زیادی واحدهای تجاری نیز به صورت فشرده در كنار هم واقع شده و پذیرای شهروندان و خریداران هستند.
مركز تجاری ستاره نیز در ابتدای این بلوار واقع شده و همچنین كوچه ای كه به دادگستری، اداره كل ثبت اسناد، پزشكی قانونی و پاركینگ بزرگ خودرو ختم می شود.
خروجی همه این عوامل، معجونی است كه طاقت را طاق می كند، بویژه بعد از ظهرها كه خیل زیادی از بیماران به این محل مراجعه می كنند.
خودرو جرثقیل ماموران راهنمایی و رانندگی هم مدام در حال گشت زدن است تا اگر خودروی در جای توقف ممنوع، پارك كرده آن را به پاركینگ منتقل كند.
جالب است بدانید كه انتخاب این 'سوژه یادداشت' به سفارش و پیگیری یكی از پزشكان گرامی انجام می شود كه خود از وضعیت این بلوار و ترافیك سنگین آن ناخرسند بود.
بسیاری از مردم، رانندگان و كسبه محل نیز از این وضعیت گله مند هستند، از اینكه می بینند خودروها در هم می پیچند، جمعیت زیادی كه اغلب بیماران هستند در حال عزیمت به مطب یا درمانگاه خاتم الانبیاء هستند و آلودگی زیست محیطی ناشی از دود خودروها .

*** اما چاره چیست؟
چند سال قبل فرماندار وقت یزد اعلام كرد: طرحی در دست تهیه است تا بر اساس آن مطب پزشكان مستقر در بلوار طالقانی و سایر نقاط شهر به مجموعه ای پزشكی در جاده یزد - تفت منتقل شود.
هنوز نه آن مجموعه ساخته شده و نه خبری از آن است قطعا این طرح، طرحی هزینه بر و سنگین است اما تجمیع مطب پزشكان در یك نقطه مثل جاده تفت به یزد می تواند در كاهش ترافیك شهر، اثر بسیاری مثبتی داشته باشد كه امیدواریم عملی شود.
موضوع دوم وجود تنها یك پاركینگ خودرو در این بلوار واقع در جنب كوچه دادگستری است ، قطعا اگر یك پاركینگ مجهز و بزرگ در این محل ساخته شود بار ترافیكی را تا حد زیادی كاهش می دهد.
راه حل دیگر اینكه فقط در حاشیه یك طرف خیابان، یعنی از میدان مهدیه به میدان باغ ملی، مجاز به توقف خودرو باشند و سمت دیگر كه محل تجمیع مطب پزشكان است خودروی توقف نكند و اگر امكان آن نیست حداقل ماموران راهنمایی و رانندگی بطور جد از توقف پارك دوبله جلوگیری كنند چون یكی از دلایل اصلی حجم ترافیك در این خیابان، پارك های دوبله است.
حتی در طرحی بلند مدت می توان این بلوار را به خیابان یك دست تبدیل كرد و آن را یك طرفه نمود.
ختم كلام آنكه ترافیك بعد از ظهرها در بلوار طالقانی، بازی با اعصاب است ضمن آنكه مدام شاهد سوانح رانندگی - هر چند جزئی- و بحث و جدل رانندگان برای پارك خودرو در این مكان هستیم.
امید است معاونت عمرانی استانداری، فرماندار یزد، شورای شهر و شهردار یزد، برای بهبود وضع ترافیك در این بلوار، چاره اندیشی كنند.
استان یزد یك میلون و یكصد هزار نفر جمعیت دارد كه بیش از نیمی از آنان در شهر یزد سكونت دارند.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح