۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82706050
T T
۰ نفر
خبرگزاري فرانسه: نماينده ويژه كانادا مامور اعمال فشار بر رهبر ميانمار شد

تهران - ايرنا - خبرگزاري فرانسه از اوتاوا گزارش داد: جاستين ترودو نخست وزير كانادا براي اعمال فشار بر رهبر ميانمار به منظور حل بحران آوارگان روهينگيايي، نماينده ويژه انتخاب كرد.

به گزارش دوشنبه شب ايرنا، در بيانيه اي كه از طرف ترودو در كنفرانس بين المللي كمك به آوارگان روهينگيا در ژنو خوانده شد، آمده است كه كانادا ميزان كمك هاي بشردوستانه سال جاري خود را براي آوارگان به دو برابر افزايش مي دهد و به 20 ميليون دلار مي رساند.
همچنين به موجب اين بيانيه، قرار است «باب ري» نماينده ارشد سابق پارلمان كانادا اجراي اين ماموريت را برعهده گيرد. وي در جريان ماموريت خود خواستار حل و فصل بحران انساني و امنيتي در ميانمار مي شود و وضعيت آوارگان روهينگيايي را مورد توجه قرار مي دهد.
ري همچنين توصيه هاي لازم را در مورد بهترين روش هاي حمايت افراد آسيب ديده و بي خانمان بر اثر بحران جاري در ميانمار، در اختيار نخست وزير كانادا قرار مي دهد.
ترودو در بيانيه فوق در خصوص بحران انساني و امنيتي در ايالت راخين ميانمار و به ويژه ظلم و ستم به اقليت مسلمان روهينگيا ابراز نگراني كرده است.
نخست وزير كانادا ماه گذشته در تماس تلفني با آنگ سان سوچي رهبر ميانمار، از وي خواست به خشونت در كشورش پايان دهد.
براساس اين گزارش، بيش از 600 هزار نفر از مسلمانان روهينگيا از اواخر ماه اوت (شهريور ماه) از خشونت و حملات در ايالت راخين در شمال ميانمار گريخته اند.
اقليت روهينگيا طي چند دهه به طور حساب شده اي از حقوق اوليه خود در كشور ميانمار كه عمدتا بودايي هستند، محروم شده اند.
براساس اعلام بازرسان سازمان ملل، نيروهاي امنيتي ميانمار در تازه ترين اقدام هاي سركوبگرايانه، مردم غير مسلح از جمله كودكان را هدف شليك گلوله قرار داده و مرتكب خشونت هاي گسترده جنسي شده اند.
سوچي كه شهروند افتخاري كانادا و دارنده جايزه صلح نوبل است، به دليل اتخاذ موضعي نامشخص در مورد بحران ايالت راخين و مسلمانان روهينگيا مورد انتقاد قرار گرفته است.
شبد**9109*9122*مترجم: نيره مجيدي راد*انتشار دهنده: مهدي نعمتي