یداله آقائی صائم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با سقوط تنها هواپیمای فلایت چك ایران در سال 1392 اطراف جزیره كیش، مجبور شدیم برای اطمینان از سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و راه های هوایی كشور، هواپیمای فلایت چك از برخی از كشورهای منطقه به ازای هر ساعت 2 هزار و 850 دلار اجاره كنیم.
به گفته این مقام مسئول در شركت فرودگاه های كشور، با اجاره كردن این هواپیما شركت فرودگاه ها علاوه بر پرداخت هزینه های اقامت خلبانان و پروه پروازی این هواپیما، 15 هزار دلار نیز پیش پرداخت می كرد تا بتواند به موقع از این هواپیما برای تست عملكرد سیستم های ناوبری هوایی استفاده كند.
وی یادآورشد: در زمان خرید این هواپیما در سال 1394 از طرف شركت فروشنده قیمت آن 11 میلیون و 900 هزار یورو اعلام شد اما با تلاش و مذاكره كارشناسان این شركت، در نهایت این هواپیما به قیمت 9 میلیون و 995 هزار یورو خریداری شد.
مشاور مدیرعامل شركت فرودگاه ها افزود: با توجه به نیاز این شركت، مناقصه بین المللی خرید دومین فروند چك هواپیمای فلایت چك A350 king air نیز در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و اكنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شركت آلمانی در دست اقدام است و قیمت آن نیز حدود 10 میلیون یورو خواهد بود.
آقائی صائم با بیان اینكه اكنون طول راه های هوایی كشور به بیش از 15 هزار كیلومتر افزایش یافته است، اضافه كرد: با استفاده از این هواپیمای فلایت چك، اكنون همه مسیرهای پروازی كشور از ایمنی لازم برخوردار است.
وی خاطرنشان ساخت: طبق استانداردهای بین المللی و ملی، مهمترین وظیفه شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران حفظ ایمنی خدمات هوانوردی، فرودگاهی و مسافری در این بخش است.
وی ادامه داد: این مدل از هواپیمای فلایت چك و تجهیزات مدرن آن اكنون در كشورهای تراز اول صنعت هوانوردی در قاره آمریكا و اروپا استفاده می شود و خرید آن نیز پس از بررسیهای دقیق كارشناسی و تخصصی كاملا شفاف و با دریافت مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح و رعایت مقررات مربوطه انجام شده است.
این مشاور شركت فرودگاه ها افزود: جای بسیار تاسف است كه انتشار اخبار و مطالب كذب و غیرمستند درباره خرید این هواپیما بدون توجه به منافع ملی، توسط یك شركت انگلیسی، همه تلاشهای مدیران و كاركنان صنعت هوانوردی به ویژه شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را زیرسوال می برد.
مشاور مدیرعامل شركت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران اظهارداشت: هر چند دغدغه شركت انگلیسی (FCSL) از هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران در خرید این هواپیما جای تأمل دارد، اما پیشتر این شركت خارجی با ثبت شكایتی در سامانه رسیدگی به شكایت سازمان بازرسی كل كشور مدعی شده كه هشت ملیون یورو این هواپیما گران خریداری شده است.
«این شركت انگلیسی در شكایت خود در این سامانه آورده است كه می تواند یك دستگاه هواپیمای فلایت چك DA62 (اكبند) مورد نیاز شركت فرودگاهها را به قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو تامین كند در حالی كه شركت فرودگاه ها این هواپیما را در نهایت با واسطه گری یك شركت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ 11 میلیون یورو خریداری كرده و نتیجه آن هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران بوده است».
مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح كرد: متاسفانه در زمان تحریم های ظالمانه عدهای واسطه گر ودلال برخی از هواپیماهای دست دوم را سه تا چهار برابر قیمت آن به شركت های ایرانی می فروختند و پیشنهاد این شركت انگلیسی نیز فروش یك فروند هواپیمای كوچك پیستونی دایاموند چهار نفره با عنوان هواپیمای فلایت چك به ایران بود در حالی كه این هواپیمای مشخصات خاص خود را دارد.
آقائی صائم اظهارداشت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه شركت های واسطه متوجه شدند دیگر امكان كسب درآمدهای كلان در این بخش را ندارند و منافع آنها به خطر افتاده است؛ از این رو با طرح مطالب ناروا و غیرواقعی به دنبال جوسازی علیه شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی هستند.
وی خاطرنشان ساخت: با وجود نهادهای نظارتی و بازرسی در كشور امكان خرید یك هواپیما با هشت میلیون یورو تفاوت وجود ندارد و روند خرید نخستین فروند هواپیمای فلایت چك برای كشور نیز طبق ضوابط قانونی و بسیار شفاف انجام شده است.
به گزارش ایرنا، پیش از این روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ضمن تكذیب اخبار منتشر شده مبنی بر شكایت شركت انگلیسی از شركت فرودگاهها به سازمان بازرسی كل كشور مبنی بر گران خریدن هشت میلیون یورویی هواپیمای فلایت چك، اعلام كرده بود كه تنها هواپیمای جت فالكن و فلایت چك ایران ساعت 18و 46 دقیقه روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره كیش سقوط كرد.
با سقوط این هواپیمای فلایت چك، سازمان هواپیمایی كشوری تنها هواپیمای كنترل سیستم های پروازهای فرودگاه های كشور را از دست داد و مجبور شد از اسفندماه سال 1392 برای كنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چك سه كشور منطقه استفاده كند.
سازمان هواپیمایی كشوری پس از بروز این سانحه با اخذ مجوز از شورای امنیت ملی برای استفاده از هواپیمای فلایت چك خارجی، نسبت به بررسی و آزمایش تجهیزات كمك ناوبری فرودگاه ها و مسیرهای پروازی اقدامات مورد نیاز را در این زمینه انجام می داد تا مشكلی در این حوزه به وجود نیاید.
با خرید یك فروند هواپیمای فلایت چك اروپایی با برند كینگ ایر350 آی(King Air 350I) بار دیگر این هواپیما كار خود برای كنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و انجام «وارسی سیستم های ناوبری هوایی» را از روز 11 خردادماه سال 95 به طور رسمی آغاز كرد.
پس از خرید این هواپیما از یكی از كشورهای اروپایی و سپری شدن مراحل آماده سازی آن به همراه آموزشهای لازم برای كارشناسان فنی و خلبانان مركز آموزش فنون هوایی شركت فرودگاهها، این هواپیما هم اینك كنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و انجام وارسی سیستم های ناوبری هوایی ایران را از پارسال برعهده دارد.
در گزارش كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درباره حادثه سقوط هواپیمای فلایت چك در اطراف آب های جزیره كیش كه در نیمه دوم سال 1393 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، علت سقوط این هواپیما نقص فنی اعلام شد.
در این گزارش آمده بود، براساس دستورالعمل سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری و به منظور تامین ایمنی پرواز، تجهیزات كمك ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه های كشور، در دوره های زمانی مشخص با انجام چك های پروازی توسط هواپیمای فلایت چك به صورت مستمر انجام می شود.
این هواپیما با وجود سوابقی از نقص فنی در گزارش مكتوب سازمان بازرسی كل كشور از قبیل ایراد در عملكرد موتور، تجهیز نبودن به خلبان اتوماتیك و جعبه سیاه، مجوز پرواز را اخذ كرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد كیش حركت كرده است.
در این گزارش تصریح شده بود كه هواپیمای یادشده پس از پیاده كردن خدمه كنترل زمینی، عملیات كنترل فرودگاه بین المللی كیش را آغاز كرد و در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مكالمه با برج مراقبت دچار سانحه شد و عملیات جست و جو به دلیل تجهیز نبودن آن هواپیما به سامانه اعلام موقعیت، با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شد و در نهایت لاشه هواپیما پس از حدود 70 روز در اعماق دریا مشاهده شد.
با وجود ثبت نشدن نشانه هایی از بروز مشكل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه، بروز خطای ناشی از نبود تجهیزات كمك ناوبری كافی در هواپیما یا نقص فنی ناگهانی، بسیار محتمل است.
متاسفانه در این حادثه خلبان ها مسعود جلیلی و سید مهدی احمدی موسوی، محمدامین عامری كارشناس فنی و وجیه الله تولانی كارشناس مسئول امنیت پروازها جان خود را از دست دادند.
خوشبختانه در 2 سال اخیر با انجام اصلاحات لازم در بخش ناوبری هوایی كشور جمهوری اسلامی ایران نه تنها در این بخش در منطقه و دنیا عقب نمانده بلكه كشورمان در این حوزه، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته به جایگاه مهمی دست یابد به طوری كه با موفقیت های بزرگ در صنعت هوانوردی و اثبات توانمندی های ایران در این بخش، برای نخستین بار چندین مسئولیت بینالمللی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی به نمایندگان شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران واگذار شده كه ریاست اجلاسهای سالانه مسیرهای هوایی میان منطقهای (اروپا، خاورمیانه، آسیا-پاسفیك)، عضویت یكی از اعضای هیات مدیره شركت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران در هیات مدیره شورای بینالمللی فرودگاهها، منطقه آسیا- پاسفیك، عضویت نماینده شركت در هیات رئیسه كمیته تدوین دستورالعملهای آموزشی تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمی وزیر حمل و نقل اروپا در سال 2016 برای عضویت شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در توافقنامه مدیریت یكپارچه هوایی اروپا (SESAR) از آن جمله هستند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار: لطیف نكوئی
اختصاصی ایرنا
مشاورمدیرعامل شركت فرودگاه ها: خرید نخستین هواپیمای فلایت چك با اخذ مجوزهای قانونی انجام شده است
۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸
کد خبر:
82708127
تهران- ایرنا- مشاورمدیرعامل شركت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران گفت: با وجود تحریم های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی ایران، همه مراحل خرید نخستین هواپیمای فلایت چك این شركت با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.