۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82708257
T T
۰ نفر
بيش از 2 هزار فقره  بازرسي كارگاهي در همدان انجام شد

همدان - ايرنا - مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي همدان گفت: امسال 2 هزار و 216 فقره بازرسي كارگاهي دراين استان در راستاي صيانت از نيروي كار و منابع مادي انجام شده است.

احمد توصيفيان روز چهارشنبه در نشست تخصصي ايمني و پيشگيري از حوادث ناشي از كار بازرسان كار استان همدان افزود: به منظور نظارت بر حسن اجراي صحيح قانون كار و ضوابط و مقررات حفاظت فني بر عهده بازرسان كار استان است.
وي گفت: آموزش مسائل مربوط به حفاظت فني و راهنمايي كارگران ، كارفرمايان و همه افرادي كه در معرض صدمات و ضايعات ناشي از حوادث و خطرات ناشي از كار قراردارند و رسيدگي به حوادث ناشي از كار در كارگاه هاي مشمول و تجزيه و تحليل عمومي و آماري اين گونه موارد به منظور پيشگيري حوادث از جمله وظايف بازرسان كار است.
توصيفيان در زمينه ايمني و بهداشت كار گفت: در نيمه اول سال نيز 1362 فقره بازرسي موردي از كارگاههاي مشمول قانون كار استان انجام شده است.
وي ادامه داد: در اين مدت سه هزار و 466 فقره ابلاغيه رفع نقص كارگاهي و 83 مورد ابلاغيه رفع نقص حادثه براي پيشگيري از وقوع مجدد حوادث مشابه صادر شده است .
وي تصريح كرد: دراين رابطه به جهت عدم توجه به ابلاغيه هاي رفع نقص صادره وعدم تمكين بعضي ازكارفرمايان 46 مورد درخواست تعقيب كارفرمايان به مراجع قضايي استان ارسال شده است.
توصيفيان افزود : براساس ماده يك كميته حفاظت فني و بهداشت كار وزراي كار و اموراجتماعي وبهداشت ، درمان و آموزش پزشكي به منظور تامين مشاركت كارگران وكارفرمايان ونظارت برحسن اجراي مقررات حفاظت فني وبهداشت كار ، براي صيانت ازنيروي انساني ومنابع مادي كشور دركارگاههاي مشمول وهمچنين پيشگيري از حوادث وبيماريهاي ناشي از كار ، حفظ و ارتقاي سلامتي كارگران وسالم سازي محيط هاي كار ، تشكيل كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار در كارگاه هاي كشورالزامي است.
وي ادامه داد: در همين راستا كارگاههاي بيشتر از 25 نفر كارگر مكلف به تشكيل كميته حفاظت فني وبهداشت كار شده اند و كارگاههاي داراي كمتر از 25 نفر كارگر چنانچه نوع كار ايجاب كند با نظر مشترك و هماهنگ بازرس كار و بهداشت حرفه اي محل ، كارفرما مكلف به تشكيل اين كميته خواهد بود .
وي گفت: در اجراي همين تكاليف قانوني در 6 ماهه امسال تعداد 423 كميته حفاظت فني و بهداشت كار در كارگاه هاي مشمول قانون كار استان تشكيل شده است و همچنين تعداد 662 فقره صورت جلسه به اداره هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان هاي استان واصل شده است كه 640 مورد آنها مورد بررسي قرار گرفته و منجر به صدور 256 ابلاغيه بررسي صورتجلسه به منظور بهبود عملكرد كميته ها شده است.
گفتني است بيش از يك هزار شركت تعاوني در همدان فعال است.
7523/2087
خبرنگار: مرضيه بختياري** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا