۴ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82708913
T T
۰ نفر
97 هزار جلد كتاب در كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان نگهداری می شود

زاهدان- ایرنا- رئیس مركز اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گفت: 97 هزار جلد كتاب در كتابخانه ملی استان نگهداری می شود كه بیشتر آنها توسط مرحوم سیاوش پرواز و ایرج افشار سیستانی اهدا شده است.

قاسم سیاسر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گنجینه فرهنگی مرحوم سیاوش پرواز قاضی عالی رتبه قوه قضاییه سال 90 به سازمان اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان و مردم زاهدان اهدا شد.
وی افزود: ایرج افشار سیستانی مورخ و نویسنده معاصر نیز تا كنون كتاب های زیادی را با هدف استفاده مردم سیستان و بلوچستان به كتابخانه ملی استان اهدا كرده است.
وی گفت: بیشتر كتاب های موجود در كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان اهدایی است.
رئیس مركز اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین 25 هزار نسخه از نشریات مختلف و بیش از چهار هزار نسخه پایان نامه در كتابخانه ملی استان نگهداری می شود.
سیاسر افزود: 2 هزار و 805 نفر عضو كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان هستند و از منابع آن استفاده می كنند.
وی خاطرنشان كرد: افراد مراجعه كننده به كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان می توانند 37 هزار مورد منبع غیر كتابی (دست نوشته، عكس و تابلو نقاشی و غیره) را مشاهده كنند.
وی گفت: همچنین پنج میلیون و 602 هزار برگ سند تاریخی در آرشیو اسناد ملی سیستان و بلوچستان نگهداری می شود كه 800 هزار برگ از آن با تلاش نیروهای محدود این مجموعه در بررسی بایگانی ادارات استان امسال آرشیو شده است.
رئیس مركز اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس قانون تنها نهادی كه اجازه ورود به بایگانی ادارات دولتی برای تعیین تكلیف و ارزش گذاری اسناد موجود را دارد مركز اسناد و كتابخانه ملی است و با توجه به وسعت استان فعالیت كاركنان این مركز برای مراجعه به تمام ادارات سخت تر از دیگر نقاط كشور است.
سیاسر اظهار داشت: امسال 50 هزار و 695 كیلو گرم اوراق فاقد ارزش و امحایی ادارات سیستان و بلوچستان برای بازیافت به تهران ارسال شده است.
وی ادامه داد: با امحای این اسناد هزار و 200 متر مربع از فضای بایگانی ادارات سیستان و بلوچستان آزاد شده است.
وی گفت: بیش از سه هزار نفر از ابتدای امسال تاكنون از خدمات آرشیوی مركز اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان بهره مند شدند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی