۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۰۶
کد خبر: 82710158
T T
۰ نفر
موشك های هسته ای روسیه حامل پیام هشدار به ناتو و غرب

مسكو - ایرنا - قوای هسته ای سه گانه روسیه شامل قوای زمینی، هوایی و دریایی برای نخستین بار در سالهای اخیر رزمایش برگزار و در چارچوب آن چند موشك قاره پیما و بالدار پرتاب كرد كه پیام اصلی آن هشدار به غرب و ناتو بازوی نظامی آن بود تا در ماجراجویی ها علیه روسیه ازخط قرمز عبور نكند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، روسیه در چارچوب رزمایش قوای هسته ای خود، شامگاه پنجشنبه سه موشك قاره پیما، یك موشك بالستیك و چند فروند موشك بالدار (با بمب افكن های راهبردی) آزمایش كرد.
قوای هسته ای سه گانه روسیه كه از آن به عنوان سپر هسته ای نیز یاد می شود و به ترییاد هسته ای موسوم است، شامل سكوهای زمینی مجهز به موشك های قاره پیمای قادر به حمل كلاهك های هسته ای، بمب افكن های راهبردی قادر به حمل موشك های بالدار مجهز به كلاهك های هسته ای و زیردریایی های اتمی می شود.
وزارت دفاع روسیه در رابطه با رزمایش موشك های هسته ای اعلام كرد: نیروهای مسلح این كشور (زمینی، هوایی و دریایی و قوای هسته ای) امروز یك آزمایش بزرگ انجام دادند.
هدف از این رزمایش از پیش اعلام نشده، آزمایش آمادگی نیروهای موشكی روسیه اعلام شد كه سپر هسته ای این كشور با نقش بازدارندگی را تشكیل می دهند.
در چارچوب این رزمایش گسترده، نیروی موشك های راهبردی روسیه یك فروند موشك قاره پیمای توپول را از پایگاه فضایی نظامی پلستسك (در شمال غرب روسیه) پرتاب كرد كه به میدان نظامی كورا در شبه جزیره كامچاتكا در نزدیكی بخش كلیوچی اصابت كرد.
دو موشك قاره پیمای دیگر از یك زیردریایی اتمی روسیه در دریای بارنتز در شمال غرب این كشور به میدان نظامی كورا در كامچاتكا پرتاب شد كه به هدف فرضی اصابت كرد.
یك زیردریایی اتمی دیگر نیز متعلق به ناوگان اقیانوس آرام روسیه از دریای آخوتسك موشك بالستیكی به سوی میدان نظامی كورا پرتاب كرد.
یك مقام وزارت دفاع روسیه نیز اعلام كرد: بمب افكن های دورپرواز توپولف-160، توپولف-95ام.اس و توپولف-22 ام 3 نیز از چند فرودگاه روسیه به پرواز درآمده و با موشك های بالدار اهداف تعیین شده در میدان های نظامی كورا، پمبوی، كومی، تركتا و محدوده ای نظامی در قزاقستان را هدف قرار دادند.

** شركت پوتین در رزمایش قوای هسته ای
دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه اعلام كرد كه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در رزمایش قوای سه گانه هسته ای شركت داشت.
خبرگزاری اسپوتنیك روز جمعه به نقل از سخنگوی كاخ كرملین خاطرنشان كرد كه در این رزمایش همكاری نیروی موشك های راهبردی روسیه، زیردریایی های اتمی ناوگان شمال و اقیانوس آرام و نیز بمب افكن های دورپرواز روسی تمرین شد.
پسكوف بدون ذكر جزییات بیشتر گفت: ولادیمیر پوتین در پرتاب چهار موشك بالستیكی و قاره پیما شركت داشت.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه برگزاری رزمایش قوای هسته ای یا ترییاد هسته ای را مطابق با معیارهای بین المللی خواند كه نباید بر اوضاع جهانی تاثیر منفی بگذارد.

***ناتو اوضاع مناطق مجاور غرب روسیه را متشنج می كند
همزمان با برگزاری رزمایش قوای هسته ای روسیه، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، آمریكا و كشورهای عضو ناتو را متهم كرد كه اوضاع در مناطق مجاور غرب روسیه را متشنج می كنند.
وی امروز (جمعه) در جمع مقامهای ارشد وزارت دفاع روسیه با انتقاد از تحركات نظامی ناتو در شرق اروپا اظهار داشت: چهار گردان ناتو متشكل از پنج هزار نیروی نظامی در لهستان و كشورهای حوزه بالتیك (لیتوانی، لتونی و استونی) مستقر شده است.
ارتشبد شایگو گفت: تیپ های زرهی و هوایی مستقل آمریكا همچنین در لهستان و آلمان استقرار یافته است.
وزیر دفاع روسیه همچنین به افزایش تعداد رزمایش های ناتو در مناطق نزدیك روسیه اشاره و اضافه كرد: این بلوك نظامی در سه ماه گذشته بیش از 30 رزمایش و تمرین نظامی در ابعاد مختلف در مناطق همجوار روسیه برگزار كرده است.
وی افزود: فرماندهی نیروهای مسلح روسیه قصد ندارد اقدامات خصمانه ناتو را نادیده بگیرد. حوزه نظامی فدرال غرب روسیه در سال 2017 حدود 2 هزار ماشین جنگی و ادوات نظامی پیشرفته دریافت و بیش از 20 رزمایش و تمرین برای افزایش توانایی رزمی پرسنل نظامی برگزار كرده است.
ناتو كه از سال 2014 فعالیت شورای همكاری با مسكو را تقریبا متوقف كرده است با وجود هشدارهای مكرر روسیه حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود عقب نشینی كند.
اكنون نظامیان غربی در قالب ناتو و آمریكا در شرق اروپا، دریای بالتیك و سیاه، مستقر شده اند بگونه ای كه در رومانی، لهستان، جمهوری چك، لتونی و استونی دو كشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و كمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همكاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این كشورها با همكاری نیروهای ناتو و آمریكا جنگ با دشمن فرضی را كه در این منطقه جز روسیه نمی تواند باشد، تمرین می كنند.
رزمایش قوای هسته ای روسیه یك بار دیگر رویارویی این كشور با ناتو را در بالاترین سطح به نمایش گذاشت كه حامل پیام هشداری برای پیمان اتلانتیك شمالی است كه در اقدامات ضدروسی خود، خط قرمز را رعایت كند و در ماجراجویی ها پا را ازحد مجاز فراتر نگذارد.
اروپام**391
ناشر: فریبا مدنی