'ناصر مقدسی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره خسارت زا بودن آزادراه تهران - شمال برای منابع طبیعی افزود: به طور قطع عبور هر جاده و پروژه عمرانی كه فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی باشد،اثرات سوئی بر محیط زیست و منابع طبیعی و اكولوژی آن منطقه دارد.
وی عمده مشكل سازمان جنگل ها را اجرای طرح های عمرانی فاقد گزارش های ارزیابی زیست محیطی دانست و اظهارداشت: پروژه هایی همچون احداث جاده های متعدد، انتقال لوله های گاز، ایجاد برق های فشار قوی و معادن می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای منابع طبیعی و حیات وحش ایجاد كند.
وی تصریح كرد: پیشنهاد چنین پروژه هایی باید به طور قطع با گزارش های ارزیابی زیست محیطی همراه باشد زیرا در این بخش سناریوهای مختلف تهیه مزایا و معایب ارزیابی كارشناسی می شود و به طور حتم سناریویی با كمترین تخریب برای منابع طبیعی، جنگل و محیط زیست انتخاب می شود.
مقدسی گفت: اما متاسفانه اكثر پروژه های عمرانی بدون داشتن گزارش های ارزیابی زیست محیطی كلید خورده و اجرایی می شوند كه سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری را به عنوان متولی حفظ و صیانت از منابع طبیعی در مقابل عمل انجام شده، قرار می دهند.
قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع افزود: در حال حاضر سازمان ما با مشكل اجرای آزادراه تهران - شمال مواجه است و تاكنون بخش زیادی از منابع طبیعی شمال كشور تخریب شده است.
وی بیشترین سهم تخریب جنگل ها را اجرای پروژه های عمرانی فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی دانست و اضافه كرد: در مدل توسعه پایدار اگر مكان یابی پروژه های عمرانی از ابتدا با همكاری كارشناسان محیط زیست،منابع طبیعی و دستگاه توسعه گر انجام شود به طور حتم میزان خسارتها به حداقل خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، آزادراه تهران - شمال كه از سال 1379 كلید خورد، پس از 17 سال فاز اول ان در دولت یازدهم بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است همچنین فاز دوم این آزادراه نیز به طول 22 كیلومتر با حضور معاون اول رئیس جمهوری عملیات اجرایی آن توسط پیمانكاران ایرانی آغاز شده به طوری كه ساخت ابنیه و پل های آن در دست اجراست و از حفر تونل 6500 متری البرز تنها 1300 متر باقیمانده است.
به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، برای تكمیل فاز دوم آزادراه تهران - شمال 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) باید هزینه شود.
وی مسیر قزوین - الموت - تنكابن را یكی از مسیرهای مهم برای دسترسی به شمال كشور برشمرده است به طوری كه تاكنون پیشرفت فیزیكی به بیش از 45 درصد رسیده و برای تكمیل آن نیازمند 10 هزار میلیارد ریال (یكهزار میلیارد تومان) اعتبار است.
آزاد راه تهران - شمال در فاز اول به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود.
فاز دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 25 كیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یك به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شركت آزاد راه تهران - شمال با یك شركت كره ای برای سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 1394 زیر بار ترافیك رفته است.
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
اقتصام**9186 ** 6075*گزارش: هما همت خواه** انتشار: زهرا هجینی نژاد
قائم مقام سازمان جنگلها:آزادراه تهران-شمال فاقد ارزیابی زیست محیطی است
۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر:
82712005
تهران - ایرنا - قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور، احداث آزادراه تهران - شمال را برای منابع طبیعی و محیط زیست خسارت زا برشمرد و گفت: این پروژه فاقد هرگونه ارزیابی زیست محیطی است.