۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82713132
T T
۰ نفر
مدیر شبكه قرآن: بیش از صد شبكه بین المللی پیاده روی اربعین را پوشش می دهند

تهران - ایرنا - دبیر شورای معارف سیما با اشاره به آغاز برنامه های عطر اربعین در شبكه قرآن گفت كه بیش از یكصد شبكه بین المللی برنامه های پیاده روی اربعین را پوشش می دهند.

محمدحسین محمدزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: رسانه ملی با اتحادیه رادیو و تلویزیون های كشورهای اسلامی در ارتباط است و بالغ بر صد شبكه در سراسر جهان بسیاری از برنامه های پیاده روی عظیم زائران حسینی را از طریق فرستنده های این اتحادیه پخش می كنند.
وی همچنین گفت: برخی شبكه های تلویزیونی برنامه های خود را آغاز كرده اند و شبكه های مستقر در كشورهای عراق، لبنان و سوریه این برنامه ها را به صورت كامل پخش می كنند.
محمد علی انوشه نماینده اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی هفته پیش در بغداد به خبرنگار ایرنا گفت كه طبق هماهنگی های انجام شده با اتحادیه رادیو و تلویزیون های كشورهای اسلامی و نهادهای مختلف عراق، بیش از 650 خبرنگار و برنامه ساز خارجی از 30 كشور اسلامی، حضور میلیونی زائران امام حسین (ع) را پوشش می دهند.
این مسئول كمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین حسینی افزود: 40 دستگاه SNG و واحد سیار در 11 مسیر اصلی مستقر خواهند شد و همچنین 5 مركز پرس سنتر از نجف تا كربلا جهت ارسال اخبار، عكس و فیلم جهت خبرنگاران رسانه ها در نظر گرفته شده است.
نصب 60 دستگاه دوربین در مناطق مختلف شهر كربلا از دیگر تمهیدات این كمیته است كه به گفته انوشه به همراه 17 استودیوی پخش برنامه از 15 تا 20 صفر كه اوج مراسم اربعین حسینی است، فعال خواهند بود.

** آغاز طرح عطر اربعین
مدیر شبكه قرآن و معارف سیما گفت: برنامه های ویژه اربعین در شبكه قرآن با نام عطر اربعین از امروز (دوشنبه) آغاز می شود و این طرح در واقع نقطه كانونی متمركز برای ارتباط با فعالان و مخاطبان پیاده روی اربعین است.
محمدزاده افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این طرح هر روز از ساعت 6 تا 23 با برنامه های متنوعی پذیرای بینندگان و علاقه مندان مراسم پیاده روی اربعین است.
وی افزود: مهمترین ویژگی این طرح، عمق بخشی به شناخت مخاطبان برای درك بهتر از فضایی است كه در ایام اربعین و در فاصله نجف تا كربلا ایجاد می شود و در این طرح مردم با آداب و رسوم زیارت و فلسفه آن و همچنین عزاداری سیدالشهدا بیشتر آشنا می شوند.
دبیر شورای معارف سیما یكی از دلایل اجرای این طرح را فراهم كردن مقدمات برای كسانی دانست كه عزم این سفر را دارند و گفت: رعایت مسائل بهداشت فردی و عمومی، نحوه عبور از مرزهای ایران و اطلاعات مورد نیاز زائران حسینی قبل از عزیمت و همچنین علاقه مردم برای آشنایی با فضاهای این مسیر در موكب ها كه صحنه هایی بی نظیر از عشق و ایثار را به نمایش می گذارد، از دیگر دلایل پرداختن به طرح سیمای اربعین است.
محمدزاده وظیفه شبكه قرآن را در این زمینه پاسخ به نیاز و علاقه مخاطبان دانست و گفت: مردم می خواهند از پنجره رسانه و سیما خود را همراه با این جمعیت عظیم كنند و به همین دلیل وظیفه خود دانستیم تا فضای مناسب تری را در اختیار مخاطبان تلویزیون قرار دهیم.
وی افزود: بخشی از عطر اربعین به فضای اطلاع رسانی اختصاص دارد و درباره برنامه های هرروز پیاده وری توضیحاتی ارائه می شود كه بخشی از این اطلاع رسانی بعد از پخش خبر قرآنی ساعت 10 و در حدود یك ساعت خواهد بود و در بخشی دیگر از این برنامه ها گروه علوم قرآنی به بیان مباحث معرفتی می‌پردازد و از حضور قاریان و چهره‌های قرآنی به صورت زنده بهره خواهیم برد.
مدیر شبكه قرآن و معارف سیما افزود: ارتباط با نمایندگان كمیته های دوازده گانه ستاد اربعین حسینی و اطلاع رسانی درباره آخرین برنامه های این كمیته ها از عطر اربعین پخش می شود و برنامه‌هایی نیز به كودكان و نوجوانان اختصاص دارد.
وی با اشاره به برنامه های گروه آموزشی شبكه قرآن در این زمینه گفت: آموزش زبان عربی با لهجه عراقی برای كسانی كه قصد عزیمت به كربلا را دارند و مورد نیاز آنان است ارائه می شود و در زمینه احكام نیز مسائل شرعی مورد نیاز بیان خواهد شد.
محمدزاده گفت: پخش مستندهای اربعین از سیمای قرآن می تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد كه برخی از این مستندها برای اولین بار از این سیما پخش می‌شود و برنامه‌هایی نیز از موكب‌های مسیر پیاده روی نجف تا كربلا به صورت ویژه پخش خواهد شد كه از جمله می توان به موكب آستان قدس رضوی یا موكب حرم حضرت معصومه اشاره كرد كه سخنرانی ها و مداحی های این موكب ها از عطر اربعین و برخی شبكه های سراسری پخش خواهد شد.
دبیر شورای معارف سیما با بیان این كه مناسبت های مذهبی در شبكه های سراسری تلویزیون با یك شعار همراه خواهد بود، اظهار داشت: شعار واحد همه شبكه ها بر اساس تصویب ستاد اربعین عبارت است از متن روایت نبی اكرم صلی الله علیه و آله كه فرمود «احب الله من احب حسینا» یعنی خدا دوستدار هر كسی است كه دوستدار امام حسین علیه السلام باشد.
وی از غنابخشی مداحی ها در شبكه های سیما سخن گفت و افزود: برنامه های زنده از طریق ارتباط با پایانه های داخل كشور از جمله مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه را خواهیم داشت و ارتباط با مراكز ایلام، كرمانشاه، خوزستان و آبادان برقرار خواهد شد و در خارج از ایران نیز مسیرهای منتهی به كربلا تحت پوشش این برنامه قرار می گیرد.
فراهنگ ** 1003 ** خبر و عكس: محمدرضا جعفرملك * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر