ادامه مطلب به این شرح است: برند جهانی شدن كهن شهر یزد چیزی نیست كه خواسته باشیم به راحتی از كنار گذر كنیم، یزد حالا با آن همه قدمت و پیشینه خود میزبان خیل عظیمی از علاقه مندان است.
جدا از این مبحث صنعتی بودن یزد و دست به گریبان بودن با تنش آبی هم از حاشیه های این روزهای استان یزد است.
بنابراین چه روزهایی شیرین چه روزهای سخت نیازمند اهمیت دادن به روزنامه نگاری توسعه است، روزنامه نگاری كه می تواند روزهای خوش تری را برای یزدی ها رقم بزند.
بررسی های تحلیل محتوایی رسانه های محلی یزد برجسته شدن ارزش خبری
«شهرت» را نشان می دهد، این مسئله حكایت از آن دارد كه روزنامه نگاران یزدی همچون ایام قدیم «بله قربان گویی» را در دستور كار خود دارند در صورتیكه روزنامه نگاری توسعه از ارزش خبری «دربرگیری» و «فراوانی» حرف می زند.
متاسفانه بنا به دلایل نامشخص كه روزنامه نگاری در یزد به جایگاه مهم خود دست پیدا نكرده، مطالبه گری نیز كه نقش جدی در روزنامه نگاری توسعه دارد نمود آشكاری ندارد.
روزنامه نگار هنوز عناصر خبری «چرایی» و «چگونگی» را در مفاهیم روزنامه نگاری به آن اهمیت نمی دهد.
پس اولین قدم آشنا نمودن روزنامه نگاران یزدی با دیگر ارزشهای خبری همچون فراوانی، برخورد و در برگیری و درك عنصر خبری چرایی و چگونگی است.
روزنامه نگار و به طوركلی دست اندركاران حوزه خبر باید در روزنامه نگاری توسعه جدا از آنكه روایی و سادگی را ترویج دهند از «نق» هم فاصله بگیرند.
فاصله نق با انتقاد فرسنگ ها با هم تفاوت دارد، كدام مقاله و گزارش انتقادی آنها (رسانه های محلی یزد) با استنتاج صحیحی مسیر روشنی را برای حاكمیت و یا سازمان مورد انتقاد قرار گرفته نشان داده است.
این مسائل نشان می دهد بدلیل عدم آشنایی روزنامه نگاران یزدی با ساز و كارهای روزنامه توسعه یا به سمت بله قربان گویی رفته اند (این سمت بیشتر بوده است) و یا آنكه خیلی كم با نق های خود خواسته اند عرض اندامی در راستای برخی منافع نامشخص خود داشته باشند.
اساس روزنامه نگاری به مردم برمی گردد به این مفهوم كه مردم در روند توسعه و پیشرفت نقش اساسی را دارند و بدون مشاركت آنان، امر توسعه به سرانجام نمی رسد.
پس جایگاه مردم در آنچه مطبوعات محلی ما به آن می پردازند كجاست؟ آیا نیاز های آنان را در نظر می گیریم؟ آیا نیازهای محلی، منطقه یی و ملی مردم در نشریات استان ها مشاهده می شود؟
بررسی های موجود نشان می دهد ذائقه و سلیقه مخاطب نادیده شده و مدیران مطبوعات استان یزد با همان دید نظریه تزریقی مخاطب خود را منفعل پنداشته اند.
حال آنكه دنیای مدرن امروز مخاطب را چنان پویا رسانده كه دیگر نمی توان برای دل خود و یا عقده های فرو رفته سیاسی و حزبی وارد عمل روزنامه نگاری شد.
اخبار تولیدی از نیازهای روزنامه نگاری توسعه است، اما رسانه های محلی ما، مصرف كننده خبرهای خبرگزاری ها و حتی كانال های خبری در شبكه های اجتماعی شده اند.
گاهی اوقات، وقتی به تیترها نگاه می كنیم، متوجه می شویم عمدتا اخبار توسعه و پیشرفت تیتر نمی شود و اخبار چالش های سیاسی و حزبی مورد توجه قرار گرفته است.
پس كی می توانیم انتظار توسعه را از طریق رسانه های محلی استان یزد تصور كرد؟
دو هفته نام پیام یزد به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سمانه ملا زینلی در گستره استان یزد منتشر می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز است كه از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مكتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الكترونیك - غیربرخط صادر شده است.
7532*2047*دریافت كننده: سعید صادقی مقدم *انتشار- عباسقلی اشكورجیری
دوهفته نامه پیام یزد در ویژه نامه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات كشور در مطلبی با عنوان « یزد؛ نیازمند روزنامه نگاری توسعه » به قلم امیر ترقی نژاد به آسیب شناسی رسانه های محلی استان یزد پرداخت.