۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۰۰
کد خبر: 82716518
T T
۰ نفر
روحانی : روسیه دوست، همسایه و شریك راهبردی ایران است

تهران-ایرنا- رییس جمهوری از روسیه به عنوان كشوری دوست، همسایه و شریك راهبردی نام برد و تاكید كرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تقویت همه جانبه روابط و همكاری‌ها با روسیه است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه كه برای شركت در اجلاس سه جانبه سران كشورهای ایران، روسیه و آذربایجان به كشورمان سفر كرده است، گفت: روابط سه جانبه تهران، مسكو و باكو در مناسبات منطقه‌ای و گسترش همكاری‌ها در حوزه‌های مختلف نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: توافقات خوبی میان دو كشور در بخش‌های مختلف از جمله در بخش انرژی، فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای و حمل و نقل و ترانزیت حاصل شده كه باید با تلاش بیشتر در مسیر اجرای این توافقات و توسعه روزافزون همكاری‌ها، گام برداریم.
روحانی اهمیت توسعه همكاری ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را مورد تاكید قرار داد و اظهارداشت: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشاركت و همكاری در پروژه های مهم زیرساختی از جمله در بخش های صنعت و انرژی، توسعه خطوط و اتصال ریلی و كریدور شمال – جنوب استقبال می كند.
رئیس جمهور با تاكید بر اینكه برجام یك توافق چند جانبه است و حفظ و پایداری آن برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی مهم است، گفت: نقش روسیه در راستای تحكیم و پایداری برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف های مذاكره نیز مهم و تاثیر گذار است.
روحانی به نقش آفرینی ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاكید كرد: همكاری های ایران و روسیه تاثیر زیادی در روند مبارزه با تروریسم در منطقه داشته است و این همكاری ها و رایزنی های مشترك در مراحل پایانی این مبارزه نیز بسیار حائز اهمیت است.
رئیس جمهور با اشاره به روند مذاكرات آستانه، همكاری‌های چند جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه در حل و فصل مسایل و بحران‌ها را با اهمیت خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بی‌ثباتی در منطقه را به ضرر همه كشورها می‌داند و از توسعه ثبات و امنیت در منطقه حمایت خواهد كرد. در راستای این همكاریها، امروز برای جهانیان به خوبی روشن شده كه باید با راه‌حل‌های سیاسی، امنیت و آرامش در سوریه تثبیت شود.
روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در این دیدار مناسبات و همكاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران – مسكو را مثبت و رو به گسترش ارزیابی و بر توسعه و تقویت همه جانبه روابط و رایزنی‌ها در بخش‌های مختلف تأكید كردند.

**آژانس، تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام است/ برجام ارتباطی با مسایل دفاعی و موشكی ایران ندارد
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت و میزبانی كشورمان از نشست سه جانبه سران كشورهای ایران، روسیه و آذربایجان، گفت: ایران همسایه و شریك راهبردی روسیه بشمار می‌رود و ما در توسعه مناسبات و همكاری‌های فی‌مابین منافع مشترك بسیاری داریم.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به ضرورت توسعه همكاری های ایران، روسیه و آذربایجان در بخش حمل و نقل، ترانزیت و نیز كریدور شمال به جنوب، گفت: نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان، می‌تواند منجر به توسعه روابط و همكاری‌های مشترك در این بخش شود.
پوتین روابط و همكاری‌های تهران و مسكو در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، همكاری‌های اقتصادی، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را رو به گسترش دانست و گفت: شركتهای روسی علاقه مند به مشاركت فعال در اجرای طرح های توسعه ای ایران هستند و روسیه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط و همكاری‌های همه جانبه با ایران قایل نیست و از این روند استقبال می‌كند.
وی اظهارداشت: براساس آمار ، مراودات تجاری دو كشور بویژه در سال 2016 رشد قابل ملاحظه ای داشته كه این روند باید همچنان و با شتاب تداوم یابد.
رئیس جمهور روسیه برجام را توافق بسیار خوب جمعی و در راستای صلح و ثبات جهانی برشمرد و گفت: عدم پذیرش تعهدات بین‌المللی از سوی برخی از كشورها به هیچ وجه مورد قبول نیست و باور ما این است كه برهم زدن یكجانبه برجام به هر بهانه ای پذیرفتنی نخواهد بود، از جمله توافق برجام ارتباطی با مسایل دفاعی و موشكی ایران ندارد.
پوتین همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را تنها مرجع اعلام پایبندی ایران به برجام دانست.
رئیس جمهور روسیه نیز به فرآیند مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره و تاكید كرد كه نقش آفرینی روسیه، ایران و تركیه همچنان باید در چارچوب مذاكرات آستانه ادامه یابد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف شامگاه چهارشنبه در حالی برای دومین بار دور میز مذاكره‌ای سه جانبه می نشینند كه تهران میزبان آن خواهد بود.
سه رئیس‌جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان برای اولین بار در مرداد ماه سال گذشته (1395) در باكو دور یك میز جمع شدند تا بتوانند روابط همسایگی را در گفت‌و‌گوهایی با اهداف مشخص مستحكم‌تر كنند.
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از ظهر امروز وارد تهران شد و در دیدار دوجانبه با حسن روحانی در خصوص روابط تهران- باكو و آخرین تحولات منطقه با رئیس جمهوری گفت و گو كرد.
سیام**3070**1449**تنظیم كننده: داود نخ كوب نیاسر**انتشار دهنده: امیر كاردان راد