۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82716580
T T
۰ نفر
چهارمیلیون خانوار ایرانی آموزشهای آمادگی در برابر زلزله را آموختند

كرمان- ایرنا- كارشناس مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: از سال 89 تاكنون بیش از چهار میلیون خانوار در كشور آموزشهای آمادگی در برابر زلزله را آموختند.

به گزارش ایرنا هما یوسفی عصر چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از انبار بحران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ارزیابی آمادگی خانم ها در برابر مخاطرات به ویژه زلزله از برنامه های اساسی وزارتخانه است هست كه نشان می دهد در سال 89 از 8.5 درصد به 21 درصد رسیده است.
وی افزود: این آموزشهای امادگی در برابر زلزله جمعیت عمومی را تحت آموزش قرارمی دهد چون زلزله مخاطره ای است كه بیشترین كشته را در جامعه دارد و آموزش های آن در جامعه ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینكه در هر خانوار مادر كانون اصلی خانواده است را آموزش می دهیم و انتظار داریم در فاز اول این آموزشها در خانواده توسط مادر گسترش یابد .
وی ادامه داد: این آموزشها تاكنون به بیش از 4 میلیون خانوار( فقط مادران خانوارها) در مراكز بهداشتی روستایی و شهری و پایگاههای سلامت و مراكز خدمات جامع سلامت ارایه شده و در مراحل بعدی در مدارس و محیط كارها به دیگر افراد است .
یوسفی بیان كرد: دفتر مدیریت خطر بلایا از سال 89 آغاز به كار كرد وپنج برنامه را بطوررسمی در قالب گروه های هدف مختلف از جمله جمعیت تحت پوشش دانشگاهها، پرسنل بهداشتی و غیره در حال اجرا دارد.
وی ادامه داد: برنامه اول ارزیابی ایمنی واحدهای بهداشتی است كه ایمنی تمامی واحدهای بهداشتی را می سنجد و سطح ایمنی شاخصهای آن شامل شاخصهای آمادگی است كه عملكردمان در سطح ایمنی آمادگی در سال 92 از 21 درصد به 32 درصد رسیده و ایمنی غیرسازه ای از 31 درصد به 47 درصد رسیده و ایمنی سازه ای از 14 درصد به 25 درصد رسیده كه می توان گفت ایمنی كلی مان از 21 درصد به 35 درصد رسیده و وضعیت خیلی خوبی در بستر برنامه تحول نظام سلامت داریم و اثر بخشی این برنامه های قابل قبول است.
وی دیگر برنامه این نهاد را ارزیابی خطر واحدهای بهداشتی عنوان و تصریح كرد: هدف این برنامه ارتقا ایمنی غیرسازه ای است و واحدهای بهداشتی را در برابر آسیب ها از طریق با فیكس كردن، حذف برخی وسایل در واحدهای بهداشتی و ... به سادگی و كمترین هزینه ارتقا می دهد تا در موقع بروز بحران این ابزار سقوط نكنند.
یوسفی از دیگر برنامه ها را نظام وقوع و پیامدها برشمرد و گفت: در این برنامه تمامی مخاطرات سطح كشور اعم از مسمومیت ها، مرگ و میرها و میزان خسارتهای جسمی و روانی را رصد و ارزیابی می كند.
وی همچنین برنامه عملیاتی پاسخ به بلایا را از برنامه های مهم این نهاد عنوان و خاطرنشان كرد: كشور ما كشوری بلاخیز است و امیدورایم مرحله آمادگی و پیشگیری به قدری تقویت شود كه آسیب ها كاهش یابد و انرژی كمتر و منابع كمتری را صرف كنیم و اگر ما سرمایه گذاری در آمادگی، پیشگیری و كاهش آسیب انجام دهیم طبیعتا چالش های كمتری خواهیم داشت.
وی ادامه داد: مردم نیاز به كمك از نظام سلامت دارند و مرحله پیشگیری در جامعه و نظام سلامت باید در قالب آگاهی و اقدامات كاهش آسیب در منازل و محیط كار تقویت شود و مردم در مدیریت كاهش آسیب مشرف باشند تا كمترین آسیب را از نظر جسمی و روانی متحمل شوند.
كارشناس مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: از سال 82 تا 89 سازمان مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و ... در كشور شكل گرفت و در حال حاضر محاسبه اثر بخشی برنامه ها بر اساس شاخص است و الان وضعیت ایمنی بهداشتی واحدهای بهداشتی كل كشور خوب است و شاخص امادگی خانوارها را نیز در حال ارزیابی داریم كه اینها نقطه عطف است.
انبار بحران در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان در مساحت 50 متر مربع و 150 میلیون تومان اعتبار با تجهیزات آمادگی در برابر بلایا شامل اقلام پتو، فانوس، موتور سیكلت، كوله پشتی و دیگر تجهیزات به بهره برداری رسید ضمن اینكه كارگاه برنامه ریزی و پاسخ به بلایا نیز در این معاونت بهداشتی از امروز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.
7433/ 5054
خبرنگار:مریم رضایی** انتشار : بهنام احمدی *