۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82720086
T T
۰ نفر

همراهی نظام بانكی با زائران اربعین حسینی(ع)

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82720086
همراهی نظام بانكی با زائران اربعین حسینی(ع)

تهران - ایرنا - در آستانه اربعین حسینی (ع) نظام بانكی ایران تسهیلات رسانی خود را به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) كه رهسپار مرزهای غربی كشور شده اند، كلید زدند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، دست اندركاران ستاد اربعین حسینی، پیش بینی می كنند كه امسال سه میلیون زائر ایرانی برای زیات اربعین امام حسین (ع) راهی عراق شوند كه حركت زائران از هفته گذشته آغاز شده است.
این حجم مراجعه مردمی، بی تردید برنامه ریزی وسیع شبكه بانكی كشور را می طلبد تا نیازهای بانكی و مالی زائران را پوشش دهند؛ از آنجا كه هنوز شبكه بانكی ایران و عراق به یكدیگر متصل نشده، لازم است كه حجم عمده ای از این نیازها در داخل مرزهای كشور برطرف شود تا زائران هنگام ورود به خاك عراق با مشكل رو به رو نشوند.
بر این اساس و با وجود اینكه میزان نیاز بانك‌ها برای وجه نقد در ایام اربعین حسینی در استان های مرزی حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده است، اما بانك مركزی برای تامین بیش از 4 هزار میلیارد ریال وجه نقد اعلام آمادگی كرده است و تلاش می شود تا در این ایام اسكناس نو در اختیار زائران قرار گیرد.
همچنین در این ایام، سقف برداشت نقدی از دستگاه های خودپرداز تا مبلغ 5 میلیون ریال در استان های كرمانشاه، ایلام و خوزستان كه تردد زائران اربعین در آنها انجام می شود، افزایش پیدا یافته است.
شبكه بانكی كشور در این ایام و با هدف ارائه خدمات به زئران عتبات عالیات، علاوه بر برقراری كشیك فعال در شعب و باجه های منتخب استان های كرمانشاه، ایلام و خوزستان، نسبت به نصب، راهبری و نگهداری امكانات پرداخت الكترونیك در نقاط مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چزابه اقدام می كنند.
بنا بر اعلام شبكه بانكی كشور، موكب های برپاشده توسط بانك ها و موسسات اعتباری كشور نیز پذیرای زائرین است.
پیش بینی و استقرار دستگاه های خودپرداز سیار و وب كیوسك های مكانیزه ای در مسیر پیاده روی زائران در سه استان مرزی با عراق، افزایش سقف ذخیره نقدینگی خزانه استانی بانك ها از جمله تمهیداتی است كه برای این ایام اندیشیده شده است.
در این میان بانك ملی ایران برنامه ریزی لازم را برای پول رسانی و تامین نقدینگی برخی بانك های خصوصی نیز انجام داده است.
خدمت رسانی بانك ها به زائران از نهم آبان ماه جاری آغاز شده و به مدت دو هفته یعنی تا زمان بازگشت زائران ایرانی ادامه می یابد و باجه های در نظر گرفته شده در پایانه های مرزی خسروی، مهران و چزابه نیز به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به زائران اربعین حسینی هستند.
بانك صادرات ایران نیز ضمن برپایی موكب، با استقرار دستگاه‌های خودپرداز و پول رسانی مستمر، خدمتگذار و پذیرای زائران است و در این رابطه 6 دستگاه خودپرداز سیار در شهرهای مرزی مستقر كرده است.
پذیرایی از زائران در ایستگاه های صلواتی و فراهم كردن محل استراحت برای زائران از دیگر اقدام هایی است كه كاركنان این بانك به طور خودجوش انجام داده اند تا سهمی در این حركت معنوی داشته باشند.
طبق اعلام بانك آینده، این بانك از ابتدای آبان ماه ساعت كار همه شعب خود را در شهرهای اهواز، كرمانشاه و ایلام تا ساغت 18 افزایش داده است كه این روند تا 20 آبان ادامه دارد؛ همچنین روزهای پنج­شنبه و جمعه این هفته (18 و 19 آبان) این شعب تا ساعت 14 آماده خدمت رسانی هستند.
همچنین بنا بر اعلام بانك سینا، این بانك امكان تامین ارز زائران (دینار عراق) به قیمت خرید را در صرافی خود فراهم كرده است ضمن آنكه شعب این بانك در استان های مرزی كشور و مسیرهای عبور زائران حرم حسینی(ع) نیز آماده ارائه هر گونه خدمات بانكی مورد نیاز آنان هستند.
مدیرعامل بانك پارسیان از خدمات ویژه به زایرین اربعین حسینی و كربلای معلی خبر داد.
كورش پرویزیان مدیرعامل بانك پارسیان نیز با اعلام تمهیدات این بانك برای زائران و عزادان اربعین حسینی، اعلام كرده است:با توجه به محدودیت های مبادلاتی در استفاده از ارز دلار و به منظور كاهش هزینه های تبدیل و كارمزدهای آن در دیگر مراكز تبدیل ارز، زائران می توانند به طورمستقیم از خود پردازهای بانك پارسیان دینار دریافت كنند. این امر برای تمامی دارندگان كارت های بانكی عضو شبكه شتاب میسر بوده و می توانند بدون كارت و با وارد كردن شماره حواله اقدام به ورود رمز و دریافت وجه كنند.
وی گفت: اگر زائران ایرانی در كشور عراق، فاقدكارت بانكی بوده و نیازمند برداشت وجه ارزی و یا خدمات الكترونیك ارائه شده خودپرداز باشند، می توانند از طریق حواله ایجاد شده توسط یكی از مشتریان بانك پارسیان اقدام كرده و از خودپردازهای بانك پارسیان، مبلغ ارز مورد نظر خود را مطابق با نرخ استاندارد و با اطمینان از امنیت در فرآیند كار دریافت كنند.
هم اكنون سرویس صدور حواله از طریق درگاه های اینترنت بانك، همراه بانك و خودپردازهای بانك قابل تهیه بوده و مشتریان فاقد كارت بانكی می توانند با ورود شماره حواله و رمز عبور توافقی نسبت به برداشت وجه از خودپردازهای بانك اقدام كنند؛ در این خصوص چنانچه درخواست برداشت وجه از طریق یكی از خودپردازهای ارزی بانك صورت پذیرد، پرداخت وجه از طریق حواله، براساس نرخ ارز توسط خودپرداز محاسبه و انجام خواهد شد.
به گفته وی، نصب 300 پایانه فروشگاهی در شهرهای گوناگون عراق به ویژه كربلا و نجف از دیگر اقدام های بانك پارسیان است كه اكنون نیز فعال و مورد استفاده قرار گرفته اند.
همچنین بر اساس اعلام بانك پاسارگاد، شعب كشیك این بانك در ایلام، كرمانشاه و آبادان در روزهای 18 و 19 آبان 1396، از ساعت 8 صبح تا 17 آماده ارایه انواع خدمات بانكی به زائران و شركت‌كنندگان در راهپیمایی عظیم اربعین سرور و سالار شهیدان هستند.
همچنین دستگاه‌های خودپرداز این بانك در طول مسیر، با پشتیبانی 24 ساعته، به زائران و هم‌میهنان خدمت‌رسانی خواهند كرد.
بانك ملت نیز ضمن افزایش سقف برداشت وجه روزانه پایانه های خودپرداز از مبلغ 2 میلیون ریال به پنج میلیون ریال در استان های خوزستان، كرمانشاه و ایلام از روز ۱۰ تا ۲۰ آبان ماه سال جاری، اقدام به اعزام و استقرار چهار دستگاه پایانه سیار (هر یك مجهز به دو دستگاه خودپرداز) به نقاط مرزی مهران، خسروی، چذابه و شلمچه و ایجاد شعب كشیك در این استان ها كرده است كه مجهز به پایانه های خودپرداز و دستگاه صدور آنی كارت هستند.
بر این اساس، شعب شوش، سوسنگرد، مركزی خرمشهر و مركزی آبادان در استان خوزستان، شعب قصر شیرین، اسلام آباد غرب و باجه احمدبن اسحاق(سرپل ذهاب) در استان كرمانشاه و شعب مهران، سرابله، ایوان، دهلران و اركواز ملكشاهی در استان ایلام، شعب و باجه های كشیك بانك ملت در ایام اربعین حسینی هستند كه در روز اربعین و جمعه ۱۹ آبان ماه نیز تا ساعت ۱۹ شب به ارایه خدمات خواهند پرداخت.
بانك تجارت نیز اعلام كرده است كه با استقرار موكب های متعدد و استقرار خودپردازهای سیار در مرزهای جنوب و غرب كشور آماده ارائه خدمات بانكی به هموطنان و زائران سالار شهیدان در ایام اربعین حسینی است.
بر این اساس كاركنان بانك تجارت نیز موكب های عزاداری را در مرزهای خروجی كشور در استانهای كرمانشاه، ایلام و خوزستان شامل قصر شیرین، مهران، چزابه و شلمچه برپا كرده اند تا پذیرای هموطنان باشند.
همچنین بانك تجارت امسال برای نخستین بار با برپایی یك موكب عزاداری در مسیر نجف به كربلا، راهپیمایان و زوار امام حسین (ع) را در كشور عراق پذیرایی و مشایعت خواهد كرد.
استقرار ۱۱ دستگاه خودپرداز غیرنقدی در محل پایانه‌های مرزی مهران و چذابه مسیر تردد زائران و استقرار چندین دستگاه خودپرداز در محل پایانه‌های مرزی خسروی، مهران و شلمچه و همچنین استقرار دو دستگاه خودپرداز سیار در پایانه‌ مرزی مهران در مسیر تردد زائران از اقداماتی است كه پست بانك برای ارایه خدمات بانكی به زائران ترتیب داده است.

اقتصام*2025*6075*خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: زهرا هجینی نژاد