۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82724212
T T
۰ نفر

'البوكمال' آخرين قلعه داعش در سوريه

۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82724212
'البوكمال' آخرين قلعه داعش در سوريه

تهران - ايرنا- عمليات آزادسازي شهر مرزي البوكمال به عنوان آخرين قلعه گروه تروريستي وهابي داعش در سوريه دوشنبه گذشته توسط نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه آغاز شد و آخرين خبرها حاكي از محاصره كامل آن است.

شهر مرزي البوكمال در سوريه از توابع استان ديرالزور بوده و 120 هزار نفر جمعيت دارد كه حدود سه سال است در اشغال تروريست هاي داعش قرار دارد؛ اين شهر به عنوان آخرين قلعه داعش در سوريه به شمار مي رود.
نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه در دو روز گذشته كنترل برخي از مناطق اطراف شهرك محكان در استان ديرالزور را به دست گرفتند و امروز دامنه عمليات خود را چند برابر كردند.
نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه به تازگي شهرهاي الميادين و ديرالزور را از گروه تروريستي تكفيري داعش پس گرفتند و عمليات خود را در طول كرانه غربي رود فرات ادامه دادند.
در همين راستا، ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت اسلامي در محور ايستگاه نفتي موسوم به «تي2» در نزديكي مرزهاي سوريه و عراق، 30 كيلومتر از جنوب البوكمال، با اين شهر فاصله ؛ از محور الميادين، نيروهاي سوري با شهر البوكمال، 70 كيلومتر فاصله داشتند.
همزمان با عمليات زميني نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه، جنگنده - بمب افكن هاي روسي و سوري نيز مواضع استقرار عناصر داعش در اين منطقه را هدف قرار دادند.
وزارت دفاع روسيه با انتشار بيانيه اي از نابودي مواضع تروريست‌ها در حملات هوايي بمب‌افكن‌هاي راهبردي روسيه در منطقه « البوكمال» سوريه خبر داد.
وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه بمب افكن هاي راهبردي اين كشور براي چندمين بار طي روزهاي اخير مواضع و انبارهاي تسليحات تروريست‌هاي داعش در «البوكمال» استان ديرالزور سوريه را هدف قرار دادند.
بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيك»، بمب‌افكن‌هاي توپولوف «Tu-22M3» مأموريت خود را از روسيه آغاز و از حريم هوايي ايران و عراق مواضع داعش در سوريه را هدف قرار دادند؛ روز جمعه نيز زيردريايي «كولپينو» روسيه 6 موشك كروز از درياي مديترانه به سمت اين منطقه شليك كرد.
ارتش سوريه و همپيمانانش همچنين در دو روز گذشته به عمليات خود در جنوب شرق استان حلب ادامه دادند و در تلاشند خود را به استان ادلب برسانند.
هدف نيروهاي مقاومت اسلامي وارتش سوريه كه با پشتيباني هوايي بمب افكن هاي سوري و روسي انجام مي گيرد، اين است كه نيروهاي سوري بتوانند كنترل مناطق و شهرك هاي ريف جلب را به دست بگيرند و خود را به ادلب برسانند.
از اعلام نابودي گروه تروريستي داعش در سوريه طي دو ماه كه توسط سردار سرلشكر قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پايداران انقلاب اسلامي بيان شده بود، يك ماه گذشته است و مشاهده مي كنيم كه در اين مدت گروه تروريستي وهابي داعش شكست هاي سنگيني متحمل شده و در مقابل نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه پيروزي هاي چشمگيري كسب كرده اند.
پيشروي هاي نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه به حدي است كه اين نيروها با آزادسازي مواضع اشغال شده توسط تروريست هاي داعش با نيروهاي عراقي در مرز عراق - سوريه با هم دست دادند.
ناظران انتظار دارند كه ارتش سوريه از حمايت طرف عراقي نيز كه بخش شرقي را امن خواهد كرد، استفاده كند و نيروهاي عراقي در پوشش زميني و هوايي اين نبردها كمك كنند؛ به گونه اي كه بالگردهاي ارتش عراق، تحركات عناصر داعش در نزديكي شهر البوكمال در داخل اراضي سوريه را هدف قرار دادند.
گفته مي شود نيروهاي بسيج مردمي عراق نيز در مناطق همجوار شهر مرزي البوكمال، مواضع خود را تثبيت كردند تا مانع از حركت عناصر داعش به سمت شرق يعني شهر «القائم» در خاك عراق شوند.
در شمال رود فرات هم كُردهاي تحت حمايت آمريكا موسوم به «نيروهاي دموكراتيك سوريه» به سمت اطراف شهرك «هجين» در موازات رود فرات واقع در ريف شرقي ديرالزور پيشروي كردند.
در حالي خبرها حكايت از پيروزي هاي چشمگير نيروهاي مقاومت اسلامي در سوريه و عراق دارد، رسانه هاي محلي در كردستان عراق تصاوير كاميون هايي را منتشر كردند كه در حال حمل سلاح هاي سنگين آمريكايي براي نيروهاي دمكراتيك سوريه، مي باشند.
اين رسانه ها با اعلام اين خبر، نوشتند: روز سه شنبه ارتش آمريكا سري جديد سلاح هاي سنگين و خودروي زرهي را كه با 120 كاميون سنگين حمل مي شدند، روانه مناطق كردنشين سوريه در شمال اين كشور كردند تا نيروهاي سوريه دمكراتيك از آنها استفاده كنند.
براساس اين گزارش تسليحات ارسالي آمريكا شامل خوردهاي زرهي ضدگلوله، توپهاي دوربرد و موشكهاي ضد هواپيماهاي جنگنده بودند كه تحويل مسئولين نظامي نيروهاي سوريه دمكراتيك شدند.
گزارش مزبور حاكي است كردهاي سوريه با برنامه ريزي آمريكا تلاش خواهند كرد از اين تسليحات در عمليات آزادسازي شهر البوكمال در سوريه كه آخرين پناهگاه داعش مي باشد، استفاده كنند؛ طرحي كه باز بوي توطئه آمريكايي از آن به مشام مي رسد.
با شكست هاي پي در پي گروه تروريستي داعش از نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش سوريه در دو استان ديرالزور و الرقه و همچنين نيروهاي دموكراتيك سوريه در شهر الرقه، بالگردهاي آمريكايي ها طي توطئه اي در ماه اخير بارها سركرده هاي داعش را از شهرهاي الرقه، ديرالزور و الميادين فراري داده اند و از طرف ديگر سعي مي كنند تا با تجهيز كردهاي سوريه و گسيل آنها به سمت البوكمال آنها را نيروهاي آزادكننده اين شهر معرفي كنند.
روزنامه هاي سوري امروز از خروج تعدادي از سركرده هاي داعش با بالگردهاي آمريكايي از شهر الميادين خبر دادند.
خاورم*1275 ** 1324
گزارش از : مجيد جعفري // انتشار دهنده: فردين پازوكي
۰ نفر