۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۱:۰۶
کد خبر: 82724508
T T
۰ نفر
سخنگوی دبیركل سازمان ملل:نامه اعتراض ایران به اظهارات سعودی ها دریافت شد

نیویورك- ایرنا- سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد از وصول اعتراض ایران به اظهارات تهدید آمیز مقامات سعودی علیه ایران خبر داد و گفت: ما به دنبال كاهش تنش در منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دوجاریك روز چهارشنبه این مطلب را در پاسخ به سوال ایرنا مطرح كرد و افزود: از هر دو طرف خواسته ایم تلاش كنند تا تنش ها در منطقه كاهش یابد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا با دو طرف تماسی داشته اید یا خیر؟ گفت: نه، این درخواست را به صورت عمومی مطرح كرده ایم و امیدواریم كه این اتفاق بیفتد.

**مخاطره هفت میلیون یمنی با انسداد گذرگاه ها
سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد درباره شرایط یمن و انسداد گذرگاه ها توسط ائتلاف عربستان هم در نشست خبری خود توضیح داد: مقام ارشد كمك های بشردوستانه سازمان ملل، شرایط وخیم یمن را به شورای امنیت اطلاع می دهد.
دوجاریك ادامه داد: مارك لاوكوك هماهنگ كننده كمك های بشر دوستانه سازمان ملل امروز بعد ازظهر در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این موضوع صحبت می كند.
وی تاكید كرد: نگرانی شدید ما درباره شرایط این كشور همچنان ادامه دارد، جایی كه هفت میلیون انسان با قحطی مواجه شده اند و فقط می توان تصور كرد كه اگر بنادر و گذرگاه های كمك های انسان دوستانه و رفت و آمد تجاری باز نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

**آلمان 58 میلیون دلار برای سازگاری كشورهای در حال توسعه با تغییرات آب و هوایی اختصاص داد
سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد همچنین درباره كنفرانس آب و هوایی بن هم گفت: مذاكرات در كنفرانس آب و هوایی بن آغاز شده است و بر دستورالعمل عملیاتی برای اجرایی كردن توافقنامه پاریس متمركز است. همچنین این كنفرانس نقشه راهی برای نشست سال آتی در لهستان است.
دوجاریك یادآور شد: آلمان به عنوان كشور میزبان متعهد شده است تا 58 میلیون دلار برای صندوق انطباقی به منظور پشتیبانی از جوامع آسیب پذیر در كشورهای توسعه یافته اختصاص دهد تا آن ها بتوانند با تغییرات آب و هوایی سازگار شوند. هدف این صندوق در سالجاری برای تجهیز این كشورها، رسیدن به رقم 80 میلیون دلار است.

**هشدار درباره وضعیت انسانی شرق اوكراین
وی همچنین به شروع زمستان و شرایط سخت مردم شرق اوكراین اشاره كرد و گفت: با آغاز فصل زمستان، مقامات ارشد سازمان ملل به شدت نگران بروز فاجعه انسانی در شرق اوكراین هستند.
سخنگوی دبیركل سازمان ملل متحد افزود: نیل واكر هماهنگ كننده مقیم سازمان ملل و هماهنگ كننده كمك های بشردوستانه در اوكراین، امروز گفت او عمیقا نگران تشدید اشكالات زیرساختی برای آب رسانی، برق و سوخت با شروع زمستان است.
دوجاریك ادامه داد: او هشدار داد هرگونه اختلال در خدمات ضروری، می تواند پیامدهای جدی برای میلیون ها تن از اوكراینی ها داشته باشد كه ممكن است در جستجوی گرما و پناهگاه مجبور به ترك خانه هایشان شوند.
وی اضافه كرد: واكر به طرف های درگیر هشدار داد تا نسبت به محافظت از زیرساخت های غیرنظامی و شهروندان متعهد باشند و تاكید كرد هر گونه اختلال در قبال دسترسی به آب سالم یا سیستم های گرمایشی، نقض آشكار قوانین بشردوستانه بین المللی است.
1429 **شبس*1488 * انتشاردهنده: بهمن بامداد**