۱۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82725234
T T
۰ نفر
تلاش سیا برای قتل فیدل كاسترو رهبر پیشین كوبا، همزمان با ترور كندی

تهران – ایرنا – تارنمای نیوزویك روز جمعه نوشت كه بر اساس اسنادی كه سیا به تازگی منتشر كرده است، ماموران این سازمان همزمان با ترور جان اف كندی رئیس جمهوری وقت آمریكا، در حال تدارك ترور فیدل كاسترو رهبر پیشین كوبا بوده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از نیوزویك، سازمان اطلاعات مركزی آمریكا دیروز (پنجشنبه 18 آبان ماه) بیش از 13 هزار سند از تحقیقات پرونده ترور جان اف كندی را منتشر ساخت كه در میان این اسناد، روش هایی كه سیا برای ترور فیدل كاسترو رهبر وقت كوبا در پیش گرفته بود، نیز ذكر شده است.
این اسناد نشان می دهند كه ماموران سیا در پاریس روز 22 نوامبر سال 1963 با یك كوبایی دیدار كردند تا كاسترو را با خودكار زهرآلود به قتل برساند. كندی رئیس جهوری وقت آمریكا همزمان با این دیدار با گلوله های تفنگ لی هاروی اسوالد در روز روشن ر شهر دالاس ایالت تگزاس به قتل رسید.
سیا بارها و در جریان مناقشات كوبا و آمریكا (مانند بحران خلیج خوك ا و بحران موشكی) سعی كرده بود فیدل كاسترو را از میان بردارد و مایوی سمی و سیگار انفجاری از جمله روش های مد نظر سیا برای ترور وی بود. اسنادی نیز در ماه گذشته (اكتبر) منتشر شد كه نشان می داد سیا حتی صدف دریایی بمب گذاری شده را برای ترور رهبر وقت كوبا در نظر گرفته بود.
برخی از مقام های آمریكایی با وجود تلاش های سیا برای قتل كاسترو، وی را پس از ترور كندی، به طراحی ترور این رئیس جمهوری دمكرات آمریكا متهم كردند. توماس مان (Thomas C. Mann) دستیار وقت وزارت امور خارجه آمریكا در امور كشورهای آمریكایی كه بعدها سفیر واشنگتن در مكزیكوسیتی شد، گفته بود كه 'به دلش افتاده' كه كاسترو به اسوالد پول داده تا كندی را بكشد. این ادعا بی اساس بود ولی با این حال در مورد آن تحقیق شد.
مسئولان آمریكایی همچنین در زمینه این اتهام كه اسوالد 6 هزار و 500 دلار (معادل 51 هزار و 621 دلار فعلی) از فردی در سفارت كوبا در مكزیكوسیتی دریافت كرده بود، تحقیق كردند و تا امروز مدركی دال بر این مدعا به دست نیامده است.
اروپام**3092**1486**مترجم: سیّد منصور جاوید**انتشار دهنده: محسن شریفی**
۰ نفر