۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82728877
T T
۰ نفر
تداوم تلاش وزير امور خارجه انگليس براي حفظ برجام در بروكسل

لندن - ايرنا - بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس صبح روز دوشنبه در بدو ورود به بروكسل براي شركت در نشست شوراي امور خارجه اتحاديه اروپا، اظهار داشت كه انگليس با هدف تداوم تلاش‌هاي خود براي حفظ برجام در اين نشست شركت مي‌كند.

به گزارش ايرنا، جانسون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما در آخرين مرحله از تلاش‌هاي خود براي حفظ توافق هسته‌اي در اروپا هستيم. اين اقدامات پس از آن صورت مي‌گيرد كه ما هفته گذشته در واشنگتن تلاش كرديم تا كنگره و كاخ سفيد آن (برجام) را لغو نكنند.
جانسون اضافه كرد: ما همچنين در رابطه با مسائل خاورميانه به‌طور وسيع‌تر، ازجمله ثبات منطقه گفت‌وگو خواهيم كرد. به‌طور مثال همان‌طور كه ديشب در بيانيه‌اي اعلام كردم همه خواهان استقلال و حاكميت لبنان هستند.
وزير امور خارجه انگليس در همين حال ادامه داد: ما تحريم‌هاي جديدي را عليه ونزوئلا اعمال كرديم كه انگليس در اين رابطه پيشرو بوده است. مي‌خواهيم آقاي نيكلاس مادورو واقعيت اقداماتي را كه صورت مي‌دهد درك كند. همچنين مي‌خواهيم طرح‌هاي جديدي در رابطه با همكاري‌هاي دفاعي و امنيتي اروپا را مورد بررسي قرار دهيم.
بر اساس گزارش وزارت خارجه انگليس بوريس جانسون هفته گذشته براي ديدار با مقامات ارشد كنگره آمريكا و به منظور تشريح ديدگاه لندن در رابطه با حفظ برجام به واشنگتن سفر كرده بود.
وي متعاقبا با انتشار پيام ويدئويي از نتيجه‌بخش بودن مذاكرات خود با مقامات كنگره آمريكا خبر داد و گفت: به نظر ما توقف ايران از دست‌يابي به سلاح هسته‌اي در ازاي بهره‌مندي اين كشور از مزاياي اقتصادي، اقدام بزرگي به شمار مي‌رود و اين مساله از سوي افراد بسيار زيادي در اينجا (واشنگتن) پذيرفته‌شده است.
ترامپ در 13 اكتبر (21 مهر ماه) پس از ماه ها جنجال آفريني تبليغاتي درباره برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدايانه ايران در منطقه مي نامد، راهبرد جديد دولتش را در اين باره اعلام كرد و گفت كه از اين پس از تاييد پايبندي ايران به برجام، كه طبق يك مصوبه كنگره آمريكا به رئيس جمهوري اين كشور سپرده شده، سرباز مي زند و تصميم گيري درباره سرنوشت برجام را به كنگره آمريكا خواهد سپرد.
اعلام اين موضوع بلافاصله واكنش سران كشورهاي مهم اروپايي، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و حتي شماري از اعضا و مقام هاي كنگره را برانگيخت و آنها عمدتا حمايت خود را از توافق هسته اي ابراز كردند.
فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تنها دقايقي پس از سخنراني ترامپ درباره برجام، در كنفرانسي مطبوعاتي تاكيد كرد: برجام توافقي دوجانبه نيست و به هيچ كشوري تعلق ندارد و هيچ كشوري نمي تواند به آن پايان بدهد.
اروپام ** هـ ن **ناشر: فريبا مدني