۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82729162
T T
۰ نفر
مشاور مركز رسانه های دیجیتال:اكوسیستم فضای مجازی سالم با شناسنامه دارشدن محتوا ایجاد می شود

تهران - ایرنا - مشاور مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: اكوسیستم (زیست بوم) فضای مجازی سالم با سه راهكار شناسنامه دار كردن محتوا، افزایش سواد رسانه ای و تعیین رژیم مصرف رسانه ای ممكن است.

محمدصادق افراسیابی روز دوشنبه با حضور در غرفه ایرنا در یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مورد سیاست های مبتنی بر محدودسازی بعضی شبكه های اجتماعی و استفاده از آنها توسط مسئولان افزود:در فضای مجازی باید محتوا نشانه دار شود یعنی اگر دنبال محتوای مجازی سالم هستیم بتوانیم به مخاطب اعلام كنیم این بخش سالم، مفید و امن است و محتوای دیگر، امن نیست.
یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال كه از شنبه 20 آبان آغاز شده است تا 26 آبان در محل مصلای نمازجمعه تهران ادامه دارد.
افراسیابی در ادامه با بیان اینكه محتوای سالم و امن در فضای مجازی با سه راهكار ممكن است اظهارداشت: با اجرای طرح شامد یا شناسه دار كردن محتوا در فضای مجازی، افزایش سواد مجازی افراد و تعیین رژیم مصرف رسانه ای، می توان این مهم را محقق كرد.
وی اضافه كرد: همچنین باید هر شهروند به یك تولیدكننده محتوا تبدیل شود، با طرح 'فرهنگ یار' با كمك مردم و با ایجاد نظارت عمومی همه تولید محتوا كنند و مروج سواد فضای مجازی تبدیل شوند.
وی همچنین با تاكید بر اتكا به نتایج پژوهش های كاربردی و علمی برای تصمیم سازی در حوزه فضای مجازی گفت: یكی از مشكلات در حوزه سیاست گذاری فرهنگی این است كه بسیاری از سیاستگذاری ها مبتنی بر پژوهش نیست و بسیاری از پژوهش ها اطلاع رسانی نمی شود.
به گفته افراسیابی، بر اساس پژوهشی كه در اردیبهشت ماه امسال بین دانشجویان 7 دانشگاه تهران انجام شد مشخص شد 84 درصد دانشجویان از تلگرام، 11 درصد از اینستاگرام و 1 درصد از شبكه توئیتر استفاده می كنند.
وی ادامه داد: باید بپذیریم در فضای مجازی راهكارهای سلبی جواب نداده است و باید دنبال راهكارهای دیگری باشیم؛ یعنی در فضای نامحدود مجازی نمی توان فیلتر كشید؛ این اقدام اثرگذار نیست و مخاطب در هر حال آن را دور می زند.
حكومت ها در فضای مجازی باید آموزش دهند و هدایت كنند؛ باید مدل بومی خود را در حوزه فیلترینگ بیابیم.

***حضور جدی شبكه های مجازی درنمایشگاه امسال
وی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال مبنی بر' حمایت از تولیدمحتوای سالم، مفید و ایمن' گفت: نمایشگاههای دیگر در حوزه رسانه معمولا بر این آموزه استوار است كه از یك طرف رسانه ها می خواهند مردم وقت بیشتری را اختصاص دهند و از طرف دیگر این امر با آموزه های سواد رسانه ای و رژیم مصرف رسانه ای به معنای استفاده مشخص از رسانه، تناقض دارد.
وی افزود: مخاطب را باید آموزش دهیم چطور رسانه مصرف كند، این اولین نمایشگاهی است كه پیوست سواد رسانه ای دارد، حدود 40 غرفه در بخش خانواده و سبك زندگی دیجیتال موضوع سواد رسانه ای و آموزش آن را با برگزاری نشست و ارائه كتب دنبال می كنند.
مشاور مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین 120 كارگاه و نشست در این زمینه برگزار می شود چون برای انها از قبل ثبت نام شده به میزان ظرفیت كارگاه افراد برای استفاده حاضر می شوند، ضمن اینكه 120 استارتاپ در نمایشگاه شركت كرده اند.

***استارتاپ ها باید به سوی مدیریت دانش بروند
دبیر دومین همایش سواد رسانه ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد چرایی تقلید استارتاپ های جدید از استارتاپ های موفق پیشین گفت: بخشی از این امر طبیعی است زیرا هر فعالیت مهم و موفقی عده ای دنباله رو دارد.
مسئول بخش خانواده و سبك زندگی دیجیتال در یازدهمین نمایشگاه رسانه اضافه كرد: خلاقیت و نوآوری در استارتاپ مهم است كه با آموزش ممكن نیست و نیازمند تفكر خلاقانه است؛ بنابراین در این حوزه نیازمند مدیریت دانش هستیم و انجمن مدیریت دانش كشور برای این كار در نمایشگاه حضور دارد.
وی افزود: حوزه مدیریت دانش، با شركت های دانش بنیان پیوند نخورده است مثلا در حوزه بازی های رایانه ای كه بازی ساز های خیلی خوبی در سال های اخیر داشته ایم، نتوانستند برندسازی كنند، شكست خوردند و اكنون برای نمایندگان شركت های خارجی كار می كنند.
وی با تاكید بر توجه به حوزه مدیریت دانش گفت: حوزه مدیریت دانش بر همفكری، هم افزایی و تولید فكر و دانش جدید تاكید دارد؛ بسیاری از این گروه های استارتاپی توان فنی لازم را دارند اما برندسازی را نمی توانند شكل دهند.

***سواد رسانه ای مردم افزایش یافته است
افراسیابی در مورد مدیریت مصرف برای مخاطب عام و ارتباط با این مخاطبان توضیح داد: باید از حوزه هایی كه مخاطب بیشتر حضور دارد استفاده كنیم؛ اكنون كانال ها و گروههای پركاربر تلگرام بیشترین مخاطب را دارند. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت از مدیران گروه های پرمخاطب از آنها خواستیم در افزایش سواد رسانه ای كمك كنند.
وی در مورد تلاش برای افزایش سواد رسانه ای با اشاره به پژوهشی مبنی بر اینكه سواد رسانه ای ایرانیان 12 از 100 است گفت: این پژوهش متعلق به سه سال قبل و در مركز ملی فضای مجازی انجام شده است؛ در حالیكه طی 3 سال قبل تغییرات زیادی روی داده و سواد رسانه ای افزایش یافته است. كارهای زیادی انجام شده؛ از جمله اینكه 7 هزار دقیقه برنامه رادیویی و 5 هزار دقیقه برنامه تلویزیونی در مورد سواد رسانه ای تولید و پخش كرده ایم.
یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال 300 غرفه با ارائه آخرین دستاوردها در زمینه نرم افزارهای دیجیتال آموزشی، رسانه های دیجیتال، شبكه های اجتماعی و ...میزبان علاقه مندان است. در این نمایشگاه رسانه های دیجیتال به بخش های مختلفی شامل كتب تخصصی دانشگاهی، رسانه های همراه هوشمند، نشر دیجیتال، شبكه های اجتماعی، كسب و كارهای نو، خانواده و سبك دیجیتال، دانش دیجیتال، پایگاه های اینترنتی، بازی های رایانه ای و شبكه ملی فرهنگ تقسیم شده و آخرین دستاوردهای خود را طی یك هفته به علاقمندان ارائه می دهند.
علمی**9157**1569
خبرنگار: منصوره شوشتری**حسن فتحعلی ** انتشار: علی حبیبی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر