۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82730200
T T
۰ نفر

مرگ دومین فك خزری در پره صیادان مازندرانی

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82730200
مرگ دومین فك خزری در پره صیادان مازندرانی

ساری - ایرنا - تور صیادان مازندرانی در یك هفته اخیر دومین قلاده فك خزری ، تنها پستاندار دریای خزر را به كام مرگ كشاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هفته پیش هم یك قلاده فك خزری به خاطر گیر كردن در تور ماهیگیران مازندرانی در ساحل سرخرود در غرب استان تلف شد.
روابط عمومی محیط زیست مازندران روز دوشنبه اعلام كرد كه لاشه دومین فك خزری امروز در ساحل تالاب بین المللی میانكاله در شرق این استان پیدا شده است .
پارسال هم صیادان مازندرانی در همین منطقه یك قلاده فك خزری را كه داخل تور ماهیگیری گیر كرده بود با كمك نیروهای گارد حفاظت محیط زیست منطقه رها كرده و به درمانگاه ویژه این آبزی در آشوراده فرستاده بودند.
فُك خزری كه نام علمی آن ' پوسا كاسپیكا Pusa caspica ' است ، از پستانداران كمیاب آبزی دنیاست كه فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌كند.
این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و كاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.
** ناآگاهی صیادان ، علت مهم تلفات فك خزری
مسئول مركز درمانی و تحقیقاتی ' لنی هارد ' استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت كه آشنا نبودن صیادان مازندرانی و گیلانی با وضعیت زیستگاهی فك خزری سبب می شود تا هر ساله چند قلاده از این آبزی كمیاب در این استان ها تلف شود.
امیر صیاد شیرازی افزود : دوره طلایی برای زنده ماندن فك خزری پس از گرفتار شدن در تور ماهیگیری حدود 20 دقیقه است و صیادان باید در این مدت از گرفتار شدن فك خزری در تور آگاهی یافته و حیوان را رها كنند.
وی گفت : به نظر می رسد صیادان این دو استان خیلی دیر به تورهایی كه در آب های ساحلی پهن كردند ، سركشی می كنند و به همین دلیل با جسد فك مواجه می شوند.
شیرازی افزود : همه ساله تعدادی فك خزری در تور صیادان مازندرانی و گیلانی كشته می شوند و این روند در استان گلستان به دلیل آشنا بودن صیادان با دوره طلایی زنده ماندن فك در تور ماهیگیری به صفر رسیده است.
بر اساس آمار كمتر از یكصد هزار قلاده فك خزری در دریای خزر باقی مانده است .
فك خزری به‌طور میانگین یك و نیم متر طول و 68 كیلوگرم وزن دارد و یكی از كوچك‌ترین انواع فك به شمار می‌رود.
فك‌ها جانورانی با ارزش‌ هستند كه حتی با مدفوع خود یك منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اكوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.
فك‌ها در تابستان ، بهار و پائیز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌كنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌كنند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
۰ نفر