۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82730344
T T
۰ نفر

با حكم استاندار يزد

اكبر ابوالفضلي شهردار زارچ شد

۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82730344
اكبر ابوالفضلي شهردار زارچ شد

يزد - ايرنا - محمود زماني قمي استاندار يزد روز سه شنبه با پيشنهاد اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر زارچ با انتخاب اكبر ابوالفضلي به عنوان شهردار اين شهر موافقت و حكم وي را امضا كرد.

اعضاي شوراي شهر زارچ چندي پيش پس از چندين نشست‌ براي انتخاب شهردار، ابوالفضلي را كه از فرهنگيان با سابقه منطقه است ، انتخاب كردند.
پيش از اين علي رضا اسدي به عنوان سرپرست شهردار زارچ فعاليت مي كرد.
براي مديريت شهرهاي كمتر از 200 هزار نفر جمعيت، با انتخاب و پيشنهاد اعضاي شوراي شهر، استاندار حكم شهردار را امضا مي كند.
استان يزد 21 شهر دارد كه حكم شهرداران 20 شهر توسط استاندار و حكم شهردار مركز استان كه 656 هزار نفر جمعيت دارد، توسط وزير كشور صادر شد.
شهر زارچ مركز اين بخش با جمعيت حدود 20 هزار نفر از توابع شهرستان يزد در 10 كيلومتري مركز استان قرار دارد.
شهر زارچ تا سال 1342 خورشيدي جزو نواحي روستايي به شمار مي رفت و از اين سال به عنوان منطقه شهري شناخته شد. اين شهر از شمال به كوه هاي «دربيد» و «انجير» از شرق به شهر «شاهديه» و يزد، از جنوب به جاده خضرآباد و از غرب به «اشكذر» محدود است.
«زارچ» بعد از ميبد، قديمي ترين آبادي يزد است و تا سال 1340 شمسي معماري اين شهر عمدتا معماري رسمي رايج اين مرز و بوم بود، ولي اكنون بسياري از خانه هاي قديمي نوسازي شده و خانه هاي خشت و گلي جاي خود را به خانه هاي آجر و آهن و سيماني داده است.
«زارچ» بر اثر مجاورت با كوير خشك و پهناور نمك، نهايتا تحت تاثير آب و هواي خشك صحرايي قرار گرفته است.
منطقه «زارچ» داراي هفت رشته قنات بوده است كه قنات زارچ، طولاني ترين قنات جهان با قدمت بيش از 3000 سال چندي پيش در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد. يكي از ويژگي هاي قنات زارچ مقطع مربعي آن است كه پيشينه حفر آن، به زمان زرتشتيان مربوط است.
قنات زارچ، از روستاي فهرج در 60 كيلومتري شهر يزد سرچشمه مي گيرد و حدود 30 كيلومتر آن نيز از «اكرميه» تا دروازه قرآن، از زير شهر يزد مي گذرد و پس از خروج از يزد و طي چند كيلومتر ديگر، به بخش زارچ مي رسد.
پس از ورود اسلام به ايران، مسجد جامع، بزرگ ترين و معروف‌ترين مسجد تاريخي يزد در حريم قنات زارچ ساخته شد و چند ميله چاه اين قنات در محدوده اين مسجد قرار گرفت تا علاوه بر پر كردن آب انبار وسيع زير مسجد، نمازگزاران هم بتوانند از طريق پاياب، براي وضو گرفتن از آب قنات استفاده كنند كه اين پاياب هنوز هم قابل استفاده است.
تا 40 سال قبل، آبدهي قنات زارچ بيش از 150 ليتر در ثانيه بود، اما به دليل حفر بي رويه چاه هاي عميق و نيمه عميق در حريم آبي قنات، آبدهي آن به شدت كاهش يافته، به طوري كه آبدهي قنات زارچ 28 ليتر در ثانيه است و سال هاست در حال دست و پنجه نرم كردن با فاضلاب و خشكسالي است.
همچنين زارچ رابه دليل وجود بيش از 30 حسينيه و مسجد، شهر حسينيه‏ها مي نامند و بسياري از مردم، زارچ را به علت مراسم‎ عاشورايي و شور حسيني در ايام محرم و صفر مي‎شناسند.
7532*2047* خبرنگار: سعيد صادقي مقدم - انتشار- عباسقلي اشكورجيري
irnayazdd@