وقف بايد مطابق با نيازهاي جامعه باشد/ بايد به مردم آگاهي بدهيم

تهران - ايرنا - نماينده ولي فقيه و رييس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: بايد به مردم مشورت و آگاهي بدهيم تا مطابق با نيازهاي جامعه وقف كنند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين علي محمدي سخنران پيش از خطبه هاي اين هفته نماز جمعه در دانشگاه تهران افزود: با توجه با مطالعه وقف نامه ها و نيات واقفين كه بيش از 800 نوع نيت واقف بدست آمده است به اين نتيجه رسيده ايم كه بايد بر روي برخي از وقف ها مانند وقف براي فعاليت هاي قرآني، اشتغال، ازدواج، كمك به خانواده هاي نيازمند و بي سرپرست وكمك به كودكان كار تاكيد و توجه بيشتري شود.
وي يكي از نيازهاي مهم امروز جامعه را وقف براي توليد علم و فناوري ذكر كرد و افزود: اين امر مهم مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و معظم له در جلسات خصوصي و خاص به اين امر تاكيد فراوان داشتند.
نماينده ولي فقيه در اوقاف ادامه داد: اگر بخواهيم مشكلات اقتصادي و اجتماعي كشور را حل كنيم يكي از مولفه هاي مهم توليد علم و فناوري است كه بايد اين مهم در نيات واقفين كشور لحاظ شود.
وي از رسانه ها و شخصيت ها كه افكار عمومي كشور را در اختيار دارند خواست براي وقف در جهت توليد علم و فناوري مردم را مشورت و هدايت كنند.
محمدي با اشاره به برخي از اقدامات سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: در ايام اربعين در 74 نقطه در داخل كشور و مرزهاي مختلف و داخل كشورعراق موكب هايي براي خدمت رساني به زائرين اربعين برپا شد.
وي با اشاره به زلزله اخير در غرب كشور، اظهار كرد: از اولين ساعات وقوع زلزله در غرب كشور مسئولان اوقاف خود را به اين مناطق رساندند و امكانات مورد نياز را در حد امكان در اختيار زلزله زدگان قرار دادند.
رييس سازمان اوقاف با بيان كمك هاي اين سازمان به زائرين حضرت امام رضا (ع)، ادامه داد: در 92 ايستگاه اعم از بقاء متبركه، مساجد و حسينه ها به 40 هزار نفر از زائراني كه در مسير زيارت به مشهد مقدس هستند، خدمت رساني مي شود و 500 حسينيه نيز براي اسكان آنان در نظر گرفته شده است.
وي يكي از سنت هاي پسنديده پيامبر(ص) و ائمه (ع) را سنت وقف خواند و در باره آثار و بركات اين سنت حسنه در كشور گفت: در كشور يكهزار و 400 مركز درماني از موقوفات وجود دارد كه در آنها به مردم خدمت رساني مي شود و همچنين 133 بيمارستان كه 30 بيمارستان فقط در شهر تهران وجود دارد، از موقوفات مي باشد.
محمدي در باره موقوفات فرهنگي نيز گفت: 6 هزار و 800 موقوفه در موضوعات فرهنگي، علمي و پژوهشي اعم از دانشگاهها، حوزه هاي علميه ، مدارس، كتابخانه ها و مراكز علمي و پژوهشي در كشور وجود دارد كه مردم از آن بهره مي برند.
رييس سازمان اوقاف به وجود 70 هزار مسجد در كشور كه به صورت موقوفه مي باشند اشاره كرد و افزود: جدا از مساله تبليغ ائمه جماعت كه در مسجد صورت مي گيرد، زمين و خود اين مساجد جزو موقوفات مي باشند.
وي با بيان اين كه برخي از مراكز ورزشي در كشور هم از موقوفات مي باشند، گفت: ورزشگاه هايي مانند وزشگاه شهيد دستغيب در شيراز و ورزشگاه تختي در اصفهان به صورت وقف مي باشند كه شايد برخي از مديران و بهره برداران هم اين موضوع را ندانند.
محمدي افزود: انتظار اين است كه اين موقوفات به مردم اطلاع رساني شود تا مردم نسبت به آن آگاهي بيشتري داشته باشند و تشويقي براي امر وقف در مردم ايجاد شود.
وي ادامه داد: نكته مهم ديگر در امر وقف اين است كه اين سنت حسنه را به يك گفتمان عمومي تبديل كنيم همانطور كه در زمان پيامبر اكرم (ص) هر صحابي يك موقوفه اعم از موقوفه جزئي و كلي داشت مثلا وقف يك جلد قرآن يا كتاب نيز مي تواند شامل وقف باشد.

**وقف جمعي يا گروهي
نماينده ولي فقيه در اوقاف گفت: وقف جمعي و گروهي از پيشنهادهايي بود كه به مجلس شوراي اسلامي ارايه شد و شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كرد و بر اساس آن يك گروه مي توانند با سرمايه گذاري محلي را وقف كنند و هم اكنون نيز 3 بيمارستان تخصصي با كمك هاي تعدادي از پزشكان و واقفين در حال ساخت مي باشد.
اجتمام**1193
خبرنگار:حسن حيدري*ناشر:اميركاردان
۰ نفر