۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82733947
T T
۰ نفر

احتمال بازگشت ماهاتیرمحمد به عرصه سیاسی مالزی

۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82733947
احتمال بازگشت ماهاتیرمحمد به عرصه سیاسی مالزی

كوالالامپور – ایرنا – 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی كه در فاصله سالهای 1981 تا 2003 به مدت 23 سال هدایت این كشور را در اختیار داشت 15 سال پس از كناره گیری قدرت تصمیم دارد در چهاردهمین انتخابات سراسری این كشور شركت كند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روزنامه 'استریت تایمز'، یك مقام ارشد حزب 'بومی تباران متحد مالزی' (برساتو) كه رهبری آن بر عهده 'ماهاتیر محمد' است اعلام كرد كه نخست وزیر اسبق مالزی قصد دارد در انتخابات سراسری این كشور شركت كند.
پیر عرصه سیاست مالزی كه اكنون 92 سال دارد، درصورت شركت در انتخابات این كشور از حوزه انتخابی جزیره 'لنكاوی' كه از قطب های گردشگری مالزی است و یا 'پوتراجایا' كه پایتخت ستادی این كشور است، وارد انتخابات می شود.
'عبدالرشید عبدالرحمان' معاون حزب 'بومی تباران متحد مالزی' در گفتگو با رسانه های مالزی بیان كرده است كه 'ماهاتیر' به احتمال زیاد از حوزه 'لنكاوی' وارد انتخابات می شود.
چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی كه طبق موعد رسمی باید در ماه اوت سال آینده برگزار شود، قرار است در 6 ماه آینده توان احزاب مختلف این كشور را در كسب 222 كرسی مورد سنجش قرار دهد.
كرسی جزیره 'لنكاوی' از سال 1995 تاكنون همواره در اختیار حزب مالایی تباران متحد (آمنو) بوده و با توجه به ظرفیت گردشگری آن برای دولت حاكم از اهمیت خاصی برخوردار است.
گفته می شود كه 'ماهاتیر محمد' در دوران نخست وزیری خود جزیره نه چندان كارآمد 'لنكاوی' را به یك مقصد گردشگری بین المللی تبدیل كرده است، در بین 30 هزار رای دهنده این جزیره حامیان زیادی دارد.
نخست وزیر اسبق مالزی كه از حدود سه سال پیش با این باور كه 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر فعلی این كشور به دلیل فساد مالی باید از كار خود كناره گیری كند، وارد عرصه سیاسی شده و با تشكیل حزب جدید 'بومی تباران متحد مالزی' و همچنین تشكیل ائتلاف امید قصد دارد تا بار دیگر قدرت و توان سیاسی خود را به قضاوت مردم این كشور بگذارد.
این درحالی است كه حزب حاكم 'آمنو' كه دولت را به رهبری نجیب تون رزاق برعهده دارد و نخست وزیر مالزی سیاست های اقتصادی دولتش راكارآمد دانسته و با ارائه برنامه چشم انداز تحول اقتصادی این كشور قصددارد تا مالزی را به یكی از كشورهای پیشرو اقتصادی در جنوب شرق آسیا تبدیل كند.
شبك**آساق**241**1599**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی