۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82736036
T T
۰ نفر

دستهایی كه در جیب عكاسان حرفه ای رفته اند

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82736036
دستهایی كه در جیب عكاسان حرفه ای رفته اند

تهران-ایرنا- عكاسان حرفه ای كه گاه وظیفه ثبت لحظات سرنوشت ساز و گاه ضبط احساسات ناب بشری و طبیعی را عهده دار شده و گاهی نیز با یك فریم، بار اطلاع رسانی به اندازه صدها خبر را بر دوش كشیده اند و تاریخ ساز شده اند این روزها در محاصره رقیبان غیر حرفه ای، عرصه را بر خود تنگ می بینند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، عكاسی یكی از هنرهای مهم در عرصه اطلاع‌ رسانی است كه حاصل آن علاوه بر جنبه های هنری به عنوان اسناد معتبر تاریخی، كاربرد و تأثیر داشته و دارد.
هر چند در گذشته، داشتن دوربین عكاسی به عنوان یك وسیله تزیینی ویژه خانواده های ثروتمند بود اما اكنون هر فرد در جامعه حداقل یك دوربین عكاسی و یا گوشی موبایل دارای دوربین با كیفیتی خوب، در اختیار دارد و لحظه های ناب را ثبت می كند.
هرچند، خیلی ها عكاسی را به صورت تفننی دنبال می كنند اما عده ای نیز به صورت حرفه ای در پی این رشته هستند و از طریق شغل عكاسی و یا فیلمبرداری امرار معاش می كنند و زیر نظر اتحادیه عكاسان مشغول فعالیت هستند.
اتحادیه عكاسان با عمر 74 ساله، اكنون با حدود یك هزار و 800 نفر عضو جواز دار، یكی از بزرگترین اتحادیه های صنفی تهران است و البته چند سالیست كه با معضلات و مشكلات عدیده ای دست و پنجه نرم می كند.
نایب رئیس اتحادیه عكاسان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: صنف عكاسی قدمتی دیرینه دارد و عكاسان مجوز دار كه در این حرفه فعالیت می ‌كنند نباید مورد بی مهری قرار گیرند.
رحمت اله قادری با اشاره به مشكلات این صنف گفت: متاسفانه شرایط حرفه عكاسی به گونه ای شده است كه همه در آن ورود پیدا می كنند و به نوعی همه دست در جیب عكاسان گذاشته اند كه این نوعی بی عدالتی است.
قادری افزود: یكی دیگر از مشكلات دخالت ‌های غیرقانونی بعضی از دستگاه‌ های اجرایی دولتی، كه خودشان مجری و متولی قانون هستند به طور غیرقانونی، اقدام به ایجاد واحدهای عكاسی در بخش ‌های اداری زیرمجموعه خود كرده ‌اند.
این هنرمند بیان داشت: برخی از دستگاه‌ های اجرایی دولتی، به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود، نسبت به درآمدزایی از راه عكاسی اقدام كرده و باعث ایجاد تداخل صنفی شده اند.
قادری تصریح كرد: برخی مراكز عمومی همچون دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +10 كه كار عكاسی را انجام می ‌دهند و زیر مجموعه ما نیستند، در واقع این حق را از عكاسان جواز دار گرفته اند، علاوه بر این آموزش و پرورش، شهرداری و دیگر مراكز و ادارات دولتی و غیر دولتی نیز عكس پرسنلی می گیرند درصورتیكه مجوز ندارند.
وی با اشاره به مشكل حذف حدود صنفی و صدور جواز كسب برای واحدهای موقعیت اداری گفت: تالاردارها معضل دیگری هستند كه در كار عكاسی دخالت كرده و آتلیه سیار غیرمجاز در تالارها و یا آتلیه ها با عكاس های بدون جواز قرارداد می بندند كه برای حل ای مشكل، چهار سال پیش در حضور رئیس اتاق اصناف و اماكن نماینده حقوق اصناف، هیات مدیره و رئیس اتحادیه تالار داران به تعامل رسیدیم اما متاسفانه این بخشنامه اجرا نشد و تالار دارها همانند گذشته به كار خود ادامه دادند.
این هنرمند عكاس تاكید داشت: باید بدانیم خانواده هایی از این طریق، روزی می خورند و نگذاریم كه تداخل صنفی به وجود آمده باعث آسیب به آنها شود.
نایب رئیس صنف عكاسان بیان داشت: اگر قانون به درستی در اتحادیه عكاسان اجرا شود دیگر مشكلی نخواهیم داشت، اكنون ما هیچ گونه قدرتی نداریم و اهرم ما فقط اداره اماكن است كه آن نیز طبق ماده 28 دستور پلمب و تشكیل پرونده را می دهد.
وی گفت: ما آماده هر گونه همكاری با دولت و قوه قضاییه هستیم اما می خواهیم كه آنها نیز به ما توجه كنند و در اعلام تخلفات این صنف بین فرد جواز دار و غیر جواز دار فرق بگذارند و بدانند كه فردی كه جواز دارد فعالیت خود را به درستی در چارچوب قانون نظام صنفی انجام می دهد.
قادری تصریح كرد: مشكل اصلی در این است كه فرق بین فرد جواز دار و بی جواز شفاف نیست و معایب فرد بی جواز برای مردم تعریف نشده است.
وی افزود: عكس، حریم خصوصی اشخاص است و برای ورود به حریم خصوصی افراد، باید شرایط لازم و پایبندی اخلاقی و حرفه ای داشته باشیم.
قادری با اشاره به اینكه عكاس جواز دار چه مراحلی را باید طی كند، گفت: كسی كه می خواهد جواز بگیرد باید مجوزهای پلیس اماكن، پلیس +10 و انجام آزمایشات عدم اعتیاد و سوء پیشینه را بگیرد و بعد از كسب مهارت و دوره های لازم و اصول اخلاق حرفه ای موفق به كسب جواز می شود كه به طور حتم فردی قانونمند و قانونگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: متاسفانه امروز در هر مكانی كار عكاسی غیر حرفه ای و به دور از پایبندی به اصول اخلاقی انجام می شود كه اینها هیچ گونه مجوزی ندارند كه به نظر من باید به مردم اطلاع رسانی شود.
قادری خاطرنشان كرد: در قضیه ای كه چند وقت پیش اتفاق افتاد و دادستان كشور آن را مطرح كردند، اشخاصی بودند كه هیچ جوازی از اتحادیه عكاسان نداشتند و این متخلفان جزء اعضای جواز دار اتحادیه عكاسان نبوده اند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه برای آگاهی مردم از عكاسان جواز دار گفت: اتحادیه عكاسان سامانه ای راه اندازی كرده كه با مراجعه به آن متوجه می شوید كه عكاس، مجوز دار یا بی مجوز است و هدفمان ساماندهی عكاسان است تا مردم در یك جاده امن حركت كنند و ثبت لحظات خوب خود را به افرادی مورد اعتماد بسپارند.
نایب رئیس صنف عكاسان افزود: اگر قانون به درستی اجرا شود هیچ گونه تداخل صنفی به وجود نخواهد آمد همچنین همه می توانند با مراجعه به سایت WWW.EAKASAN.IR و یا كانال @EAKASN از فهرست عكاسان مجوز دار اطلاع كسب كنند.
فراهنگ**9338**1055
خبرنگار:صدیقه بهارلو**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر