۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82736309
T T
۰ نفر
كم تحركي ناشي از استفاده بي رويه از فضاي مجازي و بروز مشكلات مفصلي

تهران- ايرنا- عضو هيات مديره انجمن ارتوپدي ايران با انتقاد از استفاده بي رويه از وسايل ارتباط جمعي به ويژه تلفن همراه،نرم افزارهاي پيام رسان و شبكه هاي اجتماعي گفت: ادامه اين رويه منجر به بروز مشكلات مفصلي حاد از جمله تخريب مفاصل و جمود عضلات مي شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر غلامعلي عكاشه روز دوشنبه در حاشيه بيست و پنجمين كنگره انجمن ارتوپدي ايران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در گذشته افراد براي خريد يا خواندن يك كتاب يا به دست آوردن اطلاعاتي در مورد يك موضوع، حركت كرده و به كتابخانه مي رفتند يا براي انجام بسياري ديگر از امور بايد مسافتي را طي مي كردند، اما اكنون فضاي مجازي با در دسترس قرار دادن همه نوع امكاناتي افراد را به بي تحركي ناخواسته كشانده است.
وي افزود: وقتي كه تحرك افراد كاهش مي يابد، زندگي در يك چارديواري محدود مي شود؛ بنابراين به تدريج مفاصلي كه قرار است حركت طبيعي داشته باشند، به مفاصلي بي حركت تبديل شده، تحرك آنها محدود مي شود و در نهايت به تدريج عملكرد طبيعي مفصل مختل شده و فرد با جمود مفصلي و ضعف عضلاني رو به رو مي شود.
متخصص و جراح ارتوپدي همچنين افزايش اميد به زندگي و طول عمر افراد را از ديگر عوامل شيوع تخريب مفصلي عنوان و اظهار كرد: با افزايش سن اميد به زندگي به بالاي 70 سالگي در كشور و افزايش ميزان كم تحركي در بين افراد، تخريب مفصلي به يكي از معضلات و مشكلات شايع ارتوپدي تبديل شده است.
عكاشه افزود: تغيير در سبك زندگي سنتي ايراني مانند استفاده زياد از خودروها و شيوع كم تحركي و تغيير در شيوه تغذيه اي از جمله ديگر عوامل ايجاد كننده مشكلات ارتوپدي در كشور است.
وي ادامه داد: مجموع اين عوامل سبب افزايش صدمات استخواني و مفصلي شده است؛ به همين دليل تكنيك ها، مواد و تجهيزات ارتوپدي نيز رو به پيشرفت گذاشته است و در ايران نيز دانش متخصصان مطابق با علوم روز دنيا همواره درحال ارتقا است و تجهيزات مورد نياز با استانداردهاي بين المللي وجود دارد.
عضو هيات مديره انجمن ارتوپدي ايران همچنين از شمار بالاي تصادفات جاده اي انتقاد كرده و گفت: سالانه 25 هزار مرگ و مير ناشي از حوادث جاده اي در كشور داريم و به طور متوسط چهار نفر مصدوم و چهار نفر نيز به نگهداري از مصدومان پس از حادثه و بروز معلوليت ها مي پردازند.
عكاشه با اشاره به هزينه هاي سنگين جسمي، اقتصادي و رواني به جامعه در اثر حوادث جاده اي، خواستار توجه بيشتر در زمينه پيشگيري از بروز اينگونه حوادث در كشور شد.
بيست و پنجمين كنگره جراحان ارتوپدي از 29 آبان ماه تا 3 آذر ماه سال جاري در هتل المپيك تهران برگزار مي‌شود و در اين كنگره 11 سخنران خارجي از كشورهاي آمريكا، كره، تركيه، آلمان ، كلمبيا، انگليس، كانادا، اتريش حضور دارند .
علمي**1834**1440
خبرنگار: ناهيد شفيعي ** انتشار: گلشن
۰ نفر