۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82737581
T T
۰ نفر
رئیس سازمان راهداری: 15 هزار كیلومتر حفاظ بتنی  برای ایمنی راههای كشور نیاز است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: 15 هزار كیلومتر حفاظ بتنی برای افزایش ایمنی راههای كشور نیاز است .

به گزارش ایرنا، داود كشاورزیان روز سه شنبه در ' همایش دوام حفاظ های بتنی راه' افزود: بیش از 70 سال از عمر استفاده از حفاظ های بتنی در جهان می گذرد این در حالی است كه در ایران از 15 سال قبل از این حفاظ ها استفاده می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: عمر مفید حفاظ های بتنی و نیوجرسی ( مانع بتنی )در راه های كشور 5 و یا 6 سال است این درحالی است كه عمر مفید این سازه های بتنی در كشور های مختلف جهان بیش از 15 سال است.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان این كه باید عمر مفید حفاظ های بتنی و نیوجرسی در راه ها به 15 سال افزایش یابد، گفت: در بسیاری از راه های كشور شاهد از بین رفتن نیوجرسی ها به علت برخورد خودروها با این سازه های بتنی هستیم در حالی كه بسیاری از آنها به علت برخورد سنگ و یا نمك پاشی در راه های از بین رفته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینكه روز بروز باید استانداردهای تولید سازه های بتنی در كشور سخت تر شود، افزود: هم اكنون 17 شركت در كشور بتن قابل قبولی تولید می كنند كه تنها 3 شركت دارای گواهینامه فنی هستند.
به گفته وی، برای افزایش مقاومت بتن و سازه های بتنی مورد استفاده در راه ها و مقاومت آن در برابر نمك و محیط های مختلف آب وهوایی باید مطالعات علمی خود را افزایش دهیم تا حفاظ های تولیدی در كشور بیش از 15 سال عمر مفید داشته باشند.
كشاورزیان اظهارداشت: ما باید در كشور پراكندگی قابل قبولی در تولید بتن و نیوجرسی داشته باشم تا مجبور نشویم برای جابجایی نیوجرسی ها از شمال به جنوب كشور و یا بالعكس هزینه های زیادی را پرداخت كنیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان كرد: از 3 سال پیش در تهیه وسایل و مصالح مورد نیاز راه های كشور گام های اساسی برای استفاده از مصالح استاندارد برداشته شده و عموما مصالح و سازه های بتنی از شركت های دارای مجوزهای قانونی خریداری می شود.
كشاورزیان با اشاره كاهش مصرف سیمان در كشور خواستار كاهش تولید آن شد و گفت: بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد كرده ایم كه میزان تولید سیمان كاهش یابد، زیرا هم اكنون ظرفیت هیچ یك از واحد های تولیدی به طور كامل 100 درصدی نیست.
وی گفت: تولید هر تن سیمان در كشور حدود 30 دلار هزینه در بر دارد، این در حالی است كه تولیدكنندگان برای فروش آن به قیمت 25 دلار تلاش می‌كنند در حالی كه برای تخریب محیط ‌زیست هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: در حال حاضر هركسی به خود اجازه می‌دهد كه حفاظ بتنی تولید كند و با توجه به كوچك بودن مقیاس‌های تولیدی، انجام كارهای تحقیقاتی برای آن‌ها توجیه ندارد و تولید آنها طبق همان روش قدیمی بدون توجه به یافته‌های عملی است.
كشاورزیان خاطرنشان كرد: در حالی كه قیمت جهانی حامل های انرژی گاز و برق حدود 250 تا 300 تومان است، قیمت آن در داخل كشور بر اساس واحد محاسبه بین 70 تا 80 تومان است و اگر یارانه های انرژی در حوزه تولید سیمان و بتن همانند اسفالت حذف شود در این صورت قیمت سیمان به صورت واقعی خواهد بود.
معرفی مشخصات حفاظ های بتنی مناسب، الزامات ساخت حفاظ های بتنی و دوام آنها و ارائه دستورالعمل های كنترل كیفی حفاظ های بتنی از محورهای مهم برگزاری همایش دوام حفاظ های بتنی راه در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، هم اكنون طول راههای كشور 210 هزار كیلومتر است كه 34 هزار كیلومتر آن را راههای شریانی و حیاتی به خود اختصاص داده كه 75 درصد رفت و آمد خودروها در كشور از طریق آن انجام می شود.
IRNAeco@
اقتصام**1108** 6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر