۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۲۱
کد خبر: 82738243
T T
۰ نفر
روزنامه لبناني: الحريري براي رهبري يك جريان مخالف جديد به لبنان بازمي گردد

تهران – ايرنا – روزنامه لبناني الجمهوريه با بيان اينكه « سعد الحريري براي رهبري يك جريان مخالف جديد به لبنان باز مي گردد»، نوشت: الحريري هرگز بدون برآورده شدن شروطش، استعفاي از نخست وزيري لبنان را پس نمي گيرد، شروطي كه در متن استعفاي خود در رياض اعلام و در مصاحبه تلويزيوني مشهورش با تلويزيون المستقبل تكميل كرد.

به گزارش ايرنا، الجمهوريه روز سه شنبه مقاله اي را به قلم « طارق ترشيشي» چاپ كرد كه در آن آمده است: الحريري باز مي گردد تا يك جريان مخالف جديد را رهبري كند و بهترين دليل نشست هاي مركزي فراكسيون المستقبل در پارلمان لبنان و هماهنگي هاي گروه 14 مارس ( آبي ها) و كادرهاي آن است.
« اما الحريري عناوين اين جريان مخالف ، برنامه ها و شعارهاي آن را در سخنراني خود در مراسم استقبالي كه فردا در'بيت الوسط' در مركز بيروت و در « بعبدا» كاخ رياست جمهوري لبنان براي او ترتيب داده شده است، مشخص خواهد كرد. حزب المستقبل كه رياست آن را سعدالحريري برعهده دارد درصدد است تا اين استقبال را به اجتماعي بزرگ تبديل كرده و از يكپارچگي ، همبستگي ملي و سياسي كه الحريري را حمايت مي كند، بهره ببرد».
در اين استقبال قرار است همه احزاب گروه 14 مارس و هم پيمانان آنها مشاركت كنند و حتي گفته شده 'اشرف ريفي' وزير سابق دادگستري كه به دشمن الحريري تبديل شده حاضر خواهد بود وهمچنين حزب «نيروهاي لبناني» به رياست « سمير جعجع» براي اين كه نشان دهد اختلاف ميان آن ها و حزب المستقبل صحت ندارد در اين استقبال مشاركت خواهد كرد.
سعدالحريري حدود 16 روز قبل در اقدامي نامتعارف و ترديدآميز در رياض و از طريق شبكه سعودي العربيه استعفاي خود را از نخست وزيري لبنان اعلام كرد اما لبناني ها به ويژه ژنرال' ميشل عون' رئيس جمهوري لبنان اين استعفا را نپذيرفتند و با تاكيد به اينكه نخست وزير كشورشان درعربستان در بازداشت و در وضعيتي بغرنج بسر مي برد، بر بازگشت سريع او به بيروت براي تعيين تكليف استعفايش تاكيد كردند.
رياض بعداز فشارهاي روز افزون بين المللي و منطقه اي و با وساطت فرانسه مجبور شد به الحريري و همسر و يك فرزندش اجازه دهد راهي پاريس شوند تا چند روز بعد از آنجا به بيروت برود . هنوز دو فرزند نخست وزير لبنان در گروگان سعودي ها هستند.
الحريري گفته است كه بعداز سفر به قاهره فردا چهارشنبه در بيروت و در مراسم جشن هفتادوچهارمين سالگرد استقلال لبنان از قيموميت فرانسه شركت و همچنين تكليف استعفايش را بعداز ملاقات با رئيس جمهوري لبنان روشن مي كند.
وي قرار است شامگاه امروز با « عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهوري مصر ملاقات كند.
در ادامه اين مقاله آمده است: برخي افراد آگاه از مقدمات استقبال از الحريري تاكيد مي كنند حزب المستقبل و هم پيمانان آن در اين استقبال شركت كنند بعداز آنكه تصميم گرفتند از آنچه كه الحريري را به اعلام استعفا و اقامت در رياض براي دو هفته و پس از آن رفتن به پاريس در روزهاي اخير وادار كرد، عبور كنند.
« افراد آگاه فاش كردند كه سخنراني الحريري در مراسم استقبال و پس از آن، سقف سياسي مطالبات او را نشان خواهد داد و متناسب با بيانيه پاياني اجلاس اخير وزيران خارجه عضو كشورهاي اتحاديه عرب خواهد بود».
اجلاس وزيران خارجه اتحاديه عرب يكشنبه شب گذشته به درخواست عربستان عصر در قاهره تشكيل شد و مواضعي ضد مقاومت لبنان و جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كرد.
وزيران خارجه قطر، لبنان، سوريه، عراق، عمان،الجزاير دراين اجلاس شركت نكردند و اما رژيم صهيونيستي از بيانيه استقبال كرد.
در ادامه گزارش الجمهوريه آمده است: شايد به اقتضاي بازي هاي سياسي در مرحله پيش رو، سقف مطالبات الحريري ازسقف بيانيه اتحاديه عرب هم فراتر رود.
اين روزنامه لبناني افزود: به نظر مي رسد در مرحله پيش رو انتظار مي رود در چارچوب يك دولت موقت عهده دار امور جاري براي جلوگيري از ايده تشكيل يك دولت جديد، شاهد آمادگي پرشوري براي برگزاري انتخابات پرلماني در ماه مارس آينده باشيم، حال الحريري اين ماموريت را به عهده گيرد و يا شخصيت سياسي ديگري براي آن انتخاب شود.
« بسياري از سياستمداران لبناني معتقدند، اولا هيچ گروه سياسي مشتاق به تشكيل دولتي نيست كه فقط پنج ماه عمر خواهد كرد و دوم آنكه غيرممكن است يك دولت غيرسياسي (تكنوكرات) و يا يك دولت سياسي تشكيل شود كه تمام اركان سياسي لبنان در آن مشاركت نداشته باشند».
« برخي سياستمداران باور دارند جريان مخالفي كه الحريري قصد دارد رهبري آن را به عهده بگيرد، راه ورودش به كارزار انتخابات پارلماني و كسب اكثريت كرسي هاي پارلمان است كه در آينده جايگاه او را در هرم قدرت لبنان به ويژه برمبناي برآوردهاي انتخاباتي و شرايط پيش از استعفا و مرحله كنوني ، تقويت خواهد كرد».
« اين محاسبات و شرايط بيانگر ترس گروه هاي سياسي نزديك به الحريري به ويژه حزب المستقبل از شكست آنها در انتخابات پارلماني آينده مي باشد كه قرار است بر مبناي نظام نسبي بودن آرا برگزار شود و بنابر اين در اين انتخابات هيچ گروهي نمي تواند بدون ائتلاف هاي انتخاباتي با تعداد زيادي از احزاب سياسي اكثريت كرسي هاي پارلمان را كسب كند».
الجمهوريه خاطرنشان كرد: الحريري بر استعفاي خود اصرار و آن را به صورت كتبي و شفاهي و مبتني بر متني كه از طريق شبكه خبري العربيه در رياض قرائت كرد، ارائه مي كند تا زمينه براي تشكيل جريان مخالفي كه آن را تحت عنوان « پايان دوران همنشيني و آغاز دوران روياروئي» رهبري خواهد كرد، فراهم شود.
اين روزنامه لبناني اضافه كرد: در دوران جديد ديگر فرصتي براي هرگونه همنشيني بين الحريري و حزب الله زير سقف دولتي واحد وجود نخواهد داشت و نشانه هاي اين وضعيت از زمان اعلام استعفايش در رياض و تكرار آن در بيروت چه قبل و چه بعداز ملاقات با « ميشل عون» رئيس جمهوري لبنان نمايان شده است.
« گروهي از سياستمداران انتظار دارند كه لبنان در مرحله استعفا و تشكيل دولت موقت عهده دار امور شاهد تنش هاي سياسي و اقتصادي باشد چرا كه در عرصه داخلي لبنان صف بندي هاي سياسي جديد و قديم حاكم خواهد بود و نزاع سياسي شديدي بين گروه ها و احزاب سياسي در چارچوب كارزار انتخابات پارلماني درخواهد گرفت».
الجمهوريه نوشت: اين نگراني وجود دارد كه تحريم هاي اقتصادي و مالي آمريكا كه در مجالس سنا و نمايندگان اين كشورعليه حزب الله آماده مي شود زمينه سازتحريك برخي از گروه ها و نيروهاي لبناني مخالف رياست جمهوري ميشل عون عليه حزب الله شود ، به ويژه آنكه در روزهاي گذشته نشانه ها حاكي از آن هستند كه شانس پروژه هاي بزرگ نظامي به نفع جنگ هاي محدود، محلي و يا امنيتي كاهش يافته است و اين ترس وجود دارد كه ايجاد مقدمات براي شروع جنگي بزرگ در بهار آينده شروع شده است و بسياري انتظار وقوع آن را دارند.
خاورم**3224 ** 1324
مترجم: پرستو سعيدي // انتشار دهنده: فردين پازوكي
۰ نفر