۱ آذر ۱۳۹۶، ۸:۳۹
کد خبر: 82738564
T T
۰ نفر
معاون وزیر بهداشت: اخلاق پزشكی پیوست فرهنگی داشته  باشد

گرگان - ایرنا - معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: در بحث اجرای مباحث علم اخلاق پزشكی باید پیوست های فرهنگی كشور نیز مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر لاریجانی شامگاه سه شنبه در پنجمین كنگره سالانه اخلاق پزشكی ایران در گرگان اظهار كرد: جامعه پزشكی باید به برخی از حوادث اخلاقی در حوزه اخلاق پزشكی حساسیت بیشتری به خرج دهد و اجازه ندهد برخی از تصمیم گیری های بزرگ در این بخش مانند مباحث مربوط به مرگ مغزی و سقط جنین آسان سازی شده و ساده انگارانه به آن پرداخته شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت؛ اگر در بخش اخلاق پزشكی نگرانیم باید نگران نگاه جامعه به برخی از این حوادث هم باشیم.
وی گفت: برخی از تصمیمات پزشكان محدود به یك فرد یا مورد خاص نمی شود باید با دید وسیع تر و جامع تر به برخی مسائل در حوزه اخلاق پزشكی پرداخته و از پیوند فرهنگی نباید جدا شود.
لاریجانی اظهار كرد: مباحث اخلاق پزشكی موضوعات جدیدی بوده كه در حوزه علم ایجاد شده، اخلاق پزشكی در كشور ما جنبه دانشگاهی و آكادمیك داشته و یك رشته میان رشته‌ای است اما مهد آن باید معارف ما باشد با فلسفه، حقوق، الهیات و دیگر مباحث عجین شده و به برون داد این حوزه توجه شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه راهبردی مناسبی برای اخلاق پزشكی طراحی شده كه مهمترین دستاوردهای آن به روز رسانی دانش های این حوزه و ساماندهی اسناد مربوطه است.
وی اضافه كرد: سعی شده از همه ذی نفعان این حوزه استفاده كنیم والبته از همه نقدها و نظرات نیز استقبال خواهیم كرد.
لاریجانی ادامه داد: داشتن دروس متناسب با آموزه‌های دینی و اخلاقی یك نیاز ضروری است كه باید به سمت تدوین و كد سازی آن حركت كنیم.
به گفته وی؛ اعلام نظر در اخلاق پزشكی فقط مختص به رشته پزشكی نیست بلكه باید علما هم اعلام نظر كنند و تمام اصول آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت اخلاق مداری و گسترش اخلاق حرفه‌ای حركت كند.
لاریجانی تشكیل شورای عالی اخلاق پزشكی در وزارت بهداشت را از گام‌های برداشته شده در این زمینه دانست و اظهار كرد: هدف از تشكیل این شورا نهادینه شدن معرفت و عمل به اخلاق پزشكی بر پایه هنجارهای اسلامی و انسانی در همه اركان نظام سلامت جمهوری اسلامی به منظور استقرار نظام سلامت پاسخگو و احترام همه جانبه به كرامت انسانی است.
به گزارش ایرنا پنجمین كنگره سالانه اخلاق پزشكی ایران در گرگان به مدت سه روز ادامه دارد.
فاضل رییس دانشگاه علوم پزشكی گلستان ، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان در این كنگره سخنرانی و برخی از پزشكان منتخب از دانشگاه های كشور به ارائه مقاله های حوزه اخلاق پزشكی خواهند پرداخت.

** تلاش برای تنظیم یك درسنامه واحد در اخلاق پزشكی
دبیرعلمی پنجمین كنگره سالانه اخلاق پزشكی گفت: ایجاد همسویی بین متولیان آموزش اخلاق پزشكی برای حصول و تنظیم یك درسنامه واحد یكی از اهداف این كنگره است.
حمیدرضا نمازی در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ایجاد همگرایی و با حفظ تنوع تجارب آموزشی، تنظیم یك طرح نامه مشخص درحوزه آموزش اخلاق پزشكی را در این كنگره مد نظر داریم.
وی همچنین انتقال و تبادل تجربیات بین اساتید و همچنین افزایش سطح معرفتی اخلاق پزشكی را از دیگر راهبردهای این كنگره دانست و گفت: 275 مقاله به دبیرخانه رسیده است كه پس از طی مراحل سه گانه داوری 51 مقاله به صورت سخنرانی و 164 اثر نیز درقالب پوستر ارائه می شود.
به گفته وی؛ در این كنگره بحث‌های نوین پزشكی، اخلاق آموزش و آموزش اخلاقی، اخلاق پژوهش و پژوهش اخلاقی و اخلاق در پرستاری و مامایی، اخلاق سازمانی و موضوعات اخلاق بالینی- كلینیكی مباحثی كه مورد بحث قرار می گیرد.
پنجمین كنگره سالانه اخلاق پزشكی ایران با همكاری شورای عالی اخلاق پزشكی و مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گرگان در حال برگزاری است و همزمان اولین همایش مدرسان اخلاق پزشكی كشور نیز در كنار این كنگره برگزار می شود.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشاردهنده: پری سالارنیا
۰ نفر