2 هزار و 200 بیمار دیالیزی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد/ لزوم پیشگیری از شیوع بیماریهای كلیوی

مشهد- ایرنا- مدیر امور بیمارستانها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: 2 هزار و 200 بیمار دیالیزی در قالب فعالیت 41 مركز دیالیز در سطح خراسان رضوی زیر پوشش خدمات درمانی و مراقبتی این دانشگاه هستند.

دكتر مرتضی طالبی روز پنجشنبه در همایشی به مناسبت هفته حمایت از بیماران كلیوی در مشهد به وجود 600 دستگاه تخت دیالیز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد اشاره و بیان كرد: مشكلات زیادی برای بیماران دیالیزی وجود دارد و این دانشگاه سعی كرده با اقداماتی نظیر تامین نیروهای متخصص، تعویض و جایگزینی دستگاههای فرسوده و استفاده از روشهای جایگزین برای شناسایی سریع بیماران تا حدودی شرایط مناسبتری مهیا سازد.
وی همچنین به تهیه و تامین هزار و 150 دستگاه دیالیز با كمك افراد نیكوكار و مشاركت دانشگاه علوم پزشكی اشاره و بیان كرد: از حدود 2 سال پیش كمیته بررسی و درمان بیماران كلیوی در این دانشگاه فعال شده است.

* فقدان اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماریهای كلیوی
یكی از استادان دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این همایش گفت: از لحاظ پیشگیری ابتلا به بیماهای كلیوی در كشور و وزارت بهداشت اقدام خاصی صورت نگرفته است.
دكتر مسیح نقیبی افزود: دیابت و فشارخون به عنوان عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای كلیوی قابل مهار هستند ولی اگر خوب مها نشوند نارسایی كلیوی گریبانگیر افراد می شود. اگر به پیشگیری توجه نشود هرقدر هم كه مراكز دیالیز افزایش یابد تاثیری بر داشتن جامعه سالم نخواهد داشت.
وی ادامه داد: كیفیت دیالیز در 15 سال اخیر در ایران قابل مقایسه با سایر كشورها نیست و درجایگاه پایینتری قرار داریم.
این پزشك فوق تخصص نفرولوژی گفت: همچنین باید نظام مددكاری اجتماعی برای بیمارانی كه تازه متوجه نارسایی كلیوی می شوند وجود داشته باشد تا بیمار را برای دیالیز و پیوند آماده و توضیحات لازم را ارائه دهد.
وی افزود: بیماری كلیوی بیماری مزمن و طولانی است. از این بیماران حمایتهای چشمگیری در دنیا توسط دولتها می شود. در ایران نیز دیالیز رایگان می باشد كه نعمت بزرگی است.
دكتر نقیبی گفت: برای مهار بیماریهای كلیوی باید سعی در پیشگیری باشد و به جامعه آگاهی داد كه بیمار نشوند.
23 لغایت 30 آبان ماه به عنوان 'هفته حمایت از بیماران كلیوی' نام گرفته است.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین كریم زاده
7505/1858