۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82740625
T T
۰ نفر
بازگشایی فرودگاه صنعا و بنادر یمن درهاله ای از ابهام

تهران - ایرنا - با وجود آنكه عربستان به اطلاع سازمان ملل رسانده كه از امروز پنجشنبه فرودگاه صنعا و بنادر الحدیده و الصلیف در یمن برای ارسال كمك های انسانی به مردم یمن بازگشایی می شود، ولی منابع خبری اعلام كردند هنوز هم شواهدی دال بر باز شدن فرودگاه صنعا و بنادر یمن وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری سازمان بنادر و كشتیرانی یمن روز پنجشنبه ورود كشتی به بندر الحدیده و یا بندر الصلیف را تكذیب كرد.
سازمان بنادر و كشتیرانی یمن اعلام كرد به دنبال شركت های حمل و نقلی است كه گزارش دادند تعدادی كشتی با مواد غذایی با مجوز سازمان ملل را كه قرار بود در تاریخ 20 نوامبر (29 آبان) به یمن برسند را پیگیری می كند.
ائتلاف عربی به سركردگی عربستان همچنان مانع از ورود هواپیماهای سازمان ملل و هواپیماهای كمك رسانی به فرودگاه بین المللی صنعا می شود.
ائتلاف عربستان روز گذشته (چهارشنبه) در بیانیه ای ادعا كرد، بندر الحدیده و فرودگاه صنعا روز پنجشنبه از ساعت 12 به وقت محلی و 9 به وقت گرینویچ باز خواهد شد.
مازن غانم سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی مدنی یمن نیز به خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گفت كه ائتلاف سعودی امروز (پنجشنبه) نیز اجازه پرواز های هوایی به سازمان ملل و پرواز سازمان های بشردوستانه و پزشكان بدون مرز و برنامه جهانی غذا و همچنین كمك های یونیسف را نداده است.
وی گفت دو هواپیمایی كه روز گذشته در فردگاه صنعا به زمین نشستند یكی متعلق به سفارت روسیه برای انتقال كادر سفارت و دیگری وابسته به كمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی بود كه تنها اقدام به تخلیه پزشكی كاركنان خود كرد.
غانم گفت از 6 نوامبر جاری (15 آبان) تا امروز (پنجشنبه) پروازهای هوایی سازمان ملل و دیگر پروازهای بشر دوستانه و كمك رسانی و همچنین نقل و انتقال هوایی شهروندان یمنی از سوی ائتلاف عربی به سركردگی عربستان ممنوع است.
منابع آگاه در دفتر سازمان ملل در یمن در همین رابطه گفتند، از 6 نوامبر تا كنون، بیش از 220 تن از كارمندان امداد رسانی سازمان ملل در عمان مستقر هستند كه نمی توانند برای انجام وظایف انسان دوستانه خود وارد یمن شوند و 310تن از كارمندان وابسته به سازمان ملل و سازمان های بین المللی بشردوستانه نیز در صنعا مستقر هستند و تعداد 32 پرواز سازمان ملل و كمك های بشر دوستانه هم از زمان یاد شده لغو شده است.
سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی مدنی یمن خاطر نشان كرد رسانه های جمعی عربستان به منظور گمراه كردن افكار عمومی و كاهش فشار جهانیان بر آنان اقدام به دروغ پراكنی كرده و وعده های كذب می دهند.
ائتلاف عربستان به رهبری ریاض علیه یمن با ادعای این كه قصد دارد به منظور كاهش رنج مردم یمن به هواپیماهای سازمان ملل و كمك های بشردوستانه اجازه فرود در فرودگاه صنعا و یا پهلو گرفتن كشتی ها در بنادر الحدیده و الصلیف را بدهد از سازمان ملل خواسته تیمی را به منظور تایید كالاها به این مناطق اعزام كند.
پایگاه خبری فرانس 24 در همین رابطه نوشت، این اقدام عربستان بعد از درخواست های فوری سازمان های بشردوستانه از سازمان ملل برای تسهیل در عملیات امدادرسانی در یمن كه با بحران انسانی روبروست صورت گرفته است.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی جنگ ائتلاف عربستان در یمن تا كنون بیش از 8 هزار و 750 كشته و 50 هزار و 600 زخمی برجای گذاشته كه بیشتر آنان غیر نظامی هستند.
علاوه بر جنگ تحمیلی علیه یمن این كشور با بحران انسانی در نتیجه قحطی و گرسنگی به دلیل محاصره همه جانبه از سوی عربستان، روبروست.
سازمان ملل روز گذشته اعلام كرد كه مقامات سعودی به آنان اطلاع داده اند كه بندر الحدیده و الصلیف و فرودگاه صنعا از روز پنجشنبه باز می شود.
فرحان حق سخنگوی سازمان ملل در نیویورك گفت كه ما برای اطلاع از حوادثی كه به وقوع می پیوندد از نزدیك ناظر بر تحولات هستیم .
وی افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تحول خوب و مهمی خواهد بود.
در ادامه این گزارش یادآوری شده كه شورای امنیت در 9 نوامبر جاری (18 آبان) خواستار پایان دادن به محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی شد.
اعضای شورای امنیت نگرانی خود را از وضعیت فاجعه بار انسانی در یمن اعلام و بر اهمیت فعالیت همه بنادر و فرودگاه های این كشور تاكید كردند.
خاورم**مترجم: اكرم كرمی1408**انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده
۰ نفر