۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82741087
T T
۰ نفر
نهاد بین المللی تصمیم گیر در حوزه مجازی تشكیل شود

تهران-ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر الكترونیك و آی تی هند، تشكیل یك نهاد بین المللی تصمیم گیر برای كنترل و مقابله با تهدیداتی چون تروریسم، افراط گرایی و پورنوگرافی كودكان در فضای مجازی را پیشنهاد كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنااز تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه اجلاس بین المللی فضای مجازی در دیدار با وزیر الكترونیك و فناوری اطلاعات هند افزود: انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است و فرصت اقتصاد دیجیتال را در پیش رو داریم.
وی با با بیان اینكه كشورهای ایران و هند شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند، گفت: هند با جمعیت قابل توجه یك بازار بزرگ به حساب می آید و هر كسی آرزو دارد تا این بازار بزرگ را در اختیار داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به 15 برابر شدن پهنای باند و 10 برابر شدن كاربران اینترنت در ایران، افزود: 17 درصد فارغ التحصیلان ایران در رشته های IT هستند و حجم بازار ICT در ایران سه برابر شده است. ضمن اینكه در برابر یك واحد سرمایه گذاری بخش دولتی سه برابر بخش خصوصی سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.
آذری جهرمی ضمن دعوت از شركت ها و سرمایه گذاران هندی برای حضور در ایران، گفت: علاوه بر آن 23 هزار استارت آپ در ایران و 130 هزار ایرانی در كار ایجاد اپلیكیشن مشغول هستند.
عضو كابینه دولت دوازدهم ایران را قربانی حملات سایبری دانست و خاطر نشان كرد: ما برنامه ویژه ای برای حفاظت از كودكان داریم و كارهای مهمی در زمینه دفاع سایبری انجام داده ایم.
وزیر ارتباطات و فناور اطلاعات با تاكید بر ایجاد یك نهاد بین المللی تصمیم گیر، در حوزه فضای مجازی همچون سازمان ملل، اظهار كرد: در واقع یكی از دلایل این امر تهدیداتی چون تروریسم، افراط گرایی، نفرت پراكنی و پورنوگرافی كودكان است كه در فضای مجازی باید كنترل شود. ضمن اینكه حوزه های همكاری و ایجاد منافع مشترك زیادی در این حوزه با همكاری سالم وجود دارد كه ایجاد یك نهاد رسمی به آن كمك می كند.
وی بزرگ ترین تجربه در زمینه همكاری با برنامه نویسان دیگر كشورها را از آن هند دانست و افزود: امیدواریم در سه حوزه امنیت سایبری، فری لانسینگ، و دولت الكترونیك با هم تبادل تجربیات كنیم.
آذری جهرمی در پایان با ارایه پیشنهادی مبنی بر تشكیل كارگروهی مشخص از سوی 2 كشور، گفت: این كارگروه باید ظرف سه ماه آینده به بررسی راه های همكاری مشترك بپردازند و پس از آماده كردن نقشه راه همكاری، شما به ایران سفر كنید.

** مردم هند عاشق فناوری هستند
وزیر الكترونیك و IT هند نیز در این دیدار با بیان اینكه داستان دیجیتال هند در راستای فراگیری هر چه بیشتر است، گفت: جمعیت هند بسیار بالاست و 65 درصد ملت ما را جوانان زیر 35 سال تشكیل می دهند. ضمن اینكه هزاران كالج آی تی در هند مشغول به فعالیت هستند و مهمتر از همه عشق و علاقه مردم به این فناوری است.
وی با استقبال از دعوت آذری جهرمی برای همكاری با ایران، افزود: ما توانسته ایم از بخش دیجیتال در كشاورزی و در كمك رسانی به كشاورزان و ایجاد بازار دیجیتال برای آنان استفاده كنیم.
این مقام مسوول همچنین ایجاد یك ساز و كار مشترك را برای فعالیت یك نهاد بین المللی تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی را مفید دانست.
پنجمین اجلاس بین المللی فضای مجازی، وزیران، رهبران و مالكان صنایع فعال در حوزه فضای مجازی و همچنین دانشگاهیان درباره «اكو سیستم» فضای مجازی در جهان به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
برنامه ها و نمایشگاه‌های مختلفی كه در حاشیه این همایش ترتیب داده شده است كه شیوه های گوناگون تاثیرات فضای مجازی بر زندگی انسان ها را نشان می دهند.
شعار كنفرانس امسال این اجلاس بین المللی «فضای مجازی برای همه» است.
بیش از 3500 نفر از 124 كشور در این كنفرانس شركت می كنند كه در این اجلاس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز سخنرانی و به بیان دیدگاه های ایران در توسعه فضای مجازی خواهد پرداخت.
جهرمی چهارشنبه شب وارد دهلی نو شد.
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پیش از هند به مالزی سفر كرده بود. وی در كوالالامپور در سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی شركت كرد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132*1436*تنظیم: فرزانه سلامت بخش*انتشار:داود پورصحت*
۰ نفر