لاریجانی: آمریكا مسبب اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه است

استانبول- ایرنا- دكتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبكه تلویزیونی تی.آر.تی تركیه، آمریكایی ها را مسبب اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه خواند و گفت: آنها داعش و طالبان را با همراهی افراطیان منطقه به وجود آوردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، وی كه برای شركت در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به استانبول سفر كرده بود، در مصاحبه اختصاصی با شبكه تلویزیونی تی.آر.تی تركیه افزود: حتی خانم كلینتون در كتاب خاطرات خود اعتراف كرد كه آمریكایی ها داعش را به وجود آورده اند.
وی بیان كرد: آنها از به وجود آوردن تروریست ها هدف دیگری داشته و در صدد بودند تا با ایجاد درگیری بین مسلمانان، فضا و فرصت سوء استفاده اسرائیل را فراهم كنند و به همین علت امروز اسرائیلی ها از سركوبی داعش خیلی ناراحت شده و دنبال ایجاد مشكلاتی برای لبنان هستند.
وی با بیان اینكه آمریكایی ها قصد دارند كشورهای منطقه را نسبت به ارتباط با ایران نگران كنند، اظهار كرد: اكنون كه داعش از میان رفته، آنها می خواهند ماجرای جدیدی درست كنند لذا به ایران اتهام تهدید منطقه را می زنند در حالی كه ما تا كنون به هیچ كشوری تجاوز نكرده ایم و این آمریكایی ها بوده اند كه همواره كشورها را تهدید می كنند.
وی حضور ایران در عراق و سوریه را به درخواست دولت های آنها و برای مبارزه با تروریسم عنوان كرد و گفت: داعش در سوریه ضربه خورد و آمریكایی ها به سراغ ایجاد به هم ریختگی های دیگر در منطقه رفته اند و از این رو تركیه و ایران باید مراقبت كنند تا گرفتار مسائل جدیدی نشوند.
رییس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به احتمال بروز مشكلات امنیتی از سوی تروریست‌های مهاجر شكست خورده در سوریه افزود: جنس تروریست‌های سوریه، تروریست مهاجر است كه بعد از شكست داعش در كشورهای دیگر پراكنده می‌شوند.
وی تاكید كرد: البته ممكن است این تروریسم به جاهای دیگر ورود كند و ممكن است به جای دیگر بروند و مسأله و مشكلات امنیتی ایجاد كنند لذا در حال حاضر فقط زمین های تحت تصرف از آنها باز پس گرفته شده است.
وی با مثبت ارزیابی كردن مذاكرات اخیر سران ایران، تركیه و روسیه در سوچی بیان كرد: این امر حاصل افزایش روابط دوستانه است لذا لازم است در كنار روابط سیاسی، روابط اقتصادی این كشورها نیز باید افزایش یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: كشورهای حاضر در نشست سوچی این اراده را پیدا كرده اند تا بحران سوریه را از طریق راه حل سیاسی حل كنند كه آزادسازی سرزمین های تحت تصرف داعش و ضربه جدی كه این گروه تروریستی در منطقه خورد، گام مهمی در این زمینه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی و بینالی یلدریم نخست وزیر كشور تركیه به صورت جداگانه دیدار و مذاكره كرد.
وی در جریان سفر سه روزه خود به تركیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با روسای مجلس و هیات های پارلمانی كشورهای شركت كننده انجام داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری