بندر كاسپین با رویكرد صادراتی در منطقه آزاد انزلی احداث شده است

استانها- ایرنا- رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زیرساختی بندر كاسپین، گفت كه این بندر با رویكرد صادراتی در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

رضا مسرور عصر شنبه ضمن حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و بازدید از بخش های مختلف ایرنا، با محمد خدادی مدیرعامل این رسانه دیدار و گفت و گو كرد.
وی پس از این بازدید در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا كه 'نقش بندر كاسپین در توسعه صادرات كشور و فعال سازی كریدورهای بین المللی چیست '؟گفت: این بندر با رویكرد صادراتی در حال ساخت است، بطور مثال در این بندر در حال ساخت سردخانه هستیم كه بتوان محصولات كشاورزی را جدا -سورت- ، بسته بندی و به كشورهای حاشیه خزر صادر كرد.
وی یكی از نكات حائز اهمیت در خصوص بندر كاسپین را ظرفیت و عمق آبخوری آن دانست و افزود: برای اسكله ها در بخش شمال غربی عمق آبخور به 14 متر و در بخش جنوبی به 7 متر می رسد و همه كشتی هایی كه اكنون در خزر هستند می توانند آنجا پهلو بگیرند.
مسرور اظهار كرد: اكنون كشتی ها تا 12 هزار تن امكان پهلوگیری در این بندر دارند و در آینده تنها بندری خواهد بود كه كشتی هایی تا 60 هزار تن نیز می توانند در این بندر پهلو بگیرند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: در محدوده پس كرانه بندركاسپین، شهرك صنعتی وجود دارد و هم اكنون حدود 40 واحد صنعتی در آن محدوده در حال فعالیت هستند.
وی بیان كرد: استقرار و فعالیت این واحدهای صنعتی در پس كرانه باعث می شود كه هزینه تمام شده كالا برای تجار كاهش یابد.
وی در خصوص ساخت این بندر، گفت: اسكله های بندر كاسپین توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، تاكنون در خزر اسكله ها توسط دولت احداث و بهره برداری آن به بخش خصوصی واگذار می شد اما ساخت اسكله ها در بندر كاسپین نیز توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
مسرور در خصوص 'نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات اقتصادی ایران با كشورهای حاشیه دریای خزر' افزود: منطقه آزاد انزلی در مسیر كریدور شمال - جنوب قرار گرفته است كه فعالسازی این كریدور می تواند منبع درآمد ارزی برای كشور بدنبال داشته باشد.
وی اظهار كرد: برای تحقق این مهم نیازمند زیرساختهای ریلی و بندری هستیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات اقتصادی بین المللی كشور بعد از راه اندازی این زیرساختها بسیار ملموس است اما اكنون از طریق بندر انزلی كه جزو محدوده منطقه آزاد است، مبادلات تجاری ایران با كشورهای حاشیه خزر صورت می گیرد.
وی گفت: با راه اندازی بندر كاسپین، مبادلات تجاری ایران با این كشورها بخصوص در بخش صادرات افزایش چشمگیری می یابد.
وی بیان كرد: مجتمع بندری كاسپین به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد دارای پسكرانه مناسب با استقرار واحدهای صنعتی مختلفی است كه تعدادی از این واحدهای صنعتی از صادركنندگان موفق تولیدی كشور در سال های اخیر بوده اند و در پسكرانه این مجتمع بندری شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی وجود دارد.
مسرور با اشاره به احداث مجتمع بندری كاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویكرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با كشورهای حاشیه خزر و راه اندازی كریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی، گفت: اقدامات مناسبی برای افزایش همكاری های ها در مسیر فعال سازی كریدور شمال، جنوب و توسعه مبادلات ترانزیتی در دست اقدام است.
بندر كاسپین كه هم اكنون با دو اسكله آماده بهره برداری ، در 10 كیلومتری شرق بندر انزلی مراحل احداث دیگر بخش ها را می گذراند، قرار است به ‌عنوان كامل كننده حلقه‌های زیرساختی ترانزیت بین‌المللی ایران در كریدور شمال-جنوب، نقش آفرینی كند.
ایجاد یك بندر جدید در خزر در راستای تكمیل زیرساخت های ترانزیتی كشور و عملیاتی كردن كریدور شمال - جنوب به منظور نمایش عزم جدی ایران برای افزایش قدرت مانور و اثرگذاری در معادلات تجاری-ترانزیتی دریای خزر (كاسپین)، تقویت توان حمل‌ونقل دریایی ایران در خزر از اواخر دهه 1380 شمسی آغاز شد كه پس از مدتی وقفه در احداث در سال 92 و بعد از مهندسی ارزش پروژه كه موجب كاهش 100 میلیارد در هزینه اجرای این پروژه شد مجددا عملیات احداث آن آغاز شد و در سه سال گذشته به صورت شبانه روزی عملیات عمرانی برای تكمیل آن صورت می گرفت.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا كه رشد شاخص های اقتصادی در حوزه واردات و صادرات در منطقه آزاد انزلی در دولت تدبیر و امید چگونه است ، گفت: صادرات در پایان سال 91 از این بندر حدود 500 هزار دلار بود كه این میزان پایان سال 95 با رشد بیش از 100 برابری به 55 میلیون دلار رسید.
وی گفت: میزان صادرات و صادرات مجدد طی 8 ماه امسال در این منطقه به 260میلیون دلار رسیده كه بیانگر مهیا بودن شرایط مناسب سرمایه گذاری برای واحدهای تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف كشورهای CIS، نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امكان ثبت، مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امكان فعالیت بانك ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه كلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس كالای منطقه،فعالسازی 50 واحد راكد صنعتی در سه سال اخیر، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر و توسعه تعاملات بین المللی با كشورهای حاشیه خزر زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
در بازدید رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از اتاق خبر ایرنا، علی حیدری مدیركل اخبار استانهای خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور داشت.
1772
مصاحبه از: مجید ملازاده ** انتشار: عباسعلی نقی یان
۰ نفر