۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82743390
T T
۰ نفر

فاكتورهاي شغلي و ابتلا به سرطان مثانه

۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82743390
فاكتورهاي شغلي و ابتلا به سرطان مثانه

تهران- ايرنا- عضو هيات مديره انجمن اورولوژي ايران با اشاره به شيوع بالغ بر چهاربرابري سرطان مثانه در مردان در قياس با زنان، فاكتورهاي شغلي را يكي از علل مهم ابتلا به اين بيماري دانست.

دكتر محسن آيتي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا، مصرف سيگار و فاكتورهاي شغلي را مهمترين عامل ابتلا به اين سرطان و همچنين علت اصلي احتمالي شيوع آن در مردان دانست.
رئيس بخش اورولوژي بيمارستان امام خميني (ره) تهران بر اين اساس، به افرادي كه با مواد شيميايي سركار دارند و در صنعت رنگ فعاليت دارند، توصيه كرد كه به صورت منظم و دوره اي، آزمايش سرطان را انجام دهند.
وي گفت: اين بيماري در بين سرطان هاي دستگاه ادراري شايع تر است و اقدامات جدي در زمينه تشخيص و درمان به موقع اين بيماري بايد انجام شود.
آيتي، مهمترين علامت سرطان مثانه را وجود خون در ادرار اعلام كرد و از كساني كه اين نشانه را دارند، خواست كه با مراجعه فوري به پزشك، بررسي هاي لازم را براي تشخيص و يا درمان بيماري انجام دهند.
وي با اشاره به اين كه نبايد از سرطان مثانه ترسيد و درمان آن را به تاخير انداخت، گفت: هرچه ديرتر درمان بيماري آغاز شود، آسيب آن جدي تر خواهد بود.
وي در پاسخ به پرسشي درباره استان هاي محل شيوع اين بيماري گفت: سرطان مثانه از نظر اپيدميولوژي بررسي نشده اما اين بيماري در تمام كشور مشاهده مي شود.
آيتي همچنين به كاهش سن ابتلا به اين سرطان در كشور اشاره كرد و گفت: هرچند شايع ترين دوره ابتلا، دهه هاي ششم و هفتم زندگي است اما سن ابتلا به اين بيماري كاهش يافته و حتي در دهه دوم زندگي هم مشاهده مي شود.
عضو هيات مديره انجمن اورولوژي ايران به انواع سرطان مثانه اشاره كرد و گفت: دو نوع سرطان مثانه داريم كه نوع اول آن سطحي بوده و چندان مهاجم نيست و نوع دوم آن از سرطان هاي مهاجم است كه مشكلات بيشتري ايجاد مي كنند.
وي درمان اصلي سرطان هاي مهاجم مثانه را برداشتن عضو اعلام كرد و گفت: برداشتن مثانه در كشور ما با مقاومت بيماران مواجه مي شود، زيرا راه مجاري ادرار عوض مي شود و از طريق روده به پوست وصل مي شود، سبب مقاومت بيماران مي شود.
آيتي ادامه دارد كه در مقابل درمان جراحي، برداشتن تومور سرطاني و انجام شيمي درماني و راديوتراپي است كه در اين شرايط مثانه حفظ شود. هركدام از اين روش مزايايي دارند و براساس شرايط انتخاب مي شوند.
علمي ** 1201 **
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر